جزئیات جدید از ترور؛ هیاهو در اقلیم کردستان!

جزئیات جدید از ترور؛ هیاهو در اقلیم کردستان!

پس از بالاگرفتن انتقاد‌ها از نقش ادعایی اقلیم کردستان در ترور سردار سلیمانی، طولی نکشید که مسئولان این منطقه موضوع را تکذیب و به گزارش یاهو نیوز واکنش نشان دادند. دراین رابطه دفتر مبارزه با تروریسم اتحادیه میهنی کردستان عراق با رد این ادعا، اطلاعیه ای به پایگاه خبری «شفق نیوز» ارسال و توضیحاتی ارائه کرد.

کد خبر : ۹۳۶۲۳
بازدید : ۲۳۴۵
جزئیات جدید از ترور؛ هیاهو در اقلیم کردستان!
فرادید | رسانه‌های داخلی روز گذشته به نقل از یاهونیوز نوشتند که مقامات آمریکایی به جزئیات تازه‌ای از عملیات ترور سردار شهید قاسم سلیمانی دست پیدا کرده اند که نشان می‌دهد نیرو‌های اطلاعاتی کردستان عراق با همکاری اسرائیل موجب موفقیت آمریکا در این ترور شدند.

اما طولی نکشید که اقلیم کردستان به این گزارش واکنش نشان داد و هر گونه همکاری در عملیات ترور سردار سلیمانی را تکذیب کرد.

به گزارش فرادید؛ گزارش یاهونیوز که توسط «جک مورفی» و «زک دورفمن» نوشته شده روز گذشته در خبرگزاری فارس باز نشر شد. این گزارش مدعی است که ماموران اقلیم کردستان با لباس کارمندان فرودگاه، هواپیما را به محل پارک هدایت کرده و چمدان‌های تیم سردار سلیمانی را حمل می‌کردند و وظیفه‌شان شناسایی سردار و تایید ورود او بوده است.

یاهو نیوز همچنین نوشت که «تک‌تیراندازی کردن در فاصله دور با عوامل محیطی مختلفی از جمله باد درگیر است... یکی از اعضای گروه مبارزه با تروریسم (CTG)، واحد ویژه کردستان عراق که ارتباطات عمیقی با [واحد]عملیات‌های ویژه آمریکا دارد، به آن‌ها کمک کرد تا شدت باد را از محدوده پایین اندازه بگیرند.»

براساس این گزارش، پرواز از مبدأ دمشق، سوریه، سرانجام پس از چند ساعت تاخیر و بعد از نیمه شب در سوم ژانویه ۲۰۲۰، [در فرودگاه بغداد]به زمین نشست. سه پهپاد آمریکایی بالای آن چرخ می‌زدند. هنگامی که هواپیما از باند به سمت قسمت بسته فرودگاه حرکت می‌کرد، یکی از ماموران کردستانی که لباس کارمندان فرودگاه را پوشیده بود، هواپیما را برای توقف روی آسفالت هدایت کرد.»

این رسانه خبری در ادامه می‌نویسد: «هنگامی که هدف از هواپیما خارج شد، ماموران امنیتی کردستانی (CTG) نیز که به‌عنوان کارکنان حمل چمدان تغییر قیافه داده بودند، در آنجا حضور داشتند تا او را شناسایی کنند.»

این گزارش همچنین آورده است: «اعضای ارتش مخفی، معروف به گروه ضربت نارنجی نیز همان شب در بغداد حضور داشتند، تا سیگنال‌های موبایل سردار را ردیابی کنند. همجچنین در محل ترور نیز سه تک‌تیرانداز به شکل مثلثی خودرو را زیر نظر داشتند که دوربین یکی از آن‌ها به مانیتور‌های سفارت آمریکا وصل بود. فرمانده عملیات ویژه دلتا فورس پشت مانیتور‌ها نشسته بود.»
جزئیات جدید از ترور؛ هیاهو در اقلیم کردستان!
پاسخ اقلیم کردستان به ادعای یاهونیوز
پس از بالاگرفتن انتقاد‌ها از نقش ادعایی اقلیم کردستان در ترور سردار سلیمانی، طولی نکشید که مسئولان این منطقه موضوع را تکذیب و به گزارش یاهو نیوز واکنش نشان دادند. دراین رابطه دفتر مبارزه با تروریسم اتحادیه میهنی کردستان عراق با رد این ادعا، اطلاعیه ای به پایگاه خبری «شفق نیوز» ارسال و توضیحاتی ارائه کرد.

سخنگوی دفتر مبارزه با تروریسم اتحادیه میهنی کردستان عراق در گزارش تاکید کرده «گزارش منتشر شده که به طور غیرمستقیم شماری از افسران کرد را در ترور ژنرال قاسم سلیمانی متهم کرد و از طرف دیگر در آن نام دفتر مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان ذکر شده بود، نادرست است و صحت ندارد.»

او گفته که «ما به طور قاطع مشارکت نیرو‌های ضد تروریسم اقلیم کردستان عراق را رد می‌کنیم.» سخنگوی دفتر مبارزه با تروریسم اتحادیه مهینی کردستان عراق افزود که سردار قاسم سلیمانی دوست صمیمی و همراه «مام جلال» (جلال طالبانی) در نبرد با تروریسم و ​​در سنگر‌های جنگ علیه تروریست‌ها بود.»

این مقام نظامی اقلیم کردستان که به نامش اشاره نشده، می‌گوید که سردار قاسم سلیمانی با ما در یک جبهه می‌جنگید و اتحادیه میهنی با شهادت وی یکی از دوستان خود را از دست داد.

البته علاوه بر این تکذیب دفتر مبارزه با تروریسم اتحادیه میهنی کردستان عراق، مدیریت مبارزه با تروریسم (CTD) دستگاه امنیتی دیگری در اقلیم که زیر نظر حزب دموکرات کردستان فعالیت می‌کند نیز با انتشار بیانیه‌ای هرگونه دست داشتن خود در این حادثه را تکذیب کرد.

این نهاد نظامی در بیانیه خود نوشت که در گزارش «یاهو نیوز» از «گروهی موسوم به CTG یاد شده که تابع لاهور شیخ جنکی و برادرانش است و این گروه تابع دستورالعمل‌ها و قوانین اقلیم کردستان نیست و خارج از چارچوب قانون مصوب پارلمان ایالتی درباره تشکیل شورای امنیت اقلیم کردستان عمل می‌کند.

به گزارش میدل ایست نیوز، در این بیانیه از دولت ایالتی کردستان خواسته شده که با توجه به مطرح شدن نام گروه CTG و «لاوین آزادی»، سخنگوی لاهور شیخ جنکی، در این گزارش، درباره محتویات آن تحقیق و تفحص کند.

شورای امنیت اقلیم کردستان شورایی متشکل از گروه‌ها و تشکیلات امنیتی اقلیم است و گروه CTG در آن عضویت ندارد.
واکنش‌ها به یاهو نیوز و نقش اقلیم کردستان
با وجود اینکه هنوز هیچ یک از مقامات ایرانی واکنشی به ماجرای نقش اقلیم کردستان در ترور سردار سلیمانی و گزارش یاهونیوز نشان نداده اند، اما فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی در ۲۴ گذشته به این موضوع پرداخته اند. بخشی از فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند که یاهو نیوز در آمریکا جزء رسانه‌های زرد و غیرقابل اعتماد به شمار می‌رود.

این دسته می‌گویند که غیر ممکن است آمریکا و سازمان‌های امنیتی آن اجازه بدهند که چنین مقاله‌ای با چنین جزئیایی، آن هم در چنین رسانه‌ای منتشر شود.

این گروه بر این عقیده اند که هدف نویسندگان این مقاله تنش زایی بین ایران و کردستان عراق بوده است.
کاربری در این رابطه می نویسد: «برخی مستندات را با دروغ مخلوط کردند که بیشتر ملت های منطقه را به جان هم بیندازند. این روزا گفتگوی بین ایران و همسایه ها مثلا عربستان به مذاق هیچ جنایتکاری خوش نمیاد.»

در این میان برخی از فعالان رسانه‌ای نیز می‌گویند که با نگاهی به سوابق نویسندگان این مقاله در می‌یابید که هدف آن‌ها چیزی جز تنش زایی بیشتر بین ایران و آمریکا نیست.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید