ورود دلار به کانال ۲۷ هزار تومان

ورود دلار به کانال ۲۷ هزار تومان

به گفته فعالان، یکی از علامت‌های سیاسی مورد توجه معامله‌گران، تسلط طالبان بر افغانستان و نا‌امنی‌های همسایه شرقی بود.

کد خبر : ۹۷۳۹۷
بازدید : ۱۸۶۸

بازار ارز در روز‌های تعطیل تحت تاثیر خبر‌ها و علامت‌های سیاسی، رفتار افزایشی را در پیش گرفت. اسکناس آمریکایی که در روز شنبه گذشته در محدوده ۲۶ هزار و ۴۲۰ تومان متوقف شده بود، روز یکشنبه تا محدوده ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان پیشروی کرد و در روز‌های بعد در معاملات پشت خطی توانست حتی در مقاطعی بالای مرز ۲۷ هزار تومانی معامله شود.

به گفته فعالان، یکی از علامت‌های سیاسی مورد توجه معامله‌گران، تسلط طالبان بر افغانستان و نا‌امنی‌های همسایه شرقی بود. به باور برخی از بازیگران ارزی، اتفاق‌های رخ داده در افغانستان می‌تواند تبادلات تجاری ایران با این کشور را دچار مشکل کند و این مساله سمت و سوی انتظارات در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد.

در کنار اتفاقات افغانستان، اظهارات مخبر دیگر عاملی بود که در هفته گذشته وضعیت دلار را دچار تغییر کرد. معاون اول رئیس دولت سیزدهم عنوان کرد که نسبت به حصول توافق خوش‌بین نیست.

این نخستین اظهارنظر رسمی یکی از مقامات بلندپایه دولت سیزدهم بود و موجب شد چنین تصوری در میان برخی معامله‌گران ایجاد شود که قرار نیست به سرعت لغو تحریم‌ها صورت بگیرد و احتمال دارد که دوران تحریم‌ها طولانی‌تر شود.

بسیاری از معامله‌گران باور دارند که بازار با احتمال وقوع توافق تا حدی با عقب‌نشینی تقاضا مواجه شد، ولی در صورتی که شانس توافق کم‌رنگ شود، احتمال رشد قیمت دلار بیشتر خواهد شد.
این اتفاق تنها در صورتی رخ نخواهد داد که مقامات دولت سیزدهم راهکار‌های عملی برای کاهش انتظارات تورمی و افزایش درآمد‌های ارزی داشته باشند. در روز‌های گذشته برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بازار ارز اطلاع‌رسانی نشد، در نتیجه، بازار با توجه به احتمال کاهش توافق، در دست افزایشی‌های بازار افتاد.

جدا از علامت سیاسی نا‌امنی‌های افغانستان و اظهارات معاون اول دولت سیزدهم، در انتهای هفته سیگنال دیگری به بازار ارز ارسال شد که می‌تواند وضعیت بازار در ابتدای هفته جاری را تحت تاثیر قرار دهد.
روز پنج‌شنبه، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد که ایران همکاری لازم را برای احیای توافق برجام انجام نمی‌دهد. وی در ادامه عنوان کرد که بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران موضوعی نیست که بتوانیم آن را کاملا تحت کنترل داشته باشیم. در واقع او ادعا می‌کرد که باید خود را برای دنیای بدون توافق هسته‌ای آماده کنیم.

به باور برخی فعالان، این اظهارات سیگنال دیگری بود که نشان می‌داد مسیر رسیدن به یک توافق هسته‌ای آسان نخواهد بود.

اثرگذاری افزایشی دلار بر سکه

افزایش قیمت دلار موجب شد سکه امامی نیز در هفته گذشته در مسیر صعودی قرار بگیرد. سکه امامی روز یکشنبه ۲۰۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسید. در روز‌های بعد، در معاملات پشت خطی، فلز گران‌بهای داخلی به کانال ۱۲ میلیون تومانی نیز رفت.
تحلیل‌گران فنی باور دارند در صورتی که فلز گران‌بهای داخلی بالای مرز ۱۲ میلیونی تثبیت شود، سکه رو به سوی قیمت‌های بالاتر خواهد گذاشت. برای سکه‌بازان مرز ۲۷ هزار تومانی دلار اهمیت زیادی دارد. در واقع اگر اسکناس آمریکایی در هفته جاری به بالای مرز ۲۷ هزار تومانی برود، فلز گران‌بهای داخلی کار دشواری برای ماندن بالای کانال ۱۲ میلیون تومانی نخواهد داشت.

در این میان، عده‌ای از معامله‌گران باور دارند با تشکیل دولت سیزدهم به مرور عرضه ارز در بازار افزایش پیدا خواهد کرد و همین مساله موجب می‌شود که قیمت دلار در جهت کاهشی حرکت کند. در صورت افت قیمت دلار، سکه امامی نیز دچار افت قیمت خواهد شد. از نگاه برخی فعالان هر چقدر دولت زودتر تشکیل شود، احتمال به آرامش رسیدن بازار ارز و سکه بیشتر خواهد بود.

در این میان برخی فعالان باور دارند که با باز شدن بانک‌ها و صرافی‌های رسمی از روز یکشنبه، میزان تاثیرگذاری نوسان‌گیران نیز کاهش خواهد یافت. نوسان‌گیران از روز دوشنبه نوسانات زیادی را به قیمت دلار تحمیل کردند و امکان دارد که روز شنبه نیز بازار تحت تاثیر رفتار‌های آنها، تغییرات قابل توجهی را تجربه کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید