(تصاویر) عجیب‌ترین کوه دنیا که قلّه ندارد!

(تصاویر) عجیب‌ترین کوه دنیا که قلّه ندارد!

آن چیزی که کوه رورایما را به یک شفتگی تبدیل کرده، شکل کاملا عجیب و غیرطبیعی آن است. این تنها کوه دنیاست که قله‌ای کاملا مسطح دارد؛ یا به عبارت دیگر اصلا قله ندارد!

کد خبر : ۱۲۴۱۱۳
بازدید : ۱۵۴۵

فرادید | کوه رورایما (Mount Roraima) برای بسیاری از افراد، از دانشمندان گرفته تا جویندگان گنج و حتی بهترین زمین‌شناسان دنیا، هنوز بزرگ‌ترین معمای روی زمین در تاریخ بشر است. شکل این کوه شگفت‌انگیز که در دنیا منحصربفرد است به طرز عجیبی غیرطبیعی است، طوری که انگار میلیون‌ها سال پیش با یک چاقو بریده شده است.

به گزارش فرادید؛ کوه رورایما بزرگ‌ترین سازندِ منحصربفرد از آمریکای جنوبی در ونزوئلا است. این سازند سنگی باورنکردنی بخشی از رشته کوه پاکارایما (Pakaraima) است و نخستین بار توسط سِر والتِر رالی در سال ۱۵۹۶ کشف شد. این کاشف بریتانیایی در دفترچه یادداشت خود درباره‌ی کشف کوهی نوشته است که به خاطر شکلش اینجهانی به نظر نمی‌رسید!

این عجیب‌ترین کوه دنیا است!

کوهی بدون قله

این کوه تنها کوه دنیا است که سر آن مسطح است و قله ندارد، به همین دلیل بعضی از مردم تصورشان این بوده که شکل این کوه ساخته‌ی دست بشر است نه طبیعت. سطح مسطح این کوه ۳۱ کیلومتر مربع است. برای اینکه بهتر بتوانید بزرگی این کوه را تجسم کنید باید آن را با ناحیه‌ی سطح نیویورک‌سیتی مقایسه کنید که ۱۲ کیلومتر مربع است.

ارتفاع کوه رورایما ۲۸۱۰ متر است و آبشار‌های اطراف کوه، آن را به شگفت‌انگیزترین پدیده‌ی زمین‌شناسی و زیست‌جغرافیایی دنیا تبدیل کرده است. خود کوه شبیه یک جزیره‌ی زیست‌محیطی است. در این کوه، گونه‌های گیاهی و حیوانی منحصربفردی یافت می‌شود.

این عجیب‌ترین کوه دنیا است!

نواحی زیادی از کوه وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند، چون راه دسترسی به آن‌ها دشوار است. برای بالا رفتن از این هیولا، یا باید از کوه‌های پاکارایما بالا بروید و از آنجا به رفتن ادامه دهید تا به رورایما برسید یا راه ساده‌تر را انتخاب کنید و از هلیکوپتر استفاده کنید.

برخی افراد موفق شدند از سمت شیب‌دار این کوه بالا بروند که تقریباً کار غیرممکنی به نظر می‌رسد. به خاطر تلاش‌های زیادی که متاسفانه به مرگ ختم شدند، هر کسی که بخواهد از این کوه بالا برود باید از مقامات محلی اجازه بگیرد. بر اساس سوابق تاریخی، نخستین بار در سال ۱۸۸۴، سِر اِوِرارد تورن از این کوه بالا رفت.

معمای پشت این کوه

مرموزترین سازند زمین‌شناسی در تاریخ

این باور وجود دارد که این کوه قدیمی‌ترین سازند سنگی در تاریخ زمین است. زمین‌شناسان تخمین زده‌اند شکل این کوه ناشی از زمین‌لرزه‌ی عظیمی است که صفحات تکتونیک را حدود دو میلیارد سال پیش جابجا کرده است.

قبایل محلی این کوه را «Tepui» می‌نامند که ترجمه‌ی آن «خانه‌ی خدایان» است. این کوه منبع افسانه‌های محلی زیادی است. قبایل پِمون و کاپون که نشات‌گرفته از گران سابانا در ونزوئلا هستند باور دارند این کوه، تنه‌ی یک درخت باستانی بوده که از آنجا، تمام میوه‌ها و سبزیجاتِ شناخته‌شده‌ی دنیا رشد کردند و از طریق دریایی که زمانی این درخت افسانه‌ای را احاطه کرده بود به نواحی دیگر دنیا پراکنده شدند. وقتی زمین‌های آن‌ها توسط قبایل ماکونایما از آن‌ها گرفته شد، این درخت بریده شد و در فرهنگ آنها این باور وجود دارد که بریدن درخت موجب آمدن سیل بزرگ شده است.

گذشته از این افسانه و افسانه‌های دیگر، این کوه منبع الهام تولیدکنندگان فیلم و همین‌طور نویسندگان زیادی بوده است. برای خلق کتاب «جهان گمشده» از آرتور کانن دویل و همینطور دنیای درون فیلم «آواتار» از همین کوه الهام گرفته شده.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید