اطلاعات جدید OSIRIS-REX از مدار آینده سیارک خطرناک بنو

اطلاعات جدید OSIRIS-REX از مدار آینده سیارک خطرناک بنو

با وجود اینکه احتمال برخورد کم است، بنو همچنان یک سیارک خطرناک به شمار می‌آید و اکنون میتوانیم به لطف OSIRIS-Rex مدل‌های بهتری از تحول مداری آن بسازیم این به ما و نوادگان ما اجازه می‌دهد در دهه‌ها و قرن‌های آینده ریسک بنو را بهتر محاسبه کنیم

کد خبر : ۹۷۵۶۰
بازدید : ۲۱۵۴
اطلاعات جدید أسایرسرکس از مدار آینده سیارک خطرناک بنو
فرادید| سیارک بالقوه خطرناکی به نام بنو سال ۲۱۳۵ میلادی از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد. در طول این گذر نزدیک، گرانش سیاره ما، مسیر بنو را تغییر می‌دهد. این موضوع محاسبه مسیر آینده سیارک و شانس برخورد احتمالی آن را در اواخر قرن ۲۲ به یک چالش تبدیل می‌کند. چرا مشخص کردن این امر سخت است؟

ما میدانیم که گرانش چگونه کار می‌کند. اما هنوز عدم قطعیت‌هایی در مسیر بنو وجود دارد که با یک مواجهه نزدیک آشکارتر خواهدشد. سیارک‌ها می‌توانند علاوه بر گرانش، با نیرو‌های غیرگرانشی مثل اثر پارکوفسکی به اطراف رانده شوند.

به گزارش فرادید؛ هنگامی که نور خورشید به یک سیارک چرخان برخورد می‌کند ، سمت روز آن گرم می شود. با چرخش سیارک، سمت شب، سرد می‌شود و گرما را آزاد می‌کند. این امر یک نیروی کوچک به سیارک وارد می‌کند، که می‌تواند مسیر آن را در طول زمان تغییر دهد. مدل سازی اثر پارکوفسکی چالش برانگیز است، اما می‌تواند تفاوت بزرگی در این که سیارک‌ها در نهایت به کجا می‌رسند، ایجاد کند.
اطلاعات جدید أسایرسرکس از مدار آینده سیارک خطرناک بنو

به دلیل این که ما دقیقا نمیدانیم اثر پارکوفسکی چگونه مدار بنو را مختل می‌کند ، اطلاعات محدودی درباره مکان بنو در زمان نزدیک شدنش به زمین در سال ۲۱۳۵ داریم؛ بنابراین دانشمندان باید، بسته به میزان تاثیرگذاری اثر پارکوفسکی بر سیارک بنو، طیف وسیعی از مسیر‌های احتمالی را در نظر بگیرند.

تعدادی از این مسیر‌ها به مناطقی از فضا منتهی می‌شوند که به "سوراخ کلید گرانشی" معروف است. سوراخ کلید گرانشی ناحیه‌ای از فضا است که در آن گرانش یک سیاره، مدار یک سیارک عبوری را تغییر می‌دهد، به طوری که این سیارک در گذر مداری آینده با آن سیاره برخورد می‌کند.

اگر بنو از سوراخ کلید عبور کند، گرانش زمین مسیر آن را طوری منحرف میکند که در مدار بعدی در اواخر قرن ۲۲ باعث یک برخورد شود. احتمال وقوع این اتفاق بسیار کم است، اما دانشمندان می‌خواهند تا آنجا که ممکن است درباره آن بدانند. این یکی از دلایلی است که ناسا فضاپیمای OSIRIS-REX را ارسال کرد تا سیارک بنو را از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ بررسی کند.
اطلاعات جدید أسایرسرکس از مدار آینده سیارک خطرناک بنو

فضاپیمای OSIRIS-REX دانش ما را در مورد موقعیت، چگالی، اینرسی حرارتی و سایر خواص سیارک بنو که میتوانند بر چگونگی تحول مدار آن در طول زمان تاثیر بگذارند، تا حد زیادی ارتقا داده است. داده‌های جدید به دانشمندان اجازه داد تا میزان قابل توجهی از عدم قطعیت‌ها در پیش بینی مدار بنو را کاهش دهند.

این امر با رد تعدادی از سوراخ کلید‌های گرانشی برای گذر نزدیک سال ۲۱۳۵ و حذف چندین سناریو برخورد میسر شد. مدل سازی‌های رایانه‌ای پیش بینی می‌کنند که احتمال برخورد در ۲۴ سپتامبر ۲۱۸۲، یک در ۲۷۰۰ یا ۳۷ هزارم درصد است. این احتمال در سال ۲۳۰۰ به یک در ۱۷۵۰ یا ۵۷ هزارم درصد می‌رسد.

با وجود اینکه احتمال برخورد کم است، بنو همچنان یک سیارک خطرناک به شمار می‌آید و اکنون میتوانیم به لطف OSIRIS-Rex مدل‌های بهتری از تحول مداری آن بسازیم این به ما و نوادگان ما اجازه می‌دهد در دهه‌ها و قرن‌های آینده ریسک بنو را بهتر محاسبه کنیم.

منبع: Nasa Goddard
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید