تصویر مخوف هابل از یک کهکشان کوتوله

تصویر مخوف هابل از یک کهکشان کوتوله

تلسکوپ فضایی هابل در جدیدترین تصویر خود به سراغ یک کهکشان کوتوله با نام UGCA ۳۰۷ رفته است.

کد خبر : ۱۲۶۷۸۸
بازدید : ۷۹۹۹

تلسکوپ فضایی هابل تصویری جدیدی را به اشتراک گذاشت که کهکشانی با نام UGCA ۳۰۷ در فاصله ۲۶ میلیون سال نوری از سیاره زمین را نشان می‌دهد که در صورت فلکی کلاغ قرار دارد؛ صورت فلکی کوچکی که از نیمکره جنوبی قابل مشاهده است.

UGCA ۳۰۷ نوعی کهکشان کوتوله است و فقط یک خوشه کوچک از ستاره‌ها در آن وجود دارد. کهکشان‌های کوتوله دارای چند میلیارد ستاره هستند و هر اندازه که بزرگ به‌نظر می‌رسند، در مقایسه با کهکشان راه شیری که دارای صد‌ها میلیارد ستاره است، بسیار کوچک‌تر هستند.



برخلاف کهکشان راه شیری که از نوار مرکزی و بازو‌های مارپیچی کاملاً مشخصی تشکیل شده است، UGCA ۳۰۷ ساختار چندان پیچیده‌ای ندارد. درعوض این کهکشان با پراکندگی ستارگان خود مبهم و مه‌آلود است.

کهکشان کوتوله

بااین‌حال ویژگی‌های قابل‌مشاهده‌ای در این کهکشان وجود دارد؛ مانند مناطق قرمز درخشان که در آن ستاره‌های جدیدی درحال شکل‌گیری هستند. وقتی ستارگان جوان هستند، تشعشعات فرابنفش ساطع می‌کنند که گاز مجاور آن را روشن می‌کند و باعث می‌شود درخشان شود. این تصویر با استفاده از دوربین پیشرفته نقشه‌برداری (ACS) هابل گرفته شده است.

دانشمندان هابل توضیح می‌دهند:

«این تصویر بخشی از پروژه هابل برای کاوش هر کهکشان شناخته شده نزدیک است و به اخترشناسان اطلاعاتی درباره همسایگان کهکشانی ما ارائه می‌کند. قبل از این مجموعه مشاهدات، تقریباً سه‌چهارم کهکشان‌های نزدیک توسط هابل با جزئیات کافی برای شناسایی درخشان‌ترین ستاره‌ها و ایجاد درک درستی از ستاره‌های پرجمعیت هر کهکشان مورد بررسی قرار گرفته بودند. این پروژه هابل با بهره‌گیری از شکاف‌های کوتاه در برنامه رصدی هابل، ربع باقی‌مانده کهکشان‌های نزدیک را کشف می‌کند.»

هرچند بیشتر توجهات در چند وقت گذشته روی تلسکوپ فضایی جیمز وب منعطف شده، اما هابل نیز تصاویر فوق‌العاده‌ای را به اشتراک گذاشته است. ماه گذشته، این تلسکوپ تصویری حیرت‌انگیز از یک سحابی سرخ آتشین را منتشر کرده بود که با نام «سحابی روح» هم شناخته می‌شود.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید