تکلیف بازگشایی مدارس چه می‌شود؟

تکلیف بازگشایی مدارس چه می‌شود؟

از بهمن سال گذشته که رسما واکسیناسیون در کشور آغاز شد، وزارت آموزش و پرورش موضوع حضوری شدن مدارس مطرح کرد. اما با گذشت ۷ ماه و با وجود کند شدن فرایند واکسیناسیون در بهار امسال، کارشناسان بهداشتی می‌گویند که شرایط لازم برای دایر کردن مدارس به صورت حضوری فراهم نشده است. حالا هم ابراهیم رئیسی در ستاد ملی کرونا گفته که ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری فراهم شود و سپس درباره بازگشایی مدارس تصمیم گیری شود.  

کد خبر : ۹۷۴۳۶
بازدید : ۳۲۷۲
فرادید | دو سال است که مدارس به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود، اما حالا با فراگیرتر شدن واکسیناسیون در کشور، مسئولان وزارت آموزش و پرورش سعی دارند تا مدارس به صورت حضوری دایر شود. موضوعی که به عهده ستاد ملی کرونا است و هنوز تکلیفی برای آن مشخص نشده است.

به گزارش فرادید؛ علاوه بر مسئولان فعلی وزارت آموزش و پرورش، حسین باغ‌گلی، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم نیز با بازگشایی مدارس موافق است. او می‌گوید ایده‌آل ذهنی من این است که مدارس باز شوند.

در این میان مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به شیوع کرونا دلتا گفته که اگر شرایط بیماری همین باشد، احتمالا بازگشایی به صورت حضوری با تأخیر مواجه خواهد شد.

طبق آمار‌ها محمد محسن بیگی، حدود ۷۰ درصد از فرهنگیان برای واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند.

او می‌گوید که برای بازگشایی مدارس نیاز به شیوه نامه است، اما هنوز این شیوه نامه آماده نشده. به این دلیل که با امواج متعدد بیماری کرونا یک مقدار کار این بخش را تحت تاثیر قرار داده و فعلاً در حال رایزنی و برنامه‌ریزی در بخش‌های کمیته‌های فرعی ستاد کرونا است.

با این اوصاف، وزارت آموزش و پرورش امیدوار است که با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، مدارس سال تحصیلی جدید را به شکل حضوری دایر کنند.

این در حالی است که خانواده دانش آموزان همچنان از بازگشایی مدارس تا پیش از پایان واکسیناسیون عمومی در کشور انتقاد می‌کنند. آن‌ها معتقدند که بازگشایی مدارس، دانش آموزان، خانواده‌ها و جامعه را با خطر جدی مواجه می‌کند.

تکلیف بازگشایی مدارس چه می‌شود؟
تکلیف مدارس برای مهر چه می‌شود؟

از بهمن سال گذشته که رسما واکسیناسیون در کشور آغاز شد، وزارت آموزش و پرورش موضوع حضوری شدن مدارس مطرح کرد. اما با گذشت ۷ ماه و با وجود کند شدن فرایند واکسیناسیون در بهار امسال، کارشناسان بهداشتی می‌گویند که شرایط لازم برای دایر کردن مدارس به صورت حضوری فراهم نشده است.

حالا هم ابراهیم رئیسی در ستاد ملی کرونا گفته که ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری فراهم شود و سپس درباره بازگشایی مدارس تصمیم گیری شود.

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا ابتدا باید استاندارد‌های مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، تامین شود.

در این میان سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز پیش بینی کرده که مدارس آبان یا آذر ماه بازگشایی شود.

علیرضا رئیسی در این رابطه می‌گوید که ما معلمان و رانندگان سرویس را واکسینه کرده ایم و پدر و مادر‌ها هم در آینده واکسینه می‌شوند و شاید فقط واکسیناسیون دانش آموزان با بیماران زمینه‌ای باقی بماند. گرچه یونسکو و سازمان جهانی بهداشت تاکید دارند که بازگشایی مدارس مستقل از واکسیناسیون باشد.

او گفته که اگر مهر نشد آبان یا آذر مدارس را بازگشایی کنیم، تابستان ٢ ماه مدارس ادامه داشته باشند یا مدارس سه روز در هفته باز باشند.

با این وجود به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم در حال فراهم کردن شرایط برای بازگشایی مدارس تا اواسط پاییز امسال است.
در این رابطه سخنگوی ستاد ملی کرونا می‌گوید که در تلاش هستیم تا مهر واکسن برای دانش آموزان تامین کنیم و امروز معاون اول رئیس جمهور درخواست داشتند که امور خارجه رایزنی کند تا بتوانیم واکسن تامین کنیم و هر زمان واکسن تامین شد ما به سمت بازگشایی برویم.
تکلیف بازگشایی مدارس چه می‌شود؟

وضعیت بازگشایی مدارس در جهان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، دانمارک، سوئیس و اسکاتلند مدارس را به صورت حضوری برگزار می‌کنند. برخی دیگر کشور‌ها هم که میزان واکسیناسیون شان به بیش از ۷۰ درصد رسیده، نیز اعلام کرده اند که به زودی مدارس به صورت حضوری دایر خواهند کرد.

البته با وجود شیوع کرونا در جهان، هنوز در برخی کشور‌ها محدودیت‌هایی به صورت هفتگی برای مدارس حضوری ایجاد می‌شود.

در این میان سیاستگذاران در ایالات متحده مدارس این کشور را به صورت حضور اجبار‌ی دایر کرده اند، اما همچنان بر سر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در مدارس اختلاف نظر دارند.

از سوی دیگر با ابتلای کودکان و نوجوانان در سوش دلتا، برخی کشور‌های اروپایی نیز گفته اند که اگر وضعیت شیوع کرونا تغییر کند احتمال غیر حضوری شدن مدارس وجود دارد.

اما با این حال، به جز این کشورها، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرده که ۶۰۰ میلیون دانش آموز همچنان با آموزش از راه دور به تحصیل می‌پردازند و بخشی از این تعداد نیز از تحصیل بازمانده اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید