رژیم غذایی بیماران کرونایی

رژیم غذایی بیماران کرونایی

سازمان بهداشت جهانی تغذیه مناسب و هیدراتاسیون (آبرسانی) را امری حیاتی برای برخورداری از سلامت و ایمنی بدن می داند.

کد خبر : ۹۷۴۳۵
بازدید : ۲۳۳۲
فرادید | در دورانی که ویروس کرونا همه گیر شده و افراد بسیاری به این بیماری مبتلا می‌شوند. باید بیشتر درمورد عادت‌های غذایی بیماران دانست تا بتوان با استفاده از رژیم غذایی مناسب به بهبود آن‌ها کمک کرد. ما در این گزارش نظریه متخصصان و سازمان بهداشت جهانی را درباره باید‌ها ونباید‌های غذایی بیماران کرونایی آورده ایم که امیدواریم پاسخی مناسب به سوالات متدوال مخاطبان فرادید باشد.

به گزارش فرادید؛ متخصصان تغذیه و رژیم درمانی، به بررسی نیاز‌های تغذیه‌ای بیماران کرونایی پرداخته اند. طبق داده‌های این متخصصان، فرد مبتلا به کرونا دچار بی اشتهایی و از دست دادن توانایی تشخیص بو و مزه سبب می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود، بیمار غذای کمتری مصرف کند؛ بنابراین فرد بیمار باید انرژی بیشتری دریافت کند که به همین دلیل به منابع پروتئینی بیشتری نیاز دارد.

از همین رو پزشکان معتقدند که بیماران کرونایی برای تامین انرژی خود باید تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهند و به عبارت دیگر انرژی مورد نیاز بدن خود را با کاهش حجم و میزان هر غذا، اما به تناوب تامین کنند.

رژیم غذایی بیماران کرونایی
تغذیه با فواصل کوتاه

آزاده نجارزاده متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد، تغذیه با فواصل کوتاه را مهمترین نکته برای مراقبت از یک بیمار کرونایی می‌داند و می‌گوید که غذای بیمار کرونا باید علاوه بر دارا بودن مقادیر بالای انرژی و پروتئین از ریزمغزی‌هایی مانند ویتامین A، سلنیم و زینک نیز بهره‌مند باشد.

او حریره بادام به ویژه بادام پوست کنده را یکی از بهترین وعده‌های غذایی برای بیمار کرونایی اعلام کرده است. نجارزاده توصیه کرده در صورتی که بدن بیمار به شیر واکنش نشان داد جایگزین این غذا نیز تخم مرغ است و منابع پروتئینی موجود آن بسیار غنی است

البته این استاد دانشگاه گفته که هر فرد باید با توجه وضعیت بدن خودش شیر مصرف کند. چون ممکن است سرفه را تشدید کند که در این صورت باید ماست و دیگر مواد حاوی کلسیم و یا مکمل‌های کلسیم را جایگیزین شیر کند.

بهترین غذا برای بیماران کرونایی از نظر این پزشک سوپ است. البته او گفته سوپ مناسب برای افراد کرونایی سوپی است که از ماهیچه گوسفند تهیه شده باشد، چرا که از منابع غنی ویتامین B ۱۲ برخوردار است.

همچنین سوپ سبزیجات و سوپی که در آن از گندم و جو استفاده شده باشد را هم بسیار ضروری دانسته و معتقد است حبوبات مانند ماش و عدس نیز گزینه‌های خوبی برای استفاده در سوپ هستند.

نکته مهم درباره زمان مصرف سوپ، استفاده از آب لیموی تازه به علت ویتامین ث آن است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه می‌کند که بیماران نوشیدن آب و آبمیوه‌های مختلف، بجز آب انگور که باعث تحریک سرفه‌ها می‌شود، را فراموش نکنند. او همچنین تزریق آمپول‌های مکمل مانند ب کمپلکس، ب ۱۲ و قرص‌های ویتامین را برای بهبود زودتر بیماران توصیه کرده است.

نجارزاده می‌گوید: «ادویه‌ها به طور کلی تحریک کننده سیستم تنفسی هستند، بجز زردچوبه و زعفران، که آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی دارند باقی ادویه‌ها و میوه‌هایی مانند خربزه و انگور برای سیستم تنفسی مشکل ایجاد می‌کنند.»

رژیم غذایی بیماران کرونایی
تقویت سیستم ایمنی بدن

زینب همت دار، کارشناس ارشد تغذیه، بیمارستان فوق تخصصی حضرت ولیعصر (عج) معتقد است که با پیروی از رژیم غذایی سالم می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.

طبق گفته او برنامه غذایی روزانه بایستی متنوع باشد و از همه گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، لبنیات، گوشت ها، میوه و سبزیجات در حد متعادل استفاده شود تا نیاز بدن به کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و املاح تامین گردد.

توصیه بعدی همت دار برای تقویت سیستم ایمنی بدن ومقابله با بیماری کرونا، مصرف روزانه حداقل سه واحد ازگروه سبزی‌ها ودو واحد ازگروه میوه‌ها است.

او در این باره گفته است: «موادغذایی مانند هویج، کدو حلوایی، سبزی‌های سبزتیره (اسفناج، برگ چغندر وبرگ‌های تیره وبرگ کاهو) ازمنابع خوب ویتامین آ هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. همچنین منابع غذایی حاوی ویتامین سی مانند پرتقال، لیموشیرین، انواع کلم، شغلم، فلفل دلمه، جعفری، پیازچه وگوجه فرنگی نیز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.»

همت دار علاوه بر توصیه به نوشیدن مایعات مصرف غذا‌های سرخ شده و حاوی نمک زیاد، غذای کنسرو شده، نوشابه‌ها، آبمیوه‌های صنعتی، چای غلیظ و ... را منع کرده است.

رژیم غذایی بیماران کرونایی
توصیه‌های غذایی سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی تغذیه مناسب و هیدراتاسیون (آبرسانی) را امری حیاتی برای برخورداری از سلامت و ایمنی بدن می‌داند.

مصرف روزانه غذا‌های تازه و فرآوری‌نشده، نوشیدن آب کافی، کنترل چربی و روغن مصرفی، استفاده کمتر از نمک و شکر، اجتناب از مصرف غذا‌های بیرون، از توصیه‌های مهم این سازمان جهت داشتن رژیم غذایی مناسب برای بیماران کرونایی است.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماران باید میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات کامل (به عنوان مثال ذرت فرآوری‌نشده، جو دوسر، گندم، برنج قهوه‌ای و...) و غذا‌های حیوانی، چون گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر مصرف کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید