دلار از مسیر افزایشی خارج شد

دلار از مسیر افزایشی خارج شد

تحلیلگران فنی باور دارند، در‌صورتی‌که اسکناس آمریکایی محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست بدهد، فروشندگان بیشتری وارد بازار خواهند شد. در این میان، برگشت دلار به بالای مرز ۲۴هزار تومانی، بار دیگر انتظارات افزایشی را برجسته‌تر خواهد کرد.

کد خبر : ۹۵۲۲۷
بازدید : ۳۹۶۹

دلار

در پنجمین روز هفته، دلار از مسیر افزایشی خارج شد. روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی ۱۱۰تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۲۴هزار و ۱۲۰تومان قرار گرفت.

این افت در شرایطی صورت گرفت که بازار ارز از روز یکشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفته و طی سه روز، ۴۳۰تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، دلیل اصلی تغییر مسیر دلار، صحبت‌های روحانی درباره برجام بود.

رئیس‌جمهور دیروز عنوان کرد که «اگر به عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد اتمی کشور، اختیار داده شود، همین امروز می‌تواند توافق احیای برجام برای رفع تحریم را نهایی کند».

علامت برجامی روحانی به دلاری‌ها

به باور شماری از بازیگران ارزی، چنین صحبت‌هایی موجب شد که معامله‌گران احتمال لغو تحریم‌ها را کمی جدی‌تر گرفته و در موقعیت فروش ارز قرار بگیرند.
سخنگوی دولت نیز اخیرا عنوان کرده است که «متنی واضح» در مورد چگونگی بازگشت ایالات‌متحده به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، رفع تحریم‌های ایران و عقب‌گرد در پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به دست آمده است. افت قیمت دلار در روز چهارشنبه موجب شد که سمت‌وسوی انتظارات در بازار سکه تغییر کند و فلز گرانبهای داخلی راه کاهشی را در پیش بگیرد.
دیروز سکه ۶۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰میلیون و ۳۵۰هزار تومان رسید. افت سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی تا ساعت ۴بعدازظهر دیروز تا محدوده هزار و ۷۸۰دلاری بالا رفته بود.

اثرگذاری اخبار بر بازار ارز

به گفته فعالان، معامله‌گران با توجه به برجسته شدن اخبار مثبت سعی کردند با احتیاط در موقعیت فروش قرار بگیرند که این موضوع زمینه‌ساز افت قیمت دلار شد.
تحلیلگران فنی باور دارند، در‌صورتی‌که اسکناس آمریکایی محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست بدهد، فروشندگان بیشتری وارد بازار خواهند شد. در این میان، برگشت دلار به بالای مرز ۲۴هزار تومانی، بار دیگر انتظارات افزایشی را برجسته‌تر خواهد کرد.

الگوی تکراری ارزی

در حالی که برخی معامله‌گران باور داشتند، کاهش قیمت دلار تحت‌تاثیر صحبت‌های روحانی بوده است، عده دیگری باور داشتند، بازار به الگوی تکراری روز‌های اخیر خود توجه کرده است. از نگاه آنها، در روز‌های اخیر دلار بالای سطح ۲۴هزار و ۲۰۰تومان با افزایش فروش‌های فنی مواجه شد و همین اتفاق روز چهارشنبه نیز تکرار شد.
اگر قرار باشد بازار به الگوی روز‌های قبل وفادار باشد، باید با نزدیک شدن به محدوده ۲۳هزار و ۸۰۰تومانی با افزایش تعداد خریداران مواجه شود.

شرایط درهم برای نزول دلار

به گفته فعالان، یکی دیگر از عواملی که بر افت دیروز دلار اثر داشت، افت نرخ حواله درهم بود. دیروز بعدازظهر قیمت درهم ۶هزار و ۶۳۰تومان بود که افت ۱۰تومانی را نسبت به روز سه‌شنبه نشان می‌داد.
برخی فعالان عنوان می‌کردند، در‌صورتی‌که درهم طی روز‌های آتی نزول بیشتری را تجربه نکند، قیمت دلار به جاده افزایشی بازخواهد گشت. به‌نظر می‌رسد نزولی‌شدن انتظارات در بازار دلار در شرایطی رخ خواهد که بهای حواله درهم به زیر محدوده ۶هزار و ۵۰۰تومانی نفوذ کند.

نقش بازارساز در افت دلار

برخی معامله‌گران نیز افت قیمت دلار را وابسته به عرضه بازارساز دانستند. آن‌ها عنوان می‌کنند، بازارساز با قیمت‌هایی بسیار نزدیک به نرخ بازار اقدام به عرضه قابل توجه ارز کرده و همین عامل، زمینه‌ساز عقب‌نشینی نوسان‌گیران شده است. دیروز صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را ۲۳هزار و ۸۰۰تومان تعیین کردند که تنها ۹۰تومان با قیمت بازار آزاد فاصله داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید