چطور با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

چطور با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

اگرچه واکنش همه افراد به پدیده طلاق یکسان نیست، اما پزشکان معتقدند که بخش زیادی از زوج‌ها پس از این کار با درجاتی از افسردگی مواجه می‌شوند. اختلاف در گرفتن حضانت فرزندان، مشکلات مالی، عدم حمایت از سوی خانواده و دوستان و عواملی از این دست می‌تواند در بروز افسردگی بعد از طلاق یا تشدید آن نقش داشته باشد.

کد خبر : ۱۳۲۱۰۱
بازدید : ۱۸

طلاق یکی از استرس‌زاترین رویدادهایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود تجربه کند. حتی اگر طلاق درست‌ترین تصمیم زندگیتان باشد، باز هم ممکن است در دلتان احساس غم یا ترس داشته باشید. این وضعیت شبیه حالتی به نظر می‌رسد که افراد در فقدان و سوگ تجربه می‌کنند؛ اما شرایط کاملا متفاوت است!

اگرچه واکنش همه افراد به پدیده طلاق یکسان نیست، اما پزشکان معتقدند که بخش زیادی از زوج‌ها پس از این کار با درجاتی از افسردگی مواجه می‌شوند. اختلاف در گرفتن حضانت فرزندان، مشکلات مالی، عدم حمایت از سوی خانواده و دوستان و عواملی از این دست می‌تواند در بروز افسردگی بعد از طلاق یا تشدید آن نقش داشته باشد. اگر می‌خواهید درباره این موضوع، دلایل و روش‌های درمان آن بیش‌تر بدانید، مطالعه مقاله حاضر برای شما مفید خواهد بود.

افسردگی چیست؟

افسردگی را می‌توان نوعی احساس ناراحتی طولانی‌مدت دانست که غلبه بر آن آسان نیست. البته منظور از ناراحتی در این تعریف، چیزی فراتر از غم و اندوه معمول است. افسردگی نوعی اندوه مداوم است که ممکن است ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد و به عنوان یک اختلال سلامت روان در نظر گرفته شود.

افسردگی در خفیف‌ترین حالت می‌تواند باعث شود که احساس بدخلقی یا ناراحتی کنید. اما انتهای این طیف، افسردگی شدید وجود دارد که ممکن است به خودکشی منجر شود. به همین دلیل تشخیص افسردگی و درمان آن تحت نظر پزشک متخصص بسیار ضروری است.

برخی از مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی عبارتند از:

-    احساس غم غیرمعمول

-    بی‌قرار بودن

-    احساس بی‌هدفی

-    کاهش عزت نفس و احساس بی‌ارزشی

-    قطع ارتباطات اجتماعی و انزوا

-    اختلال در خواب

-    خستگی

-    تغییر در اشتها و وزن

-    داشتن افکار خودکشی

علت افسردگی بعد از طلاق

در ساده‌ترین تعریف، طلاق به معنای پایان یک رابطه عاطفی و جدا شدن مسیر زندگی زوج است. بنابراین زندگی بعد از طلاق ممکن است بسیار دشوار باشد و افراد مراحلی از غم و اندوه را در این مسیر طی کنند.

وجود بچه‌ها می‌تواند طلاق را به چالش بزرگ‌تر و دردناک‌تری تبدیل کند. از سوی دیگر، بهتر است زن و مرد بعد از جدا شدن از همسر خود، در یک سیستم خانوادگی دوره سازگاری را پشت سر بگذارند. اگر حمایت مناسبی از سوی اطرافیان صورت نگیرد، احتمال بروز افسردگی بعد از طلاق تشدید می‌شود.

به طور کلی مهم‌ترین دلایل افسردگی بعد از طلاق را می‌توان در مسائل زیر پیدا کرد:

-    رها شدن یکباره از فضایی که مدت‌ها به آن خو گرفته‌اید

-    جدا شدن از فرزندان یا تنش‌هایی که بر سر گرفتن حضانت فرزندان متحمل می‌شوید

-    مشکلات مالی که ممکن است پیش روی شما قرار گیرد

-    ترس از واکنش اطرافیان و نگاه جامعه به فرد مطلقه

-    عدم دریافت حمایت عاطفی از سوی خانواده و دوستان

-    ناتوانی در پذیرش شرایط موجود

راه های مقابله با افسردگی بعد از طلاق

24

اولین گام برای غلبه بر افسردگی بعد از طلاق، پذیرش شرایط موجود و کنار آمدن با آن است. باید به این درک برسید که آن‌چه تجربه می‌کنید یک فرآیند طبیعی است و برای گذر از آن به زمان کافی نیاز دارید.

از خود انتظار معجزه نداشته باشید! آگاهانه شرایط را بررسی کنید و در صورت نیاز از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشورت با دوستان و افراد غیرمتخصص اغلب به بدتر شدن شرایط منجر می‌شود. به طور کلی با استفاده از تکنیک‌های زیر می‌توانید با افسردگی بعد از طلاق مقابله کنید و شرایط نامطلوب موجود را پشت سر بگذارید:

اهمیت دادن به خود

غذای سالم بخورید، ورزش کنید، به اندازه کافی بخوابید و به خود عشق بورزید. این فعالیت‌ها علاوه بر این که از نظر جسمی به سلامت شما کمک می‌کنند، بلکه در تقویت ذهنتان هم موثر هستند. هر چه جسم و ذهن سالم‌تری داشته باشید، بهتر می‌توانید با تغییر احساسات خود کنار بیایید.

حضور در گروه‌های دوستانه

معاشرت با افراد مثبت و خیرخواه از بهترین راه‌ها برای غلبه بر افسردگی بعد از طلاق است. سعی کنید از افراد سمی و کسانی که با تکرار خاطرات و بیان جملات دردناک شما را ناراحت می‌کنند دوری کنید. به جای آن در جمع‌هایی مثل گروه‌های خیریه که به شما احساس بهتری نسبت به خودتان می‌دهند شرکت کنید.

توسعه مهارت‌های مقابله‌ای سالم

یادگرفتن مهارت‌های مقابله‌ای سالم و به کارگیری آن‌ها می‌تواند به کاهش موقعیت‌های استرس‌زا کمک کند. این مهارت‌های مقابله‌ای شامل ورزش، گذراندن زمان باکیفیت با دوستان و خانواده، نوشتن، تقویت تمرکز و استفاده از تکنیک‌های تمدد اعصاب مثل مدیتیشن است. تکنیک‌های مناسب خود را پیدا کنید و برای خود وقت بگذارید. این کار به کاهش استرس و مقابله با احساسات منفی که در طول روز به سراغتان می‌آیند کمک می‌کند.

کمک گرفتن از یک متخصص حرفه‌ای

داشتن یک کمک حرفه‌ای برای گذر از افسردگی بعد از طلاق به اندازه حضور حامیان دلسوز و همراه برای شما مفید است. یک متخصص به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و برای تقویت نقاط قوت و کمرنگ کردن نقاط ضعفتان تلاش کنید. صحبت با چنین راهنمایی می‌تواند عبور از چالش‌های پیش روی شما را در این مسیر آسان‌تر کند و در درمان موثر نقش داشته باشد.

اگر زمان کافی برای شرکت در جلسات مشاوره ندارید یا به دلیل تشدید علائم افسردگی، نمی‌توانید مراجعه حضوری به مطب پزشک داشته باشید، بهتر است از یک دکتر روانشناس آنلاین کمک بگیرید.

شما به کمک مشاوره آنلاین با یک روانشناس خوب می‌توانید در هر ساعت از روز به مشاور خود دسترسی داشته باشید و به راحتی از منزل یا محل کار خود با او گفت‌وگو کنید. این خدمات که از سوی سامانه حال به آدرس haal.ir به کاربران عرضه می‌شود، یک راهکار مفید و موثر برای درمان افسردگی بعد از طلاق و بازگشت به زندگی مطلوب و طبیعی است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید