با تزریق واکسن، باز هم به کرونا مبتلا می‌شویم؟

با تزریق واکسن، باز هم به کرونا مبتلا می‌شویم؟

محققان معتقدند با وجود شیوع کرونا دلتا، احتمال ابتلا افراد واکسینه به کرونا افزایش یافته است. اما همچنان از نظر آن‌ها، یک دلیل مهم برای تزریق واکسن وجود دارد. آن هم اطمینان از عدم ابتلای شدید و مرگ افراد واکسینه است.

کد خبر : ۹۷۷۶۴
بازدید : ۳۵۵۱
فرادید | تزریق واکسیناسیون دو مرحله‌ای در ایران به محدوده ۱۰ درصد رسیده است. البته این رقم برای افرادی که دوز اول را تزریق کرده اند حدود ۲۲ درصد است. اما با این وجود سوالی که پیش می‌آید این است که آیا پس از تزریق هر دو دوز باز هم به کرونا مبتلا می‌شویم یا خیر؟ پاسخ این سوال از نظر محققان مثبت است.

به گزارش فرادید؛ گرچه واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت، ابتدا از ابتلا به ویروس کرونا و سوش‌های آن جلوگیری می‌کردند، اما حالا با شیوع کرونا دلتا، کارایی بیشتر واکسن‌ها کاهش پیدا کرده است.

در این میان، بخشی از افرادی که دو دوز از واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون جانسون، آسترازنکا، سینوفارم، سینوواک و بهارات را دریافت کرده اند، می‌گویند که باز هم به کرونا مبتلا شده اند.

در ایران نیز، برخی ورزشکاران المپیکی که پیش اعزام به توکیو واکسن سینوفارم و اسپوتنیک وی دریافت کردند، به کرونا مبتلا شدند.

حالا با گذشت زمان، تعداد مبتلایان از میان افراد واکسینه افزایش یافته است.

بررسی پایگاه خبری ورلد مترز نشان می‌دهد که میزان مبتلایان در کشور‌هایی پیشرو در واکسیناسیون نیز، بار دیگر افزایش یافته است. چنانچه طی روز اخیر، باز هم آمریکا، هند و انگلستان به صدر جدول کشور‌های با ابتلای بالا برگشتند. پس از این کشور‌ها ایران نیز در جایگاه چهارم قرار گرفته است.
با تزریق واکسن، باز هم به کرونا مبتلا می شویم؟

معمای ابتلاء افراد واکسینه به کرونا

همین چند روز قبل بود که مقامات بهداشتی کره جنوبی از ۲۱۱۱ مورد ابتلا به عفونت غیرمنتظره کرونا در افرادی که علیه کرونا واکسیناسیون کامل شده‌اند، خبر دادند. علاوه بر آن، اداره بهداشت عمومی انگلیس نیز ابتلای افراد واکسینه به کرونا را تایید کرده است.

در این میان محققان نیز معتقدند با وجود شیوع کرونا دلتا، احتمال ابتلا افراد واکسینه به کرونا افزایش یافته است.

اما همچنان از نظر آن ها، یک دلیل مهم برای تزریق واکسن وجود دارد. آن هم اطمینان از عدم ابتلای شدید و مرگ افراد واکسینه است.

دکتر امیرحسین زرنانی، متخصص ایمونولوژی بالینی در این رابطه می‌گوید: بر اساس شواهد افرادی که واکسن می‌زنند می‌توانند تا ۹۵ درصد حفاظت داشته باشند؛ اما افرادی که به صورت طبیعی به عفونت مبتلا می‌شوند تا حدود ۸۲ درصد ایمن می‌شوند و از طرف دیگر ماندگاری پاسخ‌های واکسن بالاتر از ماندگاری پاسخ‌های حاصل از ایمنی طبیعی است.

او معتقد است که واکسن از بروز موارد جدی و بیمارستانی شدن افراد جلوگیری می‌کند.

همچنین نتایج مطالعات جدید در اداره بهداشت عمومی انگلیس نشان می‌دهد، هرچند واکسن‌های کرونا ظاهراً در وهله اول خطر کلی ابتلای افراد به گونه دلتا را کاهش می‌دهند، اما در صورت آلوده شدن، تفاوت چشمگیری بین افراد واکسینه شده با واکسینه نشده‌ها وجود ندارد.

طبق این مطالعه، واکسن‌های کرونا نشان داده‌اند که محافظت خوبی از افراد واکسینه شده در برابر بیماری شدید و مرگ آن‌ها بر اثر ابتلا به گونه دلتا به عمل می‌آورند، به ویژه پس از تزریق دو دز واکسن، اما در ارتباط با این که افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به کرونای دلتا تا چه حد می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند هنوز اطلاعات اندکی وجود دارد.

با تزریق واکسن، باز هم به کرونا مبتلا می شویم؟

نرخ مرگ و میر افراد واکسینه در ایران بیشتر از جهان است؟

هفته قبل بود که علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات گزارشی منتشر کرد و گفت که نرخ فوت در افراد کامل واکسینه شده (که دو هفته از دریافت دز دومشان می‌گذرد) در ایران، حدود ۷۵ برابر برخی کشور‌ها بوده است.

در این گزارش اشاره شده است که از بین دریافت کننده نوبت دوم واکسن که بستری شده‌اند تعداد ۲۴۹۰ نفر فوت کرده‌اند که از بین آن‌ها نتیجه تست ۱۴۱۱ نفر مثبت، ۶۸۲ نفر منفی و ۳۹۷ نفر نامشخص بود.

اما پس از آن، حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر پیشین بهداشت، به این گزارش واکنش نشان داد. او در این نامه گفته که تنوع واکسن تزریقی این افراد مشخص نیست و نتیجه گیری بر اساس این داده‌ها غیرعلمی است.

علاوه بر این برخی متخصصان و پزشکان نیز در واکنش به آمار، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، نرخ فوت در افراد کامل واکسینه شده را رد کردند.

در طرف مقابل، برخی ویروس شناسان مدعی اند که بعضی واکسن‌های تزریقی در ایران کیفیت پایینی دارند و در زمان نامناسبی نیز واکسیناسیون انجام شد. از این رو نرخ مرگ و میر افراد واکسینه شده با آن ها، از میانگین جهانی بالاتر است.

دکتر علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در این رابطه می‌گوید از جمله دلایل تاثیر کم واکسن کرونا در ایران این بود که ایران باید واکسن بهتر و باکیفیت‌تری وارد می‌کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید