سرنوشت «شکارگاه خسرو پرویز» چه می‌شود؟

سرنوشت «شکارگاه خسرو پرویز» چه می‌شود؟

شکارگاه خسروپرویز محوطه ای وسیع در مسیر بلوار تاق بستان در شمال شهر کرمانشاه است، محوطه ای که روزگاری فضایی بسیار گسترده را در بر می گرفته، اما هرچه زمان گذشت و شهرنشینی توسعه پیدا کرده، بخش هایی از آن به دلیل احداث خیابان، خانه‌ها، پل های روگذر و... کم کم آب رفته است.

کد خبر : ۱۹۶۴۶۲
بازدید : ۴۳

محوطه‌ای که روزگاری شکارگاه خسرو پرویز و جولانگاهی برای تاخت و تاز اسبان شاه ساسانی و خدم و حشم او در پی شکار بود، سالهاست بلاتکلیف و رها شده روزگار می‌گذراند.

شکارگاه خسروپرویز محوطه ای وسیع در مسیر بلوار تاق بستان در شمال شهر کرمانشاه است، محوطه ای که روزگاری فضایی بسیار گسترده را در بر می گرفته، اما هرچه زمان گذشت و شهرنشینی توسعه پیدا کرده، بخش هایی از آن به دلیل احداث خیابان، خانه‌ها، پل های روگذر و... کم کم آب رفته است.

دهه ۸۰ برای اولین کاوش های باستان شناسی روی این محوطه تاریخی صورت گرفت. تا پیش از انجام این کاوش ها براساس شواهدی که در سنگ نگاره های تاق بستان وجود داشت، تصور بر این بود که اینجا تنها یک شکارگاه برای خسرو پرویز بوده، اما بعد از انجام کاوش های باستان شناسی به سرپرستی دکتر مهدی رهبر مشخص شد که این محوطه پیش از ساسانیان، مورد توجه پادشاهان اشکانی هم بوده و  آنها در تلاش بوده اند که در این محل یک پادگان نظامی یا یک شهر را احداث کنند برای همین دور تا دور آن را با دیواری ضخیم و بلند حصار کشیده اند، اما بنا به دلایل نامعلومی موفق به این‌کار نمی شوند و در دوره ساسانیان این محل محصور شده به شکارگاه شاهان ساسانی خصوصا خسرو پرویز تبدیل می شود.

شکارگاه خسرو پرویز و یا به تعبیر مردم محلی همان شکارگاه که یکی از محوطه های باستانی مهم کرمانشاه به شمار می رود، سالهاست در بلاتکلیفی به سر می‌برد. کاوش های باستان شناسی پس از دهه ۸۰ دیگر در آن ادامه پیدا نکرد و امروزه اطراف این محوطه باستانی به محلی برای دپو زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است.

اینکه شکارگاه خسرو پرویز ساسانی تا چه زمانی باید در این بلاتکلیفی به سر ببرد و چه سرنوشتی خواهد داشت، موضوعی است که داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در پاسخ به آن می گوید: در شرایط فعلی مهمترین اولویت برای شکارگاه حفاظت از آن است. در این راستا در سالهای گذشته اطراف آن کاملا نرده کشی شد، اما متاسفانه سارقین به نرده‌ها رحم نکردند و بخشی از آنها را به سرقت بردند.

وی اضافه کرد: برای حفاظت از این مجموعه در حال چاره اندیشی هستیم تا بتوانیم با همکاری برخی دستگاه های ذیربط مانع از ورود آسیب به آن شویم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در خصوص دپو زباله ها و نخاله های ساختمانی در اطراف شکارگاه هم گفت: به دنبال این هستیم تا با همکاری شهرداری این مشکل را برای همیشه حل کنیم و مانع از ریختن زباله ها و نخاله های ساختمانی در داخل زمین شکارگاه شویم.

وی در پاسخ به این سوال که میراث فرهنگی استان چه برنامه ای برای استفاده از ظرفیت شکارگاه خسروپرویز به عنوان یک محوطه باستانی و یک جاذبه بالقوه گردشگری دارد نیز عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از محوطه وسیع شکارگاه در تملک میراث فرهنگی قرار دارد و مابقی آن در دست کشاورزان و مالکین بخش خصوصی است، لذا اگر بخواهیم این محوطه وسیع را تملک کنیم اعتبارات بسیار کلانی نیاز داریم. با این حال در تلاشیم تا به مرور زمان هرساله با اختصاص اعتباراتی بخش هایی از آن را تملک کنیم.

فرمانی در ادامه در خصوص ظرفیت شکارگاه خسرو برای تبدیل شدن به یک سایت موزه هم گفت: هرچند ادامه کاوش‌ها در محوطه شکارگاه خسرو امری ضروری است، اما آنچه که اهمیت بیشتری دارد، مرمت و حفاظت بعد از کاوش است که در این زمینه هم اعتبارات بالایی می‌خواهیم.

وی متذکر شد: شکارگاه خسرو موقعیتی بسیار خوب در دل شهر کرمانشاه دارد و اگر اعتبارات کلانی داشته باشیم می توانیم آن را به یک سایت موزه تبدیل کنیم و همزمان که کاوش‌های باستانی در آن صورت می‌گیرد، مردم نیز بتوانند از نزدیک در جریان فعالیت های باستان شناسی آن قرار بگیرند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید