ماجرای گرانی لبنیات به کجا رسید؟

ماجرای گرانی لبنیات به کجا رسید؟

همین ماه قبل بود که دامداران شهر‌های مختلف در اعتراض به قیمت پایین شیر خام اقدام به تجمع کردند. دامداران می‌گویند که قیمت نهاده‌ها به شدت افزایش یافته و قیمت تمام شده تولید شیر خام برای آن‌ها به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. دامداران معتقدند که دولت یا باید نهاده دامی یارانه به آن‌ها بدهد یا اینکه قیمت خرید تضمینی شیر خام را به قیمت تمام شده برای دامدار نزدیک کند.

کد خبر : ۹۷۲۵۴
بازدید : ۳۰۶۷
فرادید | ۹ ماه قبل بود که ستاد تنظیم بازار خبر از افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خام داد، خبری که بلافاصله منجر به افزایش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت انواع محصولات لبنی شد. حالا هم شرکت‌های تولید کننده محصولات لبنی بدون توجه به ستاد تنظیم بازار، قیمت فرآورده‌های لبنی را ۴۰ تا ۹۰ درصد افزایش داده اند. اقدامی که با واکنش دولت مواجه شده است.

به گزارش فرادید؛ قیمت خرید تضمینی شیر خام در حالی که ابتدای تیرماه سال گذشته ۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده بود، ۵ ماه بعد با اعتراض دامداران، این قیمت بار دیگر افزایش یافت و به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. افزایش قیمتی که باعث گرانی دوباره محصولات لبنی در طول یک سال شد.

پس از آن نیز، دامداران بار دیگر در تیرماه سال جاری اقدام به اعتراض صنفی کردند و معتقد بودند که قیمت کنونی شیر بسیار کمتر از قیمت تمام شده آن است. از این رو دامداران خواستار افزایش قیمت شیر خام شدند.

با افزایش انتقادها، وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که در نرخ گذاری مجدد، قیمت خرید تضمینی شیرخام به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

اما پس از واکنش مردم و رسانه‌ها به افزایش قیمت محصولات لبنی، واعظی، رئیس دفتر وقت رئیس جمهور به نقل از حسن روحانی اعلام کرد که قیمت شیر خام و دیگر محصولات غذایی تا پایان دولت افزایش پیدا نخواهد کرد.

ماجرای گرانی لبنیات به کجا رسید؟
چالش تعیین قیمت محصولات لبنی!

با عدم تعیین تکلیف قیمت ها در بازار محصولات لبنی در روز‌های پایانی دولت دوازدهم، انجمن صنفی فرآورده‌های لبنی در هفته‌های نخست شروع به کار دولت رئیسی و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار، اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده است.

انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در این رابطه اعلام کرد شیر و لبنیات از قیمت‌گذاری دستوری خارج شده است و دیگر دامداران مجبور نیستند شیر را با قیمت تعیینی دست‌کم ۶۴۰۰ تومان از دامداران بخرند.

تولید کنندگان معتقدند که اگر قیمت گذاری دستوری برداشته شود، مشکلات حوزه لبنیات برطرف خواهد شد و طرفین بازار، براساس قانون تجارت به توافق می‌رسند.

اما دولت می‌گوید که با هرگونه افزایش قیمت مخالف است. در این رابطه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور به وزرای کشاورزی و صمت دستور داده تا با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، از افزایش قیمت لبنیات جلوگیری کنند.

البته او تاکید کرده که در این نشست‌ها باید منافع تولید کنندگان نیز دیده شود.

همزمان با این موضع گیری ها، قیمت انواع فرآورده‌های لبنی با افزایش مواجه شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت شیر، ماست، دوغ، خامه و کره با افزایش ۵۰ تا ۸۰ درصدی روبرو شده است.

با این حال وزارت جهادکشاورزی می‌گوید به زودی جلسه‌ای در این ارتباط با حضور طرفین برگزار می‌شود تا درباره نحوه قیمت گذاری محصولات لبنی بعد از افزایش قیمت شیر خام تصمیم گیری شود.

فعالان بازار پیش بینی می‌کنند که ستاد تنظیم بازار، قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان را برای خرید تضمینی شیر خام در نظر بگیرد.
ماجرای گرانی لبنیات به کجا رسید؟

چرا قیمت لبنیات مدام افزایش می‌یابد؟

همین ماه قبل بود که دامداران شهر‌های مختلف در اعتراض به قیمت پایین شیر خام اقدام به تجمع کردند. دامداران می‌گویند که قیمت نهاده‌ها به شدت افزایش یافته و قیمت تمام شده تولید شیر خام برای آن‌ها به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

دامداران معتقدند که دولت یا باید نهاده دامی یارانه به آن‌ها بدهد یا اینکه قیمت خرید تضمینی شیر خام را به قیمت تمام شده برای دامدار نزدیک کند.

از سوی فعالان بازار می‌گویند که وزارت صمت و جهادکشاورزی بر سر تعیین قیمت شیرخام اختلاف نظر دارند. این مسئله باعث شده تا تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی و دامداران هر بار خود به فکر افزایش قیمت شیر خام بیفتند.

تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی نیز از افزایش هزینه‌های تولید حرف می‌زنند و می‌گویند که نمی‌توان از تولید کننده توقع داشت در شرایطی که همه مؤلفه‌های تولید کالا افزایش قیمت داشته قیمت کالای خود را افزایش ندهد.

از سوی دیگر، تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی نیز می‌گویند که نظام سیاستگذاری مسئول جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید و جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم است. اما با فراموش شدن این مسئولیت، هم تولید کننده قادر به ادامه مسیر نیست و هم مصرف لبنیات مردم کاهش می‌یابد.

تولیدکنندگان برای اثبات حرف‌های شان به یخچال مغازه‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند که یخچال‌ها پر از محصولات لبنی است، اما روزانه خالی نمی‌شود. با این وجود میزان درامد تولید کننده کاهش می‌یابد و به سمت ورشکستگی می‌رود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید