چرا دلار و سکه صعودی شدند؟

چرا دلار و سکه صعودی شدند؟

یکی از دلایل مهم صعود سکه، افزایش بهای دلار بود. اسکناس آمریکایی در آخرین روز هفته ۱۱۰ تومان رشد کرد و به بهای ۲۷ هزار و ۶۸۰ تومان رسید.

کد خبر : ۹۸۸۷۸
بازدید : ۴۳۱۵

سکه و دلار در تابستان رشد دو رقمی را تجربه کردند. سکه در سه ماهه دوم سال توانست بیش از ۱۶ درصد افزایش را تجربه کند، حال آنکه سهم دلار، افزایش ۸/ ۱۴ درصدی بود.

به گفته فعالان، فلز گران‌بهای داخلی به دو دلیل در تابستان از دلار سبقت گرفت. اولین عامل هراس معامله‌گران نسبت به عرضه بازارساز در بازار دلار بود و دومین عامل، حساسیتی بود که معامله‌گران تصور می‌کنند نسبت به بازار ارز وجود دارد. در واقع بازیگران بزرگ بازار به دلیل هراس‌های یاد شده تمایل بیشتری به خرید سکه در مقایسه با دلار دارند.

روند افزایشی سکه در تابستان به روز ابتدایی پاییز نیز سرایت کرد. فلز گران‌بهای داخلی، روز پنج‌شنبه، ۶۵ هزار تومان رشد کرد و با عبور از مرز ۱۲ میلیون به بهای ۱۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید. یکی از دلایل مهم صعود سکه، افزایش بهای دلار بود. اسکناس آمریکایی در آخرین روز هفته ۱۱۰ تومان رشد کرد و به بهای ۲۷ هزار و ۶۸۰ تومان رسید.

سه کانال رشد دلار در تابستان

دلار در ابتدای تابستان در کانال ۲۴ هزار تومانی قرار داشت. اسکناس آمریکایی توانست در همان تیرماه خود را به کانال ۲۵ هزار تومانی نزدیک کند. با این حال، وضعیت بازار متعادل بود و خبری از نوسانات هیجانی نبود.

با شروع مرداد، شدت تغییرات قیمتی در بازار ارز بیشتر شد و سرعت رشد دلار افزایش یافت. اسکناس آمریکایی در این ماه توانست تا اواسط کانال ۲۷هزار تومانی پیشروی کند. به این ترتیب می‌توان گفت که بخش زیادی از رشد قیمتی اسکناس آمریکایی در ماه دوم تابستان رخ داد.
در اولین هفته شهریورماه، رشد قیمتی اسکناس آمریکایی ادامه یافت و حتی این ارز به کانال ۲۸ هزار تومانی رفت. با این حال، به مرور وضعیت بازار ارز آرام شد و دلار افزایش خاصی را در شهریورماه تجربه نکرد. میزان رشد دلار در شهریورماه کمتر از یک درصد بود.

دلار در روز انتهایی تابستان روی قیمت ۲۷ هزار و ۵۷۰ تومان قرار گرفت که فاصله ۳ هزار و ۵۷۰ تومانی با روز آخر بهار داشت و نشان‌دهنده سه کانال رشد اسکناس آمریکایی در تابستان بود.

همسو با رشد قیمت دلار، سکه امامی نیز در تابستان روند صعودی داشت. فلز گران‌بهای داخلی در آخرین روز بهار در محدوده ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان قرار داشت، ولی در روز ۳۱ شهریورماه توانست تا ۵ قدمی مرز ۱۲ میلیون تومانی پیشروی کند. در واقع در تابستان فلز گران‌بهای داخلی بیش از یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان افزایش ارزش را به ثبت رساند.

این میزان رشد سکه در شرایطی به ثبت رسید که بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی، رشد خاصی در این بازه زمانی نداشت. اونس در ۳۱ خردادماه در محدوده هزار و ۷۸۰ دلار قرار داشت و در روز ۳۱ شهریورماه نیز درحوالی همین محدوده قیمتی تغییرات خود را به ثبت رساند. البته حتی افت اونس طلا در ابتدای پاییز نیز نتوانست راه صعود فلز گران‌بهای داخلی را سد کند.

چرا دلار و سکه صعودی شدند؟

به گفته فعالان، سمت‌وسوی انتظارات معامله‌گران در ابتدای پاییز کمی متفاوت‌تر از روز‌های انتهایی تابستان بود. به گفته فعالان، معامله‌گران با توجه به اخبار جدید تصور می‌کردند که ممکن است مذاکرات هسته‌ای به زودی آغاز نشود.

همین عامل موجب شد تا حدی تقاضای احتیاطی به بازار سکه و دلار وارد شود. در آخرین خبر‌ها نیز یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد که تیم ایران در نیویورک هیچ تاریخی برای از سرگیری گفتگو‌های وین اعلام نکرده و همچنین گفته نشد که چه کسی مدیریت مذاکره‌کنندگان ایران را بر عهده خواهد داشت.

چنین اظهارنظری نیز تا حدی در معاملات پشت خطی بازار سکه و ارز اثر داشت. در این میان عده‌ای انتظار دارند که افت طلا در بازار‌های جهانی انتهای هفته زمینه‌ساز برگشت سکه به کانال پایین‌تر شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید