بورس و دلار پس از انتخابات به کدام سو می‌روند؟

بورس و دلار پس از انتخابات به کدام سو می‌روند؟

بازار سهام تحت تاثیر سیگنال‌های منفی سیاسی بیش از ۹ ماه دچار ریزش‌های فرسایشی شد. اما به نظر می‌رسد که قیمت ارز و دلار در سال ۱۴۰۰ در ثبات نسبی قرار بگیرد.

کد خبر : ۹۴۸۲۵
بازدید : ۴۸۳۳
بورس و دلار پس از انتخابات به کدام سو می روند؟
فرادید | در طول روزهای اخیر معامله‌گران در دو بازار دلار و سهام با احتیاط حضور می‌یابند تا تکلیف آن‌ها با مشخص شدن رئیس دولت سیزدهم معین شود. با این وجود به نظر می‌رسد بورس و دلار در بلاتکلیفی پیش انتخاباتی قرار گرفته اند. در حال حاضر دلار در حالت رفت و برگشتی میان دو کانال ۲۳ و ۲۴ هزار تومان قرار گرفته است. در این میان شاخص کل بورس نیز از کف کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا میانه کانال رفت و برگشت دارد.

به گزارش فرادید؛ کمتر از چهار روز تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و بیشتر بازار‌ها در انتظار تعیین تکلیف کرسی ریاست دولت آینده نشسته اند. البته این بلاتکلیفی بازار‌ها از هفته‌های گذشته آغاز شده و احتمالا هفته آینده نیز به پایان می‌رسد.

بررسی بازار‌ها در فردای روز انتخابات دولت‌های گذشته نشان می‌دهد که بورس و ارز بیشترین تاثیر را از جریان سیاسی هدایتگر دولت گرفته اند.

البته به نظر می‌رسد که پس از مشخص شدن رئیس دولت سیزدهم، مهم‌ترین عنصر تاثیر گذار بر بازار‌ها وضعیت احیای برجام باشد. تحلیلگران فنی معتقدند در صورتی که احیای برجام پس از انتخابات به نتیجه برسد بر کاهش قیمت دلار و اقبال عمومی به سهم‌های ریالی تاثیر خواهد گذاشت.

اما با این حال در کوتاه مدت، انتخابات ریاست جمهوری بیشترین تاثیر را بر آینده دلار و بورس خواهد گذاشت.

در حال حاضر شاخص کل بورس روی سطح یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد قرار دارد و قیمت دلار نیز پس از عقب نشینی روز‌های اخیر به کانال ۲۳ هزار تومان، دوباره به سطح ۲۴ هزار تومان بازگشت.
بورس و دلار پس از انتخابات به کدام سو می روند؟

نتیجه انتخابات بر بورس چه تاثیری می‌گذارد؟

سرگذشت بورس در یک سال اخیر نشان داد که بیشترین تاثیر را از اخبار سیاسی گرفته است. در این راستا بازار سهام تحت تاثیر سیگنال‌های منفی سیاسی بیش از ۹ ماه دچار ریزش‌های فرسایشی شد. اما در طول یک هفته اخیر بازار به ثبات نسبی رسید. با این حال به نظر می رسد که در شرایط کنونی بازار افت زیادی ندارد، البته همچنان پتانسیلی هم برای رشد نخواهد داشت.

در حال حاضر بازیگران ریز و درشت چشم انتظار شنبه ۲۹ خرداد نشسته اند تا رئیس دولت سیزدهم مشخص شد.

با این وجود به نظر می‌رسد رقابت اصلی میان ابراهیم رئیسی به عنوان نامزد اصولگرایان و عبدالناصر همتی کاندیدای غیر رسمی اصلاح طلبان باشد.

با این اوصاف کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند در صورت پیروزی اصولگرایان، تلاش خواهد شد تا از طریق تزریق نقدینگی سطح رضایت عمومی افزایش یابد؛ به‌ویژه آنکه سطح معیشت مردم در طول سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم‌ها، کاهش تولید و رشد تورم آسیب دیده است.

به عقیده کارشناسان این سیاست اگرچه می‌تواند در کوتاه‌مدت رضایت عمومی را جلب کند، اما در بلندمدت می‌تواند زمینه رشد نقدینگی و تورم را فراهم کند. در چنین شرایطی با رشد تورم تحت‌تأثیر پول‌پاشی، می‌توان انتظار داشت همه بازار‌ها از جمله بازار سهام به سمت تجدید دوباره ارزش دارایی‌هایشان حرکت کنند و این می‌تواند منجر به رشد ارزش اسمی قیمت سهام شرکت‌ها در بورس شود.

اما در آن صورت اگر جریان اصلاح طلب به پیروزی برسد، احتمالا منجر به حفظ شرایط موجود در فضای اقتصادی کشور خواهد شد.

البته این امیدواری وجود دارد که این جریان سیاسی موفقیت‌های بیشتری برای کاهش تورم به‌دست بیاورد و کاهش تورم می‌تواند در بلندمدت فضا را برای کاهش نرخ بهره مهیا کند.
در چنین شرایطی کاهش نرخ بهره می‌تواند به سرعت زمینه رشد شاخص‌های بورس را فراهم کند، با این حال نمی‌توان انتظار داشت این رویه در کوتاه‌مدت اتفاق بیفتد و با توجه به سابقه چند دهه تورم مزمن در اقتصاد ایران، دستیابی به تورم تک‌رقمی در کوتاه‌مدت چندان میسر نیست.

بورس و دلار پس از انتخابات به کدام سو می روند؟

سرنوشت دلار در پسا انتخابات ۱۴۰۰

تجربه دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که دولت‌ها معمولا برای نشان دادن کارامدی خود به سرکوب قیمت ارز به خصوص دلار در سال ابتدایی دولت و حتی در دوره اول خود روی می‌آورند. کارشناسان می‌گویند که اگر قرار باشد بار دیگر فنر قیمتی ارز رها شود، احتمالا این اتفاق در دوره دوم دولت اتفاق خواهد افتاد.

اما با این حال به نظر می‌رسد که قیمت ارز و دلار در سال ۱۴۰۰ در ثبات نسبی قرار بگیرد. البته این ثبات تقریبا پس از مشخص شدن تکلیف دولت و احیای برجام رخ خواهد داد.

البته برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که اصولگرایان پاستور را در اختیار بگیرند، احتمالا دلار روند کاهشی در پیش خواهد گرفت.

به اعتقاد این دسته از کارشناسان همه نامزد‌هایی که در جبهه اصولگرایان طبقه‌بندی می‌شوند بر این باورند که ارزش پول ملی باید تقویت شود و این به‌معنای کاهش ارزش دلار است؛ بنابراین درصورتی که این جناح سیاسی در ایران به قدرت برسد می‌توان انتظار داشت که سیاست‌های پر قدرتی برای سرکوب قیمت دلار و حتی چندنرخی شدن قیمت ارز به‌کار گرفته شود.

این موضوع درصورت آزادسازی منابع ارزی ایران در کشور‌های دیگر با احیای برجام، اثرات عمیق‌تری خواهد داشت، چراکه آزادسازی این منابع که برخی برآورد‌ها ارزش آن را ۱۰۷ میلیارد دلار نشان می‌دهد یک ابزار پرقدرت را در اختیار رئیس‌جمهور بعدی قرار می‌دهد که قیمت ارز را سرکوب کند و می‌توان انتظار داشت حتی قیمت دلار در کوتاه‌مدت به زیر مرز ۲۰ هزار تومان هم برسد.

با این حال اغلب اقتصاددانان نیز بر این باورند که حفظ قیمت دلار در این محدوده‌ها با توجه به کسری بودجه و انتظارات تورمی در بلندمدت شدنی نیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید