دلار درمرز ۲۸ هزار تومان؛ ارز آمریکایی بر می‌گردد؟

دلار درمرز ۲۸ هزار تومان؛ ارز آمریکایی بر می‌گردد؟

نرخ دلار در حال حاضر در مرز روانی ۲۸ هزار تومانی قرار گرفته است. کارشناسان بازار ارز معتقدند که اگر دلار این مقاومت را بشکند، به راحتی به کانال بعدی نیز خواهد رسید. اما شکستن مقاومت ۳۰ هزار تومان کار راحتی نخواهد بود. از سوی دیگر تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی نیز اجازه نخواهد داد، آغاز فعالیت دولت سیزدهم با انتقاد از افزایش قیمت دلار همراه شود. از این رو تحلیلگران فنی پیش بینی می‌کنند که بازار ساز اقدام به کنترل بازار از طریق عرضه دلار و تهدید بازار همراه شود.

کد خبر : ۹۷۶۰۰
بازدید : ۲۸۶۵
فرادید | نرخ دلار در کمتر از یک ماه به مرز روانی ۲۸ هزار تومانی رسیده است. این در حالی است که قیمت اسکناس آمریکایی ابتدای ماه گذشته در کانال ۲۴ هزار تومان قرار داشت. تحلیلگران فنی بر این عقیده اند که سقوط دولت افغانستان و سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی داخلی منجر به این افزایش قیمت ناگهانی شده است.

به گزارش فرادید؛ دلار در طول مرداد ماه ۱۲ درصد رشد را تجربه کرد. این رشد همزمان با اتفاقات سیاسی در افغانستان بود. این سلسله رخدادها، دولت افغانستان به دست طالبان سقوط کرد و بازار ارزی هرات با مشکل مواجه شد.

به عقیده کارشناسان اقتصادی بخش اعظم تقاضای اسکناس آمریکایی در ایران، در بازار ارزی هرات تامین می‌شود. از این رو با چالشی شدن وضعیت بازار هرات، تامین دلار در بازار داخلی نیز موقتا با مشکل مواجه خواهد شد. این سیگنال باعث شد تا قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد.

تحلیلگران فنی نیز معتقدند که نوسان گیران با جوسازی در مورد وضعیت بازار هرات در دوره طالبان، موجب التهاب بازار ارزی شده اند. این در حالی است که رسانه‌های افغانستانی می‌گویند که صرافی‌ها و فعالان ارزی بازار هرات فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

از سوی دیگر، ابهام در وضعیت احیای برجام و لغو تحریم و مشخص نبودن نحوه مدیریت بازار ارز در دولت سیزدهم نیز باعث شد تا بار دیگر اسکانس آمریکایی مسیر صعودی را در پیش بگیرد.

در لحظه نگارش این گزارش، قیمت دلار به ۲۷ هزار و ۸۸۰ تومان رسیده است.

دلار درمرز ۲۸ هزار تومان؛ ارز آمریکایی بر می‌گردد؟
نرخ دلار به کدام سو می‌رود؟

نرخ دلار در حال حاضر در مرز روانی ۲۸ هزار تومانی قرار گرفته است. کارشناسان بازار ارز معتقدند که اگر دلار این مقاومت را بشکند، به راحتی به کانال بعدی نیز خواهد رسید.

اما شکستن مقاومت ۳۰ هزار تومان کار راحتی نخواهد بود. از سوی دیگر تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی نیز اجازه نخواهد داد، آغاز فعالیت دولت سیزدهم با انتقاد از افزایش قیمت دلار همراه شود. از این رو تحلیلگران فنی پیش بینی می‌کنند که بازار ساز اقدام به کنترل بازار از طریق عرضه دلار و تهدید بازار همراه شود.

در آن سوی مرز‌ها و در بازار هرات نیز، تحلیلگران فنی پیش بینی می‌کنند که طی روز‌های آینده مشکل تبادلات ارزی با بازار هرات مرتفع شود. در چنین شرایطی فضا برای اصلاح قیمتی دلار محیا خواهد شد.

در این میان، میخاییل اولیانوف، سفیر روسیه در وین نیز اعلام کرده که به زودی مذاکرات احیای برجام با حضور ایران آغاز می‌شود. از سوی دیگر حسین امیر عبداللهیان نیز بر موضوع لغو تحریم‌ها تاکید کرده است.

با این وجود کارشناسان سیاسی پیش بینی می‌کنند با استقرار تیم سیاست خارجی جدید، خبر‌های تازه‌ای از شکل گیری دور هفتم مذاکرات وین منتشر شود. در چنین حالتی بازار ارز به سرعت تحت تاثیر این خبر روند نزولی به خود خواهد گرفت.

دلار درمرز ۲۸ هزار تومان؛ ارز آمریکایی بر می‌گردد؟
کسری بودجه دولت، دلار را به کانال ۳۰ هزار تومان بر می‌گرداند؟

البته بازار همچنان از ناحیه رشد پایه پولی مورد تهدید است. کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند در صورتی که دولت، کسری بودجه ۳۱۰ هزار میلیاردی را در سال جاری از طریق فروش نفت جبران نکند، روند دلار به شکل چشمگیری صعودی خواهد شد.

اما رئیسی رقم کسری بودجه را ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. در چنین شرایطی اگر کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی تامین شود، آثار تورمی قابل توجهی شکل خواهد گرفت.

چنانچه گزارش‌های رسمی نشان می‏ دهد دولت دوازدهم از گزینه تنخواه‌گردان برای پوشش کسری بودجه استفاده کرده و همین امر دلیل اصلی افزایش پایه پولی در سال‌جاری بوده است.

طبق آمار‌های رسمی، در فصل اول سال، ۵۵.۵ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های دولت از طریق تنخواه تامین مالی شده و دولت از حداکثر ظرفیت قانونی خود برای استفاده از تنخواه بهره برده است. با این حال، به عقیده کارشناسان تنها گزینه غیرتورمی پوشش کسری بودجه، همچنان فروش اوراق بوده، اما این راه نیز به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفته است.

با این حال، اگر تامین بودجه از راه‌های غیرتورمی صورت نگیرد، تحلیلگران بازار پیش بینی می‌کنند که قیمت دلار به راحتی به کانال‌های بالاتری از ۳۰ هزار تومان برسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید