( تصاویر) ۱۰ فیلم پیکسار که ثابت میکند این یک جهان مشترک است

«تئوری پیکسار» اخیراً در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرده است و به آسانی میتوان فهمید که چرا. این ایده از این قرار است که تمامی فیلمهای استودیو پیکسار در یک یونیورس مشابه جریان دارند، و تنها همین نیست، این تئوری ادعا میکند که همگی این انیمیشنها بخشی از یک روایت عظیمتر هستند.
«تئوری پیکسار» اخیراً در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرده است و به آسانی میتوان فهمید که چرا. این ایده از این قرار است که تمامی فیلمهای استودیو پیکسار در یک یونیورس مشابه جریان دارند، و تنها همین نیست، این تئوری ادعا میکند که همگی این انیمیشنها بخشی از یک روایت عظیمتر هستند.
این ایده مدتها در فضای اینترنت پخش شده بود، اما اخیراً فرضیههای جالبی که جان نگرونی پرداخته، دوباره آن را به مرکز توجهات آورده است. این نویسنده تلاش زیادی کرده تا با پیدا کردن ارتباط بین این فیلمها، داستانی عظیمتر را شکل بدهد. این کار شامل قرار دادن فیلمها در یک خط زمانی مشخص است که با ترتیب انتشار آنها فرق میکند. او با استقرا میان آنها نتایج خاصی به دست آورده.
نگرونی در طول دو کتاب خود، تمامی آثار پیکسار را بر اساس این موضوع بررسی میکند و حتی در وبسایتش هم آنها را منتشر کرده. این ارتباطها مبهم و پیچیده هستند؛ با این حال، در ادامه با ما همراه باشید تا ده تا از بزرگترین نشانهها برای ابرروایت پیکسار را مورد بررسی قرار بدهیم. اگر دوست دارید که عمیقتر به این موضوع بپردازید، حواستان باشد. چرا که ممکن است دیگر نتوانید این انیمیشنهای دوستداشتنی را به شکل قبل بنگرید.
Brave
نقطه شروع تئوریهای مربوط به «تئوری پیکسار» انیمیشن Brave میباشد. اثری که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد؛ این انیمیشن فانتزی تاریخی، ما را به جادوگری معرفی میکند که توان جانبخشی به اشیا با استفاده از جادو را دارد. نگرونی ادعا میکند که این جادوی بنیادین پشت خیلی از کارهای دیگر پیکسار میباشد که توسط آن حیوانات یا اشیا توانایی دسترسی به قابلیتهای انسانی را پیدا میکنند؛ نمونههای این جادو را میتوان در انیمیشنهایی چون Toy Story، Finding Nemo، Ratatouille و… به خوبی دید.
انیمیشن Brave همچنین نشان میدهد که این ساحره توانایی تلهپورت کردن هم دارد که البته کنترل کامل بر روی آن ندارد. این مورد در این تئوری مهم است، چرا که فرض انگاشته میشود که این ساحره در دیگر آثار پیکسار هم به شکلهای دیگر حضور پیدا میکند.
Ratatouille
تئوری پیکسار ادعا میکند که حیوانات هوشمند و سخنگو که در دیگر کارهای پیکسار دیده میشوند، بخشی از جادوی ساحره هستند. قطعهی بعدی این پازل را میتوان در انیمیشن Ratatouille یافت. وجود رمی ثابت میکند که حیوانات میتوانند به سطح قابل قبولی از استعداد و هوش برسند، تنها اگر فرصتش را به دست بیاورند. در انتهای فیلم، ویلن اصلی، یعنی چف اسکینر ناپدید میشود. تئوری پیکسار، حدس میزند که اسکینر تجربه و دانش خودی که از رمی کسب کرده را به مراجع بالاتر میبرد؛ مراجعی که در حال کار و مطالعه بر روی حیوانات سخنگو هستند.
Up
اگر ایدهی آزمایشهای حیوانی در ابرروایت پیکسار تاریک بهنظر میرسد، آماده شوید تا ادامهی تئوری را بشنوید! ایستگاه بعدی انیمیشن Up میباشد، جایی که سگها توسط قلادههای هوشمند توانایی صحبت کردن پیدا میکنند. نگرونی نتیجه میگیرد که این تکنولوژیِ چارلز مانتز در این انیمیشن، بر اساس کشفیات چف اسکینر موجب شده است. در همین حین، تلاش مانتز برای شکار کوینِ پرنده میتواند نشانی از مقاصد تاریکِ او باشد.
علاوه بر این، نگرونی نتیجه میگیرد که وقایع Up پس از Ratatouille رخ میدهد و این فرضیه را بر اساس شواهد موجود در Toy Story 3 شکل داده است. در این انیمیشن، با نگاهی کوتاه به تختهی اندی یک پستکارد از کارل و الی را مشاهده میکنیم. بدین ترتیب، الی در زمان اتفاقات این انیمیشن هنوز زنده است؛ زمانی که پس از Ratatouille شاهدش هستیم. ارتباط دیگری که در Up وجود دارد، تا حدی نگرانکنندهتر است؛ نگرونی اعلام میکند که خانهی کارل نهایتاً توسط کمپانی BNL خریداری میشود؛ کمپانی تأثیرگذاری که بر دیگر آثار هم اثر خودش را گذاشته است.
Wall-E
بگذاریم برای روشنتر کردن تئوری پیکسار تا Wall-E جلو برویم. با توجه به این انیمیشن چیزی که نگرونی سعی در پرداختن به آن دارد، قابل لمستر میشود. در این فیلمِ مربوط به آینده، کمپانی BNL توانسته جمعیت زمین را تحت یک زندگی مسخرهی بدون معنا، در یک پادآرمانشهر خالی از ظرافت، به کنترل خودش دربیاورد. یک ویدیوی کوتاه با عنوان «تاریخ BNL» حتی به ما میگوید که این کمپانی توانسته بر تمامی دولتهای زمین چیره بشود. اگر تئوری درست باشد، رشد BNL به قدرت تنها از طریق جادوی موجود در Brave ممکن شده است.
The Incredibles
وال-ای اولین انیمیشن در دنیای پیکسار بود که نشان میداد تا چه حد رباتها میتوانند در آینده پیشرفت کنند، اما بر اساس تئوری پیکسار این بخش از یونیورس پیکسار با انیمیشن The Incredibles شروع شد. در اینجا، ویلن داستان یعنی سیندروم قادر است که اتوماتون یا همان ماشینهای خودکار را با استفاده از هوش مصنوعی بسازد و برنامهنویسی مبارزه برای آنها داشته باشد. تئوری پیکسار ادعا میکند که رشد سریع هوش مصنوعی و تکنولوژی در این انیمیشن با استفاده از قدرت جادویِ ساحره و تحقیقهایی که بر رویش انجام شده، ممکن شده است. اگر بتوان با استفاده از چنین جادویی، به اشیا حس بخشید و به آنها جان داد، میتوان دنیا را زنده کرد.
Toy Story
کاری که سیندروم در انیمیشن The Incredibles انجام داد، به Toy Story و ایدهی پشت آن منجر میشود! نگرونی ادعا میکند که زنده بودن اسباببازیها صرفاً یک تصادف یا یک اشتباه نیست. بلکه تئوری او ادعا میکند که اسبابها طراحی شدهاند تا به مشتریها برای تحقیق داده بشوند. سیندروم توضیح داده بود که ماشینهای او با استفاده از قدرت «انرژی نقطه صفر» و انرژی الکترومغناطیسی که پیرامون ما وجود دارد، حرکت میکنند؛ این انرژی وجود دارد اما از محیط حسی ما فراتر است و قابل لمس نیست. بدین ترتیب، میتوان گفت که اسباببازیها و دیگر ماشینهایی که در دنیای پیکسار وجود دارند، با استفاده از این قدرت است که میتوانند حرکت کنند.
هرچند، ما به شکلی مستقیم میبینیم که چطور این اسباببازیها اضطراب و رنج ذهنی را با داشتن احساسات تجربه میکنند و میتوان این موضوع را به تمام هوش مصنوعیهای پیشرفته وسعت داد. اسباببازیهای سید آماده هستند تا در برابر او شورشی خشونتبار داشته باشند و این تمام ماجرا نیست. تئوری پیکسار احتمال میدهد که حیوانات هوشمند و اشیا جاندار با استفاده از هوش مصنوعی، همگی روزی در برابر انسان میایستند و دنیا را وارد جنگی سهجانبه میکنند که برندهای واقعاً واقعی ندارد.
Cars
در تایملاین بین فیلمهایی نظیر Toy Story که در زمان معاصر روایت میشوند و فیلمهای فیوچریستیک مثل Wall-E، آثاری نظیر Cars را داریم. در اینجا اثرات آخرالزمان انسانی به وضوح دیده میشود و دیگر انسانی وجود ندارد که ساکن زمین باشد. تئوری پیکسار احتمال میدهد که انسانها برای خروج از خشونت و محیطزیستِ رو به نابودی، از زمین خارج شدهاند و تنها ماشینها و حیوانات وجود دارند که در این خرابه زندگی کنند. لایتنینگ مککویین و دوستانش خیلی دربارهی این موضوع نگران نیستند و اشارهای به آن نمیکنند؛ ولی مشخص است که سری Cars قرنها بعد از نبردهای آخرالزمانی جریان دارد که در آن جنگ تنها یک خاطرهی دور است.
A Bug’s Life
تا بدینجای تئوری بهنظر میرسد که Wall-E نقطه انتهای ماجرا باشد و دنیای روایی پیکسار را تبدیل به یک صحنهی یکپارچه کند، ولی نگرونی به آن بسنده نمیکند. این انیمیشن با یادداشتی امیدوارکننده برای بازگشت انسان به سطح زمین تمام میشود و در انتها شاهد ریشهزدن یک درخت و رشد آن هستیم. این درخت به طرز عجیبی شبیه به چیزیست که در A Bug’s Life میبینیم؛ انیمیشنی که در آن حشرات و آشغالها دنیا را فرا گرفتهاند ولی خبری از انسانها نیست.
اگر این ایده درست باشد، اولین فیلم ساخته شده توسط پیکسار در تایملاین زمانی داستانها بعد از بقیه و حتی بعد از اتفاقات Wall-E جریان دارد. اینکه حشرات بر روی زمین ویرانشده رشد کنند با عقل جور درمیآید؛ آنها پیش از بازگشت انسانها به زمین توانستهاند تا حد زیادی خودشان را تکثیر کنند. تنها مشکلی که این ایده دارد، این است که خبری از رباتها در این انیمیشن نیست، ولی اگر تا به اینجا تئوری پیکسار را قبول کردهاید، میتوانید این یک مورد را هم هضم کنید!
Monsters Inc
حالا که تکنولوژیهای پیشرفته و جهشهای ژنتیکی جادویی را پشتِ پردهی اتفاقات انیمیشنهای پیکسار پذیرفتهای میتوانیم تصور کنیم که یک جامعه با هیولاهایِ ترسجمعکن هم میتواند وجود داشته باشد. تئوری پیکسار ادعا میکند که دنیای سالی در انیمیشن Monsters Inc. در آیندهای بسیار دور جریان دارد که ماشینهای سفر در زمان وجود دارند، و درهای موجود برای ترساندن بچهها در واقع ابزاری برای سفر در زمان هستند. هیولاها در زمان سفر میکنند؛ به زمانی برمیگردند که انسانها هنوز به شکل فراوانی وجود داشتند و از ترسهای آنها بهره میبرند تا جامعهی فیوچریستیک خود را قدرت ببخشند.
Inside Out
چه تئوری ارائه شده را باور داشته باشید چه باور نداشته باشید، ارتباط بین Inside Out و Monsters Inc. کاملاً شفاف است. احساسات ترس و شادی را میتوان به عنوان منابع انرژی به خود جذب کرد، چرا که احساسات، قدرتی جادویی در یونیورس پیکسار دارند و همانند ماشینهای جاودانهی محرک به حساب میآیند. با بررسی پیچیدگیهای روانی در شخصیتی مثل رایلی، متوجه میشویم که واقعاً چه چیزی درون یک انسان جریان دارد و با وجود ترسناک بودنش، میتوان آن را به کل جمعیت زمین اشاعه داد. احساسات ترس و شادی، دقیقاً منابع انرژی هستند که هیولاها برای جذب آنها در زمان سفر میکنند. ارتباط بین این دو انیمیشن واضح بهنظر میرسد!
جمعبندی
کتابهای نگرونی را هماکنون میتوان خرید و مطالعه کرد. کتابهایی که به صورت بسیار جامعتر و مستدل ارتباطهای بین انیمیشنهای ساخته شده توسط پیکسار را بهم وصل میکنند تا جهانی یکپارچه ارائه بشود. آثار ساخته شده توسط این استودیوی افسانهای را هم میتوانید هر زمان که خواستید بر روی سرویس استریم Disney+ مشاهده کنید.
منبع: ویجیاتو