(تصویر) پنج اغذیه‌ فروشی محبوب که با نام صاحبان‌شان معروف شده‌‌اند

(تصویر) پنج اغذیه‌ فروشی محبوب که با نام صاحبان‌شان معروف شده‌‌اند

ما در این گزارش درباره او و چهار نفر دیگر از کسانی که نام شان، برند کسب و کارشان نوشته ایم و نگاهی داشته ایم به پنج دیزی‌سرا و ساندویچی‌ قدیمی تهران که بین مردم محبوب بودند.

کد خبر : ۱۳۶۳۵۵
بازدید : ۴۱۵۹

تعدادی از ساندویچی‌ها و اغذیه‌فروشی‌های خیلی معروف و محبوب تهران با نام صاحبان‌شان شناخته می‌شوند. نام‌هایی که بخشی از هویت تهران هم شده‌اند و هر روز تعداد زیادی از اهالی پایتخت، خود را میهمان دست‌پخت آن‌ها می‌کنند. اغلب این افراد بدون داشتن دکور یا مغازه‌های بزرگ و بی آنکه تبلیغاتی انجام بدهند برندهای موفق و پول‌سازی ساخته‌اند.

پنشتا نوشت: داوود فرجی‌پور موسس پیتزا داوود که یک نمونه‌ شاخص از همین افراد بود. ما در این گزارش درباره او و چهار نفر دیگر از کسانی که چنین تجربه‌ای دارند نوشته‌ایم. نگاهی به پنج دیزی‌سرا و ساندویچی‌ قدیمی تهران که بین مردم محبوب بودند.

پیتزا داوود 

پیتزا داوود در کوچه تاریخی لولاگر خیابان نوفل‌لوشاتو اولین پیتزایی تهران است. این مغازه کوچک را سال ۱۳۴۰ داوود فرجی‌پور راه‌اندازی کرد و در این ۶۰ سال آنقدر معروف و محبوب بوده که هنوز هم روزانه ده‌ها نفر برای مزه کردن پیتزاهای خاصش به آنجا می‌روند.

پیتزا-داوود-1000x661

معروفیت پیتزا داوود فقط به خاطر طعم و شکل خاص پیتزاهایش نبود، خون‌گرمی خود آقا داوود و ارتباط گرفتن با مشتری‌ها هم در این محبوبیت نقش زیادی داشت. چهارپایه‌های چیده شده در کوچه لولاگر، پذیرایی از مشتری با کالباس قبل از آماده شدن غذای اصلی، پیتزاهایی با ترکیبی از برش‌های نامنظم و حجیم کالباس و سوسیس، بعلاوه سس و پنیر پیتزا و مزه آویشن از ویژگی‌های خاص پیتزا داوود بود.  داوود فرجی‌پور موسس پیتزا داوود، روز ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۰ از دنیا رفت. البته چندین سال است که فرزندانش این مغازه را به همان سبک پدر می‌گردانند.

پیتزا-داوود-لولاکر

کوچه لولاگر به ساختمان‌های قرینه‌اش و پیتزا داوود معروف بود.

فری کثیف یکی از ساندویچی‌ قدیمی تهران

 بعضی لقب‌ها حتی با وجود بار منفی‌شان در اصل نشانه‌ محبوبیت و شهرت فراوان و مثبت هستند. نمونه‌اش لقب «فری کثیف» برای ساندویچی معروف فریدون در خیابان نیلوفر تهران که «فریدون مهربانی» در دهه ۵۰ آن را تاسیس کرد. به گفته خود آقا فریدون ولی این ساندویچی بیشتر از همه در دهه ۷۰  گل کرد و در این سال‌ها آنقدر مشهور شده بود که گاهی ترافیک مشتریانش باعث بند آمدن خیابان می‌شد.

ساندویچ‌های فیله مرغ و رویال استیک اولین بار در فری کثیف و به دست آقا فریدون درست شد. او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: «اول که فیله مرغ زدم بقیه ساندویچی‌ها فکر می‌کردند ماهی است. باورشان نمی‌شد فیله مرغ سرخ شده است. رویال استیک را هم خودم درست کردم. ژامبون و پنیر را می‌گذارم روی استیک که هر جوانی حتی ورزشکارها را هم سیر می‌کند.» فریدون مهربانی بهمن سال ۹۹ از دنیا رفت. ساندویچی او با مدیریت فرزندانش همچنان مشغول به کار است و دوست‌داران زیادی دارد.

ساندویچی شاپور

قدمت ساندویچی شاپور در بلوار کشاورز به سال ۱۳۳۵ برمی‌گردد. زمانی که این بلوار اسمش بلوار الیزابت بود. نام اصلی این‌جا هم «اغذیه فَرد بلوار» است اما همه آن را با نام آقا شاپور می‌شناسند. ساندویچ‌های ارزان و خاص شاپور مثل ساندویچ ماکارونی، بندری و کباب قفقازی (ترکیب فیله مرغ و سس مخصوص) از خوراکی‌های معروف شاپور است.

ساندویچی-شاپور

ساندویچی شاپور در بلوار کشاورز و تقاطع آن با خیابان فلسطین با بیش از هفت دهه سابقه!

 کریم سگ‌پز از ساندویچی‌ قدیمی تهران

با همین لقب عجیب که می‌شود جلوی خودش هم آن را به زبان آورد یکی از معروف‌ترین ساندویچی‌های غرب تهران است. در اغذیه‌فروشی کریم که بالای ۲۰ سال سابقه دارد و ۲ برادر به نام‌های کریم و رحیم آن را می‌گردانند، ساندویچ‌های مغز، مغز و زبان و بندری از پرفروش‌ترین‌ها هستند و صف طولانی و همیشگی جلوی آن نشان از محبوب فراوانش دارد. ساندویچی کریم در بلوار اباذر و روبروی بیمارستان پیامبران است.

دیزی ناصر

ناصر قهرمانی دیزی فروش معروف محله طرشت بود. یک عاشق دیزی که انگار هنوز در دهه چهل تهران زندگی می‌کرد. دوست ناصر ملک‌مطیعی بود و تا وقتی زنده بود به سبک ناصر خان در فیلم‌های قدیمی لباس می‌پوشید. اما سبک خاص خودش و مغازه‌اش در محله طرشت، عکس‌های قدیمی فراوان از بازیگران و فیلم‌های قبل انقلاب و مزه خوب دیزی‌هایش او را برای دیزی‌بازهای تهرانی محبوب کرده بود.

دیزی ناصر نزدیک خوابگاه‌های دانشگاه شریف هم بود و بخش زیادی از مشتری‌هایش هم دانشجوها هستند. روی دیوار دیزی‌سرای او علاوه بر عکس‌های قدیمی نکات آموزشی درباره فواید خوردن «دنبه» هم بود، که نشان می‌داد ناصرخان تا چه میزان به کاری که انجام می‌داد اعتقاد داشت! اوایل پائیز بود که ۱۳۹۹ ناصر قهرمانی از دنیا رفت.

ناصر-قهرمانی

ناصر قهرمانی و دیزی‌سرایش یکی از نمادهای محله طرشت تهران بودند.

۱۴
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید