دولت سیزدهم می‌تواند یارانه‌های نقدی را افزایش دهد؟

دولت سیزدهم می‌تواند یارانه‌های نقدی را افزایش دهد؟

وعده های افزایش یارانه نقدی در حالی مطرح می شوند، که دولت در طول سال های اخیر به دلیل کاهش شدید درامدها، با کسری بودجه مواجه شده است. از طرفی صنعت کشور نیز به دلیل تحریم های آمریکا با چالش جدی روبرو است و نمی توان از طریق مالیات ستانی وعده افزایش یارانه نقدی را عملی کرد. با این وجود اگر دولت سیزدهم بخواهد به هر اندازه یارانه نقدی را افزایش دهد، به همان اندازه با کسری بودجه روبرو خواهد شد.

کد خبر : ۹۴۷۵۱
بازدید : ۳۱۱۴
دولت سیزدهم می‌تواند یارانه‌های نقدی را افزایش دهد؟
فرادید | در حال حاضر دولت به هر ایرانی ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه پرداخت می‌کند. یارانه‌ای که در طول دو سال اخیر دولت را با چالش کسری بودجه مواجه کرده است. اما حالا کاندید‌های انتخابات ریاست جمهوری وعده داده اند که در صورت انتخاب شدن شان میزان یارانه را افزایش خواهند داد. این در حالی است که بیشتر اقتصاددانان این وعده‌ها را پوپولیستی و غیرقابل اجرا می‌دانند.

به گزارش فرادید، ۱۱ سال از آغاز پرداخت یارانه نقدی در ایران می‌گذرد و در طول این سال‌ها هیچ دولتی توان افزایش یارانه نقدی را نداشته است. اما حالا نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری مدعی اند که در دولت سیزدهم این وعده را عملی خواهند کرد.

محسن رضایی با وعده افزایش ده برابری یارانه‌های نقدی گفته که «به ۴۰ میلیون ایرانی، چیزی حدود ۳۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت خواهیم کرد که با ۹۱ هزار تومان یارانه فعلی، ۴۵۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌دهیم.»

علاوه بر او، عبدالناصر همتی وعده یارانه یک میلیون تومانی داده است. او در این رابطه گفت: «برنامه من از ابتدا این بوده که به هر خانواری که در سه دهک پایین درآمدی قرار می‌گیرند، باید ماهانه حداقل یک میلیون تومان پرداخت شود.»

محسن مهرعلیزاده هم می‌گوید که یارانه نقدی ۳ دهک اول را ۴ برابر و دهک‌های چهار و پنج را ۳ برابر می‌کند.

او صراحتا گفته که «بر اساس محاسباتی که من انجام دادم حداقل برای کمک معیشت خانواده‌ها٬ ناگزیر هستیم که ظرف یک تا دو سال‌اینده پرداخت یارانه‌های نقدی را ادامه دهیم.»

البته در این میان برخی از کاندید‌ها هم می‌گویند که در دولت شان قصد دارند تا یارانه نقدی را سبدغذایی تبدیل کنند.

امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی در این رابطه وعده پرداخت سبد غذایی ۳۰۰ هزار تومانی به هرایرانی و تسهیلات ۵۰۰ میلیونی با سود کم به زوج‌های جوان و برای اشتغال، ازدواج و مسکن داده است. وعده‌های که مبتنی بر توزیع پول است.
دولت سیزدهم می‌تواند یارانه‌های نقدی را افزایش دهد؟

چالش افزایش یارانه نقدی در دولت سیزدهم

با رشد وعده افزایش یارانه‌های نقدی از سوی کاندید‌های ریاست جمهوری به نظر می‌رسد که افزایش یارانه نقدی به مطالبه‌ای جدی از سوی جامعه بدل خواهد شد. وعده هایی که هنوز مشخص نیست باید از چه طریقی باید تامین شود. البته در این میان محسن رضایی می گوید که منابع ۸ میلیارد دلاری پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را از محل فروش بنزین و گازوئیل به قیمت واقعی به دهک ثروتمند و عرضه آن به دهک‌های ۹ گانه دیگر نیز به صورت ترجیحی و همچنین از محل صرفه جویی در نهاده‌های دامی و اساسی تامین خواهد کرد؛ بدون آن که قیمت‌ها تغییر اساسی بکند و کمبود بودجه‌ای رخ بدهد.
اما این وعده ها در حالی است که دولت در طول سال های اخیر به دلیل کاهش شدید درامدها، با کسری بودجه مواجه شده است. از طرفی صنعت کشور نیز به دلیل تحریم های آمریکا با چالش جدی روبرو است و نمی توان از طریق مالیات ستانی وعده افزایش یارانه نقدی را عملی کرد.
با این وجود اگر دولت سیزدهم بخواهد به هر اندازه یارانه نقدی را افزایش دهد، به همان اندازه با کسری بودجه روبرو خواهد شد. از طرفی کارشناسان اقتصادی مدعی اند که عامل تورم در طول سال های اخیر کسری بودجه دولت و استقراض از بانک مرکزی برای تامین یارانه های نقدی بوده است.
البته در صورتی هم که امکان پرداخت آن هم وجود داشته باشد تأثیر کوتاه‌مدت در قدرت خرید خانوارها دارد و به دلیل ایجاد کسری بودجه و نبود منابع کافی، در بلندمدت تورم شدیدی را موجب می‌شود.
با این حال بعید به نظر می رسد که دولت سیزدهم بتواند بودجه مورد نیاز برای افزایش یارانه نقدی را تامین کند.
دولت سیزدهم می‌تواند یارانه‌های نقدی را افزایش دهد؟

وعده افزایش یارانه عملی است؟

با وجود اینکه بیشتر کاندید‌های ریاست دولت سیزدهم معتقدند که می‌توانند وعده افزایش یارانه نقدی را عملیاتی کنند، اما بیشتر اقتصاددانان خلاف این عقیده را دارند. آن‌ها معتقدند که وعده افزایش یارانه نقدی به معنای چاپ گسترده پول در بانک مرکزی و ابرتورم در دولت بعد است.

در این رابطه دکتر جعفر خیرخواهان وعده‌های انتخاباتی برخی از کاندیدا‌ها را غیر علمی می‌داند و می‌گوید: برخی از کاندیداها، چون می‌دانند که فقط چهار سال می‌خواهند رئیس جمهور شوند و بعد هم پاسخگو نیستند وعده‌هایی می‌دهند که مبنا و مفهوم اقتصادی ندارد و عملیاتی نیست.

او همچنین می‌گوید که در تجربه پرداخت یارانه نقدی دیدیم که حدود ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان یارانه نقدی پرداخت شد، ولی قیمت‌ها با افزایش زیادی رو به رو شد و عملا این یارانه بی خاصیت شد. مردم باید به بلوغی برسند که فریب وعده‌های این چنینی را بخورند.

قدرت الله امام وردی هم گفته که «متاسفانه نامزد‌ها منابعی که قرار است برای یارانه پرداخت شود را اعلام نمی‌کنند این در حالی است که هر مصرفی نیازمند یک منبعی است، نمی‌توان تنها به وعده و وعید اکتفا کرد. این اتفاق مسلما باعث خواهد شد که دولت به انتشار پول دست بزند که نهایتا باعث افزایش نقدینگی در جامعه و سیکل معیوب کسری بودجه دولت و تورم خواهد شد و این چرخه معیوب ادامه خواهد یافت.»

مهرداد عمادی، اقتصاددان و مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا هم معتقد است که هیچ یک از وعده‌های اقتصادی کانداید‌های انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم قابل اجرا نیست.

او در این رابطه می‌گوید که اگر ما اندکی روی وعده‌های انتخاباتی که البته پیشینه تاریخی نیز دارند، مکث کنیم به پاسخ خود خواهیم رسید. حداقل از نظر بنده هیچ کدام از آن‌ها قابل تحقق نیست و در این راستا بیشتر مسئولیت نه بر دوش کاندیدا‌ها بلکه بر دوش شهروندانی است که حق انتخاب دارند تا ارزیابی دقیقی از این موضوع داشته باشند.
اما برخلاف دیگر اقتصاددانان، دکتر علی سرزعیم، اقتصاددان معتقد است که می توان یارانه نقدی را افزایش داد.
او می گوید مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاتر از مقدار منطقی و قابل قبول در سطح جهان است و اگر میزان مصرف انرژی در کشور کاهش یابد، مابه‌التفاوت را می‌توان صادر کرد و فروخت و از محل درآمد آن یارانه بیشتری را پرداخت کرد. همه صحبت‌هایی که پیرامون تخمین‌های چند ده میلیارد دلاری یا چند صد میلیارد دلاری یارانه پنهان انرژی می‌شود، ناظر به این موضوع است.
البته او این را هم گفته که نباید تصور کرد که یک پول بزرگ معطل جایی افتاده و کافی است دست دراز کنیم تا آن را توزیع کنیم، بلکه باید مساله را این گونه ببینیم که یک شکل از تخصیص غیربهینه منابع وجود دارد که آشکارا زیانبار است و هزینه فرصت بالایی دارد. اگر بتوان منابع را بازتخصیص بهتری داد فرصت بهبود وضعیت معیشتی برای بخش بزرگی از جامعه فراهم می‌شود.»
۰
نظرات بینندگان
  • مجید ارسالی در

    سلام خانوادهای که جامعه هدف نیاز به یارانه نقدی دارد حداقل برای یک خانواده حقوق یک کار گر ساده دولت برای این خانواده‌ها یارانه پرداخت کند خانواده گروه هدف جای حقوق ندارند با این همه مشکلات تقاضا دارم با این کار مردم بتوانند محتاج نان شب نباشند مشکلات زیاد است گرانی کمر گروه هدف را خم کرده سه قوا نهادهایک حمایتی مشکل را کنید تشکر

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید