اکتشافات تاریخ‌ساز سال ۲۰۲۲؛ از دایناسور غواص تا قدیمی‌ترین فسیل انسان

اکتشافات تاریخ‌ساز سال ۲۰۲۲؛ از دایناسور غواص تا قدیمی‌ترین فسیل انسان

دانشمندان در سال ۲۰۲۲ اکتشافات جالبی در حوزه‌های باستان‌شناسی و دیرین‌شناسی کردند که روشنی‌بخش تاریخ جهان بود، اکتشافاتی مانند فسیل دایناسور «غواص» در مغولستان، قدیمی‌ترین فسیل انسان در اسپانیا و قدیمی‌ترین فسیل شکارگر شناخته‌شده در انگلستان که برخی از چشمگیرترین این اکتشافات هستند.

کد خبر : ۱۱۹۶۶۱
بازدید : ۴۷۸۴۷

فرادید | دایناسور‌ها در اکتشافات سال ۲۰۲۲ کانون توجه بودند به این علت که گونه‌ جدید «شکارگر و غواص» آن‌ها در مغولستان کشف شد که «بدن آیرودینامیک» آن‌ها مشابه پرندگان غواص امروزی از قبیل پنگوئن‌ها است و قابلیت پرواز ندارد. این فسیل‌ها، نخستین نمونه‌ی شناخته‌شده‌ی یک گونه از دایناسور گوشتخوار غیرپروازی دوپا است که نامش را «Natovenator polydontus» گذاشته‌اند؛ به معنای «شکارچیان شناگر دندان‌دار».

به گزارش فرادید ، دانشمندان فسیل دایناسوری را کشف کردند که تصور می‌کنند قدمت آن حدود ۲۰۱ تا ۲۵۲ میلیون سال پیش در جنوب شرقیِ کشور آفریقایی زیمباوه است. در مقاله‌ی منتشرشده پس از بررسی این فسیل، گزارش شد که این یافته، قدیمی‌ترین فسیلی است که تاکنون در آفریقا کشف شده است.

اکتشافات تاریخ‌ساز سال ۲۰۲۲؛ از دایناسور غواص تا قدیمی‌ترین فسیل انسان

(فسیل یک دایناسور خزنده و آبزی گردن‌دراز که اکتبر ۲۰۲۲ در کوئینزلند استرالیا کشف شد)

یک فسیل انسان باستانی که قدمت آن ۱.۴ میلیون سال تخمین زده شد هم در حفاری‌های باستان‌شناسی سایت آتاپوئِرکا نزدیک شهر برگوس در شمال اسپانیا کشف شد. کارشناسان استدلال کردند این فسیل، قدیمی‌ترین فسیل انسانی است که در قاره‌ی اروپا کشف شده است.

اکتشافات تاریخ‌ساز سال ۲۰۲۲؛ از دایناسور غواص تا فسیل انسان

(قدیمی‌ترین فسیل انسان که بخشی از استخوان چهره است)

قدیمی‌ترین فسیل شکارچی

باستان‌شناسان تاریخ جهان را در سال ۲۰۲۲ با اکتشافات جدید تغییر دادند

(فسیل نخستین حیوان شکارچی که در لستر کشف شد و نامش را به افتخار سِر دیوید آتنبرو «Auroralumina attenboroughii» گذاشتند.)

دو کشف جدید در حفاری‌های باستان‌شناسی در انگلستان انجام شد که هر دوی آن‌ها بقایای «بزرگ‌ترین دایناسور خشکی» در انگلستان و قدیمی‌ترین فسیل شکارگر در کشور بودند. در یکی از این سفر‌های اکتشافی، دیرین‌شناسان بقایای شکارگری با ۱۰ متر طول و قدمت حدود ۱۲۵ میلیون سال را یافتند. گزارش شد که استخوان‌های یافت‌شده در ساحل جنوب غربی جزیره‌ی وایت در انگلستان به یک دایناسور دوپای، صورت کروکدیلیِ شکارگرِ تیغه‌پُشت تعلق دارد.

همچنین اعلام شد فسیل ۵۶۰ میلیون ساله‌ی یافت‌شده در انگلستان، احتمالاً جدّ گونه‌های «گزنده‌تباران» است که حالا شامل عروس دریایی هم می‌شود. این فسیل روشنایی‌بخش تاریخ ۲۰ میلیون ساله‌ی شکارگران است و در عین حال، تصور می‌شود این فسیلِ ۲۰ سانتی‌متری نخستین نمونه‌ی یک ارگانیسم با اسکلت واقعی است.

از سوی دیگر، در کشور آرژانتین، دیرین‌شناسان یک گونه دایناسور «بدون دست» را کشف کردند که قبلاً شناخته شده بود. نام گونه‌ی جدید را «Guemesia ochoai» گذاشتند. دیرین‌شناسان اشاره کردند جمجمه‌ی این دایناسورِ بدون دست کاملاً کوچک است و این دایناسور در نوع خودش در شمال غربی آرژانتین تک است.

مجسمه‌های ۲۳۰۰ ساله‌ی توسکان

باستان‌شناسان تاریخ جهان را در سال ۲۰۲۲ با اکتشافات جدید تغییر دادند

امسال در توسکانی ایتالیا هم ۲۴ مجسمه‌ی برنز باستانیِ ۲۳۰۰ ساله کشف شدند. مجسمه‌ها حین حفاری‌ها در سان کاسچیانو دی بانی کشف شدند؛ جایی که چشمه‌های آب گرم کاملاً رایج هستند. گزارش شد مجسمه‌ها به لطف گل و لایِ ته چشمه‌هایی که در آن‌ها یافت شدند، بسیار عالی حفظ شده‌اند. مجسمه‌ها به دوره‌ی بین قرن دوم پیش از میلاد و قرن نخست پس از میلاد تعلق دارند. به این نکته نیز اشاره شد که میان آثار پیدا شده، مجسمه‌های برخی از خدایان و امپراتوران اسطوره‌های یونان و روم هم وجود داشته است.

نخستین مدرک قطع عضو بدن

اکتشافات تاریخ‌ساز سال ۲۰۲۲؛ از دایناسور غواص تا قدیمی‌ترین فسیل انسان

یکی از اکتشافات دیگر دنیای علم که نوری بر تاریخ افشاند در جزیره‌ی بوُرنِئو در جنوب آسیا اتفاق افتاد. در نتیجه‌ی بررسی‌های انجام‌شده روی بقایای جمع‌آوری‌شده از دندان و محیط پیرامون اسکلتی که در این جزیره کشف شد، مشخص شد اسکلت ۳۱۰۰۰ سال قدمت دارد و یکی از پا‌های آن قطع شده است. بنا به گزارش دانشمندان، این پای بریده شاید نخستین نمونه‌ی قطع عضو در تاریخ بشر باشد. این نتیجه‌گیری متاثر از شکل بُرش بوده است.

کشتی‌های شکسته و خدایان

باستان‌شناسان تاریخ جهان را در سال ۲۰۲۲ با اکتشافات جدید تغییر دادند

کشتی‌های شکسته‌ی چوبی متعلق به دهه‌ی ۱۸۰۰ در نتیجه‌ی فرسایش ساحلی در ایالات متحده در فلوریدا پیدا شدند. گزارش شد بخشی از کشتی که تخمین می‌زنند ۲۵ تا ۳۰ متر اندازه‌ی آن باشد به قرن نوزدهم تعلق دارد و چیزی حدود ۲۰۰ سال زیر ماسه‌ها بوده است تا اینکه پس از فرسایش ساحلی ناشی از گردباد ایان و نیکول به سطح آمده است.

اکتشافات تاریخ‌ساز سال ۲۰۲۲؛ از دایناسور غواص تا قدیمی‌ترین فسیل انسان

در ضمن، در شبه‌جزیره‌ی سینا در مصر نیز بقایای معبدی متعلق به امپراتوری روم که بین سال‌های ۳۰ پیش از میلاد و ۳۹۵ پس از میلاد حکمرانی می‌کرد کشف شد. در نتیجه‌ی تلاش باستان‌شناسان مصری، بقایای معبدی متعلق به زئوس کاسیوس که در دوران رومی به عنوان خدا پذیرفته شده بود هم کشف شد.

منبع: dailysabah

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید