جنجال هوش مصنوعی در سینما ؛ احتمال نادیده گرفتن یکی از مهمترین فیلمهای سال در اسکار
بازی این زوج بازیگری از بازی های مورد تحسین امسال است، اما حالا افشاگری استفاده از هوش مصنوعی باعث شده که خیلی ها بگویند که این دو بازیگر اصلا صلاحیت نامزد شدن در اسکار و دیگر جوایز را ندارند چه به برسد به بردن آن.
این روزها اخبار مربوط به استفاده از هوش مصنوعی تبدیل به یک رویداد روزانه شده است و هر روز یک بخش جدیدی از امکانات جدید آن کشف میشود، حال این قضیه به سینما هم کشیده شده و اتفاقا بحث بسیار گستردهای را پیش کشیده است.
یکی از فیلمهای مورد توجه امسال در بیشتر جشنوارهها و محافل سینمایی، فیلم بروتالیست The Brutalist (بیرحم) ساخته بردی کوربت فیلمساز و بازیگر آمریکایی است که از جشنواره ونیز سال 2024 هم جایزه شیر نقرهای بهترین کارگردانی را برده است و در بسیاری از مراسمهای اهدا جوایز و یا جشنوارههای دیگر هم هم مطرح شده و هم جایزه برده است که تا به امروز تعداد این جوایز به بیش از 66 رسیده است و بعد از فیلم آنورا بیشترین تعداد جوایز را به دست آورده است.
در هشتاد و دومین مراسم گلدن گلوب حدود 2 هفته قبل، این فیلم نامزد ۶ جایزه شد که در نهایت موفق به دریافت ۳ جایزه از جمله بهترین فیلم درام ، بهترین کارگردانی برای کوربت و بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم درام برای آدرین برودی شد.
حال مصاحبه داوید یانچو ، تدوینگر مجارستانی «بی رحم - بروتالیست» با مجله رد شارک نیوز درباره استفاده از هوش مصنوعی در این فیلم جنجالی شده است. یانچو اعتراف کرده با آنکه که دو بازیگر اصلی مرد و زن فیلم یعنی آدرین برودی و فلیسیتی جونز با تلاش بسیار مدت طولانی در حال یادگیری زبان مجاری و کار روی لهجه خود بودند اما سازندگان فیلم به این نتیجه رسیدند که با استفاده از هوش مصنوعی، لهجه زبان مجاری این دو بازیگر را طبیعیتر کنند.
ابتدا تلاش شد تا با ADR (بازخوانی دوباره دیالوگ ها در استودیو) این مشکل رفع شود اما در نهایت ناچار به استفاده از نرم افزار شرکت اوکراینی Respeecher شده و لهجه دیالوگ های مجاری این دو بازیگر تغییر و طبیعی تر شد.
فیلم بروتالیست
بازی این دو بازیگر که از بازی های مورد تحسین امسال است اما حالا افشاگری استفاده از هوش مصنوعی باعث شده که خیلی ها بگویند که این دو بازیگر اصلا صلاحیت نامزد شدن در اسکار و دیگر جوایز را ندارند چه به برسد به بردن آن. شماری از افراد اعتقاد دارند که با این افشاگری، شانس دریافت جایزه اسکار فیلم هم برای بروتالیست کمتر خواهد شد.
از طرف دیگر روز گذشته پل شریدر فیلمساز و همچنین یکی از معروفترین فیلمنامه نویسان سینمای جهان که نگارش آثار مهمی چون فیلمهای «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» مارتین اسکورسیزی را برعهده داشته، از توانایی هوش مصنوعی برای تولید ایدههای اصیل و کامل برای فیلمها تمجید کرد و هوش مصنوعی را جایگزینی سریع و موثر برای جستجوی ایده توسط نویسندگان دانست.
این فیلمنامه نویس 78 ساله در فیس بوک خود نوشت که از چتجیپیتی ChatGPT خواسته تا برای فیلم های فیلمسازان معروف، از جمله خودش، طرح هایی ارائه کند و از نتیجه آن بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است.
ورایتی گزارش داد که شریدر از این پلتفرم برای فیلم های خودش، پل توماس اندرسون، تارانتینو، برگمان، اسکورسیزی، روسلینی، فریتز لانگ، فرانک کاپرا، جان فورد و مورنائو طرح جدید خواسته و تنها می تواند بگوید که از طرح های تازه و اوریجینال شگفت زده شده است .
آقای شریدر از سامانه هوش مصنوعی دفاع کرده و می گوید چرا باید فیلمنامه نویسان ماه ها در اتاق بنشینند تا فکر و ایده جدیدی به سرشان بزند در حالی که هوش مصنوعی در عرض چند ثانیه این کار را می کند. این پست با واکنش های بسیاری روبرو شده: «پل حالش خوبه؟»، «آیا هک شده؟»، «پل تو رو به خدا این آشغال رو تبلیغ نکن».
هوش مصنوعی دغدغه جدید شریدر بوده و می گوید چندی پیش یکی از فیلمنامه های قدیمی اش را برای ChatGPT فرستاده و نظرات اصلاحی خواسته و در پاسخ پیشنهادهایی دریافت کرده که از هر آدم این کاره ای بهتر بوده است! او معتقد است هوش مصنوعی از او باهوش تر است.
او همچنین بیان کرد که هوش مصنوعی میتواند در عرض چند ثانیه یک قسمت جدید از سریال «بررسی صحنه جرم: وگاس» تولید کند و این قسمت خوب خواهد بود، چرا که از تمام قسمتهای قبلی این سریال در ۲۰ سال گذشته بهره میگیرد و چیزی عمومی و معاصر ارائه دهد».
با این تفاصیل واقعا یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی سینمای جهان در آیندهای نزدیک هوش مصنوعی و چگونگی بهرهگیری از آن است، برای مثال الان بازی آدرین برودی و ته لهجه مجاری که او دارد کاملا جایزهای که برای بازیگری در این نقش دریافت کرده است را زیر سئوال برده است و انصافا هم موقعیت منصفانهای نمیتواند باشد. چون معلوم نیست اگر از هوش مصنوعی بر روی صدای او استفاده نشده بود نتیجه کار چه میشد؟
نکته دیگر این است که اگر تدوینگر فیلم این قضیه را لو نداده بود شاید اصلا کسی متوجه این قضیه نمیشد و این هم یکی دیگر از موقعیتهای پیچیده موجود است، چون تشخیص استفاده از هوش مصنوعی در برخی موارد واقعا به این سادگی نیست که سریع بتوان در مورد ان نظر داد.
بهرحال هیچ شکی نیست که در آیندهای نزدیک هوش مصنوعی به بخشی لاینفک از زندگی انسان معاص ر تبدیل خواهد شد ولی در مسائلی مانند امور هنری وخلاقه واقعا پیچیدگیهای بسیاری را به همراه خواهد داشت.
منبع: عصر ایران