۱۰ اشتباه رایج در طراحی حمام

۱۰ اشتباه رایج در طراحی حمام

حمام را اصلا دست کم نگیرید! بعد از همۀ مشغله‌های روزمره حمام جایی است که می‌تواند حسابی ما را سر حال بیاورد و آرامش و نشاطمان را به ما برگرداند؛ اما طراحی اشتباه این قسمت از خانه می‌تواند مانع از استفادۀ کامل و آرامش‌بخش ما از آن شود. در این جا با ۱۰ اشتباه رایج در طراحی حمام آشنا خواهید شد.

کد خبر : ۱۲۰۵۱۱
بازدید : ۵۲۸۹۴

فرادید | وقتی نوبت به طراحی حمام می‌رسد، موضوع به انتخاب شیر آب و کاشی ختم نمی‌شود. اگر طراحی حمام درست نباشد، فضا با وسایل غیرکاربردی شلوغ می‌شود یا بدتر از آن مجبور به طراحی دوباره می‌شوید. اگر در حال بازسازی حمام خود هستید و طرح فعلی منطقی به نظر می‌رسد، پیش از تغییر دادن سرویس بهداشتی خوب فکر کنید.

به گزارش فرادید ، جابجایی لوله‌ها ممکن است پرهزینه شود و در عوضِ حل مشکل، مشکل‌ساز شود؛ اما اگر مایل به جابجایی آن‌ها هستید، پیش از اینکه اقدام کنید با لوله‌کش مشورت کنید تا مطمئن شوید طرح شما عملی است. در این مطلب ده مورد از اشتباهات رایج در طراحی حمام را می‌خوانید.

۱. اشتباه در انتخاب درِ حمام

اشتباهات رایج در طراحی حمام

درِ حمامی که آب از آن چکه می‌کند آزاردهنده است، چون مدام باید درگیر تمیز کردن کف خیس حمام باشید. حتماً در اندازه‌گیری و نصب درست درِ حمام، درزگیری درست آن و همین‌طور استفاده از درزبند‌های باکیفیت در که به آسانی تمیز شوند، دقت کنید.

۲. در نظر نگرفتن جایگاه نصب شیر‌های آب

اشتباهات رایج در طراحی حمام

انتخاب شیرآب‌های بسیار شیک و تزیینی شاید شما را وسوسه کند، اما بهتر است قبل از خرید آن‌ها به اعضای دیگر خانواده و راحتی استفاده از آن‌ها هم فکر کنید. یک شیر آب بزرگ که پس از نصب در مرکز حمام، حالتی بیرون‌زده دارد برای اعضای کوچک خانواده می‌تواند خطرناک باشد و مانع استفاده از دوش باشد.

۳. رسیدگی نکردن به پرداخت‌کاری چوب

اشتباهات رایج در طراحی حمام

لوازم چوبی این روزها مد شیکی برای حمام هستند؛ البته اگر چارچوب چوبی یا روشویی کمدی از جنس بلوط انتخاب شما باشد باید مطمئن شوید برای حفاظت از آن‌ها در برابر رطوبت و آب پرداخت‌کاری لازم روی آن‌ها انجام شده است، وگرنه چوب به سرعت دچار پوسیدگی می‌شود. به طور کلی استفاده از چوب در هر جایی که با آب تماس دارد، مستلزم دقت در انتخاب نوع بسیار درست و پرداخت‌شدۀ چوب است؛ در غیر این صورت زیبایی آن خیلی زود جایش را به نم و پوسیدگی خواهد داد.

۴. طرح‌های خسته‌کننده

اشتباهات رایج در طراحی حمام

وقتی نوبت به طراحی یک فضای کاربردی مثل حمام می‌رسد، اولویت با کاربرد است نه فرم، به ویژه در حمام‌های کوچک. حتماً فضای کافی بین وسایل بهداشتی را رعایت کنید تا افراد بتوانند براحتی از آن‌ها استفاده کنند. برای مثال، میان توالت و هر چیزی که مقابل آن است، باید حداقل ۶۰ سانتی‌متر فاصله باشد. دسترسی به آویز حوله از وان یا روشویی باید راحت باشد و درِ کمد روشویی و حمام باید بدون هیچ مانعی به راحتی باز شوند.

۵. در نظر نگرفتن حریم خصوصی

اشتباهات رایج در طراحی حمام

پنجره‌ی حمام برای نوردهی و تهویه حیاتی است، اما با حریم خصوصی در تضاد است. افزودن کرکره راه‌حل مناسبی برای کنترل نور و حفظ حریم شخصی است.

۶. اشتباه در اندازه‌گیری وان حمام

اشتباهات رایج در طراحی حمام

وان حمام اشکال و اندازه‌های مختلفی دارد و به همین دلیل امکان اشتباه کردن در اتنخاب اندازه‌ی وان بعید نیست. طول وان، فضای پشت به جلو را برای عرض، کف تا بالا را برای ارتفاع و در نهایت عمق را به درستی اندازه‌گیری کنید. علاوه بر این، هرگونه فضای اضافه برای گنجاندن سردوش و شیر‌های آب را هم در نظر بگیرید.

۷. انتخاب وسایل بزرگ برای یک فضای کوچک

اشتباهات رایج در طراحی حمام

برای طراحی حمام، بهتر است به عملی کردن یکی از وسایل مورد علاقه‌تان اکتفا کنید. مثلاً طرح وانی با لبه‌های منحنی به شرطی که باقی وسایل را جمع‌وجور و کم‌جا انتخاب کنید. اگر حمام شما واقعاً کوچک است، به جای اقلام جاگیر، روی ریزه‌کاری‌های لوکس مانور دهید.

۸. نادیده گرفتن فضای دیوار

اشتباهات رایج در طراحی حمام

در طراحی حمام، معمولاً دیوار‌ها نادیده گرفته می‌شوند در صورتی که اگر به درستی درباره‌ی آن‌ها فکر کنید فضای ذخیره‌ی مفیدی را فراهم می‌کنند. تعبیه‌ی طبقات روی دیوار برای قرار دادن حوله هم جنبه کابردی و هم جنبه‌ی زینتی دارد؛ اما هنگام خرید، کیفیت را نادیده نگیرید، چون در غیر اینصورت امکان زنگ‌زدگی، پوسیدگی و حتی آسیب زدن این طبقات به سطوح دیگر وجود دارد. جنس فولاد ضدزنگ به واسطه‌ی دوام و مقاومتی که دارد انتخاب خوبی برای طبقات حمام است!

۹. ناکافی بودن گرمایش

اشتباهات رایج در طراحی حمام

اگر حمام شما بزرگ است یا عایق‌بندی خانه‌ی شما ضعیف است، این احتمال هست که یک حوله خشک‌کن برای گرم نگهداشتن فضای حمام کافی نباشد، به ویژه در فصل زمستان. این نکته را در نظر بگیرید و در صورت لزوم، از سیستم‌های گرمایش از کف استفاده کنید تا دوش گرفتن در صبح‌های سرد زمستان را برایتان لذت‌بخش کند.

۱۰. در نظر نگرفتن تهویه

اشتباهات رایج در طراحی حمام

حمام مرطوب‌ترین فضای خانه است و رطوبت آن را به مکان ایده‌آلی برای رشد کپک تبدیل می‌کند. پس در طراحی فضای داخلی حمام حتماً روی سیستم تهویه‌ی مجهز به زمان‌سنج سرمایه‌گذاری کنید تا پس از خروج شما از حمام، مدت‌زمان معینی روشن بماند. رعایت این نکته به ویژه اگر حمام شما بدون پنجره باشد، ضروریست.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید