هر دو دقیقه یک زن در حین بارداری یا زایمان می‌میرد

هر دو دقیقه یک زن در حین بارداری یا زایمان می‌میرد

یک گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت نشان داد که میزان مرگ و میر مادران در پنج سال گذشته در تقریبا همه مناطق جهان یا ثابت مانده یا افزایش یافته است.

کد خبر : ۱۲۳۹۰۹
بازدید : ۳۴۳

دکتر جنی کرسول، متخصص اپیدمیولوژی و نویسنده این گزارش سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری گفت: «ما تخمین می‌زنیم در سال ۲۰۲۰، ۲۸۷۰۰۰ زن در سراسر جهان به یک علت مربوط به مادری درگذشته باشند و این میزان معادل ۸۰۰ مرگ در روز یا یک مرگ در هر ۲ دقیقه است.»

کارشناسان می‌گویند این روند کاملا متضاد با پیشرفت‌های قابل‌توجه پیشین در کاهش مرگ‌های مادری در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵ است و بیانگر وجود مانع بزرگی در برابر سلامت جهانی مادران است و نابرابری‌ها در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را نشان می‌دهد.

میزان مرگ‌ومیر مادری در آمریکا در ۲۰ سال گذشته تا ۷۵ درصد افزایش یافته است و از حدود ۱۲ مرگ مادری به ازای هر ۱۰۰۰۰ تولد زنده در سال ۲۰۰۰ به ۲۱ مرگ مادری به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ تولد زنده در سال ۲۰۲۰ رسیده است. آمریکا یکی از هشت کشور و قلمرویی است که در این گزارش را از لحاظ افزایش قابل‌توجه در میزان مرگ‌ومیر مادری به آن‌ها اشاره شده است. این فهرست همچنین شامل قبرس، پورتوریکو، یونان و جمهوری دومینیکن می‌شود.

این گزارش نشان‌دهنده نابرابری بزرگی میان مناطق جهان از لحاظ مرگ‌ومیر مادری بود. مرگ‌ومیر‌های مادری همچنان عمدتا در مناطق با پایین‌ترین درآمد جهان و کشور‌های درگیر منازعات متمرکز هستند. بالاترین میزان مرگ مادران در آفریقای زیرصحرا گزارش شده است که تخمین زده می‌شود ۵۴۵ مرگ مادری به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ تولد زنده در آن رخ می‌دهد. در کل جهان، تخمین زده می‌شود که از هر ۱۰ مرگ مادری هفت مورد آن در این منطقه رخ می‌دهد.

دکتر لیل سی از بخش بهداشت و پژوهش تولیدمثلی در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «مرگ و میر مادری شاخص اصلی چگونگی کارکرد یک نظام بهداشتی است.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند مرگ‌ومیر مادری هنگامی افزایش می‌یابد که دسترسی کمتری به خدمات مراقبت بهداشتی باکیفیت به خصوص در هنگام زایمان وجود دارد. علل اصلی مرگ‌ومیر مادری شامل خونریزی شدید، فشار خون بالا، عفونت و عوارض سقط جنین غیر ایمن هستند. با وجود دانش و فناوری بالینی مدرن، اکثریت مرگ‌های مادری قابل‌پیشگیری هستند. اما این راه‌حل‌ها ممکن است در وضعیت کمبود منابع قابل‌دسترسی یا قابل‌اعمال نباشند و به این ترتیب برخی از گروه‌ها در معرض خطر بالاتر قرار می‌گیرند.

دکتر آنشو بانرجی، رئیس بخش بهداشت مادران، نوزادان، کودکان و نوجوانان و سالمندی سازمان جهانی بهداشت گفت: «هیچ زنی نباید در هنگام زایمان بمیرد. به نظر من این یکی از حقوق بشر است که باید در هر کشوری از آن مراقبت شود و هر دولتی باید آن را تضمین کند.» دکتر سی می‌گوید: «سرمایه‌گذاری برای زنان سرمایه‌گذاری برای آینده اجتماعات و کشور‌ها است.»

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید