چرا این هنرمند مکزیکی «سر سنگی 9 تُنی» را روی خودروی «تسلا» انداخت؟

چاویس مارمول (Chavis Mármol)، مجسمهساز مکزیکی، با یک اقدام جسورانه نشان داد که در زمینۀ هنر اصلا اهل محافظهکاری نیست! او یک سر سنگی 9 تُنی را که الهام گرفته از آثار تمدن باستانی «اولمک» بود، بر روی سقف یک خودروی تسلا انداخت. اما این کار از نظر او یک خرابکاری نیست، بلکه پیامی اعتراضی و هنری در دل خود دارد.
فرادید| مارمول هدفش از این حرکت را مقابله با نمادهای قدرت مدرن، مصرفگرایی و سرمایهداری اعلام کرده است. بهگفتهی او، این کار تلاشی است برای زیر سوال بردن ارزشهایی که امروزه در قالب تکنولوژی و ثروت، بهویژه از سوی برندهای مشهوری مثل تسلا یا چهرههایی همچون ایلان ماسک، به مردم القا میشوند.
به گزارش فرادید؛ سرهای سنگی «اولمک» (که از تمدنهای باستانی آمریکای مرکزی بوده است) از نمادهای مهم فرهنگی برای بومیان آمریکا به شمار میآیند. مارمول با قرار دادن چنین نمادی بر بالای یکی از شناختهشدهترین محصولات مدرن، یعنی خودروی تسلا، تلاش کرده تا برخوردی عمیق بین گذشته و حال، میان هویت فرهنگی و جاهطلبی صنعتی ایجاد کند. او میگوید: «تسلا محصولی از نظام سرمایهداری است، اما آنچه واقعاً اهمیت دارد، ریشهها و آن چیزی است که ما نسلدرنسل بودهایم».
این مجسمه نه در موزهها یا گالریهای دولتی، بلکه در یک فضای عمومی در مکزیکوسیتی رونمایی شد تا مردم واقعی بتوانند با آن روبهرو شوند، دربارهاش فکر کنند و برداشت خود را داشته باشند. پس از انتشار تصاویر این اثر، موجی از واکنشها در فضای مجازی به راه افتاد؛ برخی آن را یک حمله مستقیم به حرص و طمع شرکتهای بزرگ دانستند و برخی دیگر آن را حرکتی سمبولیک در ستایش از فرهنگ بومی و مقاومت در برابر سلطهی جهانی دیدند.
مارمول با این اثر، ما را به تأمل وامیدارد که آیا آنچه در دنیای امروز بهنام «پیشرفت» مطرح میشود، واقعاً به نفع مردم است یا فقط ابزاری است برای سلطۀ بیشتر صاحبان قدرت و ثروت؟ از این جهت، این اثر هنری نه فقط یک شوک بصری، بلکه دعوتی است به بازنگری در ارزشهای زمانهای که در آن زندگی میکنیم.