فرادید | شاید جالب باشد بدانید، فرانسوی ها با برند رنو نسبت به صنعت خودروی ایران حق آب و گل دارند چرا که اولین ماشین تاریخ کشورمان توسط مظفر الدین شاه قاجار از این برند خریداری شد. دو دستگاه رنو که با زغال سنگ کار می کرد در مرداد ماه 1279 هجری شمسی (اوت 1900) وارد ایران و اسباب آشنایی مردم با این وسیله نقلیه گردید. هرچند امروزه اثری از آن ماشین دودی ها باقی نمانده و حتی جایشان در موزه های کشورمان خالی است، اما نام رنو برای ایرانیان جالب توجه و قابل اعتناست.
به گزارش فرادید، خودروسازی کشورمان در سال های نه چندان دور برای مدتی بیش از دو دهه، متکی به دو خودروی خاص پیکان و رنو5 بود. هرچند از حدود سال های 1370 همکاری رنو با سایپا قطع و پژو با ایران خودرو وارد همکاری طولانی مدت شد، خاطره این برند برای مردم کشورمان ماندگار بود و هنگام عرضه رنو مگان در اویل دهه 80 نمود پیدا کرد. امروزه نیز دیگر محصول رنو، L90 همچنان در کلاس قیمتی خود پیشتاز بازار خودروهای داخلی است.
از سویی دیگر بازار جهانی خودرو بیش از گذشته به محصولات رنو علاقه نشان می دهد در حالیکه دیگر برندهای فرانسوی (پژو و سیتروئن) چند ورشکستگی در سال های گذشته را پشت سر گذاشته و به لطف کمک های دولتی تا حدودی سرپا ایستاده اند، رنو هر روز با مدل های بهتر سهم بیشتری از فروش جهانی را در اختیار می گیرد و به نظر می رسد ادغام این کمپانی با نیسان ژاپن در 1999 فراتر از انتظار موفق بوده چرا که هم اکنون از هر 10 خودروی ساخته شده در جهان، یکی متعلق به شرکت های رنو و نیسان است و سال گذشته نیز رنو به تنهایی بیش از 2.5 میلیون دستگاه از انواع محصولات خود تولید داشته است. گروه خودروسازی رنو - نیسان به طور رسمی، آلیانس نامیده می شود که 1.55 درصد از سهام آن متعلق به دایلمر آلمان و 3.1 درصد سهام دایلمر متعلق به آلیانس است که همکاری فنی رنو - نیسان با مرسدس بنز را محقق می کند.
جدیدترین محصول رنو، برای ایرانیان نام آشنا و در خور توجه است، کولئوس که در مدل گذشته خود فروش نسبتا خوبی در کشورمان داشت و امتحان خود را با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش قابل قبول در ایران پس داد، تا چند ماه دیگر با چهره ای جدید و توانایی های فنی جالب توجه وارد کشورمان خواهد شد.
کولئوس جدید در ظاهر متحول شده و حتی چرخ های با رینگ 19 اینچ برای آن طراحی شده است. طول خودرو از دماغه سپر جلو تا عقب 4 متر و 67 سانتیمتر است که با ارتفاع سقف 183 سانتیمتر و به لطف ارتفاع خوب کف خودرو از سطح زمین ( بیش از 21 سانتیمتر)، با توجه به سامانه دو دبفرانسیل قابل سفارش، یک شاسی بلند مناسب برای مسیر های خارج حاده ای و آف روود است. چراغ ها برای اولین بار در تاریخ این خودروساز در جلو و عقب تماما LED است که تا 20 درصد از لامپ های هالوژن قبلی قوی تر هستند. نحوه جایگزاری LEDها خصوصا در قسمت راهنماهای جلو، ظاهر خودرو را مدن و جذاب می نماید. طول فضای داخلی نزدیک به 3 متر ( از روی داشبورد تا انتهای درب صندوق 289 سانتی متر) است که نسبت به مدل پیشین، افزایش یافته و کاملا جادار نشان می دهد.
طراحی داخلی کولئوس برای علاقه مندان کلاس شاسی بلند های میان رده قابل قبول است چرا که تجملی نیست و سنگین و باوقار جلوه می کند هرچند علی رغم استفاده از یک شبه تبلت در وسط داشبورد باز هم قدیمی به نظر می رسد . در های جلو 70 درجه و درهای عقب 77 درجه شعاع باز شدن دارند که برای خودرویی در این کلاس اهمیت دارد. صندلی های جلو در 6 جهت تنظیمات برقی داشته و گرم کن های داخلی آن در 2 حالت درجه حرارت عمل می کنند. صندلی ها و بقل دری های کولئوس در دو رنگ سیاه و قهوه ای متمایل به ارغوانی قابل سفارش هستند در حالیکه تنها رنگ استاندارد برای داشبورد آن سیاه است.
دو پیشرانه بنزینی برای کولئوس قابل سفارش هستند و قدرت های 143 اسب بخار برای نمونه استاندارد تک دیفرانسیل و 170 اسب بخار برای نمونه های دو دیفرانسیل را فراهم می کند. موتور چهار سیلندر خطی 2 لیتری و چهار سیلندر خطی 2.5 لیتری نمونه های بنزینی کولئوس هستند که در کنار پیشرانه دیزل 1.6لیتری و130 بخار قابل سفارش اند. نمونه 2.5 لیتری 170 اسب بخار، شتاب صفر تا صد کیلومتر 7 ثانیه و نهایت سرعت 200 کیلومتر در ساعت را اراثه می دهد در حالیکه نمونه 2 لیتری شتاب 9.5 ثانیه را داراست.
از سال 2008 که اولین نمونه کولئوس معرفی شد تا به امروز بیش از 300 هزار دستگاه از آن در سطح جهان فروخته شده که70 درصد آن خارج از اروپا و حدود 130 هزار دستگاه از آن در چین بوده است. هرچند قیمت نهایی این خودرو هنوز رسما اعلام نشده اما برای نمونه تک دیفرانسیل 2 لیتری با آپشن های استاندارد، 24 هزار دلار و برای نمونه 2.5 لیتری دو دیفرانسیل 28 هزار دلار عنوان شده است که پیش بینی می شود در ایران نزدیک به 170 و 200 میلیون تومن فروخته شود.
نویسنده: محمدرضا اشتری