۲۰ کشوری که بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارند

۲۰ کشوری که بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارند

در سال‌های اخیر بحران همه گیری کرونا و جنگ اوکراین باعث نوسانات شدید قیمت نفت شده‌اند. این موضوع تاثیر مثبت و منفی بر کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت داشته است.

کد خبر : ۱۶۲۱۱۱
بازدید : ۴۴

طبق آخرین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ۲۰ کشور دارای بزرگترین ذخایر نفتی جهان در سال ۲۰۲۴ مشخص شده‌اند. صنعت نفت جهانی هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم نقش تعیین کننده ای در اقتصاد جهانی دارد و در عین حال یکی از عوامل اصلی تغییرات آب و هوایی نیز محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر بحران همه گیری کرونا و جنگ اوکراین باعث نوسانات شدید قیمت نفت شده‌اند. این موضوع تاثیر مثبت و منفی بر کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت داشته است. در این مقاله به بررسی ۲۰ کشور دارای بزرگترین ذخایر نفتی جهان در سال ۲۰۲۴ خواهیم پرداخت.

۲۰. آذربایجان

مجموع ذخایر نفتی: ۷.۰ میلیارد بشکه

جنگ روسیه و اوکراین تاثیر منفی بر چندین کشور تولیدکننده نفت داشته است و آذربایجان یکی از کشورهایی است که به شدت تحت تاثیر آن قرار گرفته است، زیرا بیشتر مسیرهای صادراتی آن از روسیه عبور می‌کرد و همین امر منجر به یک سال فاجعه بار برای صنعت نفت این کشور شده است.

۱۹. آنگولا

مجموع ذخایر نفتی: ۷.۸ میلیارد بشکه

نفت و گاز حدود ۹۰% صادرات آنگولا را تشکیل می‌دهد و این کشور بازگشت موفقیت‌آمیزی به صنعت نفت و گاز داشته است، زیرا کشفیات عمیق دریایی و سیاست‌های درست، منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت‌های بین‌المللی نفت در این منطقه شده است. اوایل سال ۲۰۲۳، آنگولا بزرگترین تولیدکننده نفت در آفریقا شد و نیجریه را پشت سر گذاشت.

۱۸. نروژ

مجموع ذخایر نفتی: ۸.۱ میلیارد بشکه

ثروت هنگفت نروژ عمدتاً از صنعت نفت آن به دست آمده است و اخیراً، دولت این کشور بیش از ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نفت و گاز برای توسعه ۱۹ میدان نفت و گاز در این کشور را تصویب کرده است.

۱۷. اکوادور

مجموع ذخایر نفتی: ۸.۳ میلیارد بشکه

برخلاف بیشتر کشورهای دارای ذخایر نفتی عظیم، صنعت نفت اکوادور در بحران فرو رفته است و شرکت ملی نفت آن Petroecuador مجبور شد در ماه مارس ۲۰۲۳ وضعیت فورس ماژور را برای بیشتر تولیدات خود اعلام کند، در حالی که آسیب زیست محیطی گسترده ناشی از صنعت نفت این کشور همچنان پیامدهای نگران کننده ای در پی دارد.

۱۶. الجزایر

مجموع ذخایر نفتی: ۱۲.۲ میلیارد بشکه

الجزایر دومین ذخایر نفتی بزرگ در آفریقا را دارد و شرکت دولتی نفت و گاز آن، Sonatrach، پروژه‌ای ۱ میلیارد دلاری را برنامه‌ریزی کرده است که توانایی ذخیره‌سازی طبیعی کربن را افزایش می‌دهد.

81

۱۵. برزیل

مجموع ذخایر نفتی: ۱۲.۷ میلیارد بشکه

صنعت نفت برزیل در حال حاضر در حال رونق است و تولید نفت آن به شدت افزایش یافته است. همچنین برنامه اکتشاف هیدروکربنی بزرگ این کشور، می‌تواند برزیل را به چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان تبدیل کند.

۱۴. قطر

مجموع ذخایر نفتی: ۲۵.۲ میلیارد بشکه

قطر یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز طبیعی جهان را در آستانه سال ۲۰۲۴ دارد و بسیاری از شرکت‌های اروپایی با این کشور قراردادهای بلندمدتی برای گذار از روسیه منعقد کرده‌اند.

۱۳. چین

مجموع ذخایر نفتی: ۲۶ میلیارد بشکه

چین با برخی از بزرگترین شرکت‌های نفتی روسیه از جمله Rosneft برای توسعه میادین نفت و گاز همکاری می‌کند. با وجود اینکه رشد اقتصادی این کشور اخیراً به شدت کاهش یافته است، اما تقاضای آن ادامه دارد.

۱۲. قزاقستان

مجموع ذخایر نفتی: ۳۰ میلیارد بشکه

از آنجا که بیشتر مسیرهای صادرات نفتی قزاقستان از روسیه عبور می‌کند، این کشور تلاش می‌کند مسیرهای صادرات نفت خود را متنوع تر کند.

۱۱. نیجریه

مجموع ذخایر نفتی: ۳۶.۹ میلیارد بشکه

علی‌رغم تقاضای رو به رشد برای نفت، شرکت نفت و گاز نیجریه سود چندانی نبرده است، در حالی که اقتصاد این کشور شدیداً وابسته به نفت است و تولیدات نفتی در این کشور رو به کاهش است.

82

۱۰. ایالات متحده آمریکا

مجموع ذخایر نفتی: ۴۴.۴ میلیارد بشکه

در حالی که تعداد دکل‌های مورد استفاده در این صنعت همچنان درو به کاهش بوده، افزایش بهره‌وری حفاری موجب شده‌است تولید نفت آمریکا به رکورد جدیدی برسد. تولید نفت خام آمریکا در آگوست به ۱۳.۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که رکورد قبلی ثبت شده قبل از کرونای خود را در سال ۲۰۱۹، شکست.

۹. لیبی

مجموع ذخایر نفتی: ۴۸.۴ میلیارد بشکه

لیبی نشان می‌دهد که صرفاً داشتن ذخایر نفتی عظیم، یک ملت را ثروتمند نمی‌کند، زیرا بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی، صنعت نفت این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. با تهدیدات نظامی موجود در این کشور، خطر قطع شدن تولید نفت در کشور وجود دارد که منجر به پیامدهای اقتصادی جهانی خواهد شد.

۸. روسیه

مجموع ذخایر نفتی: ۸۰ میلیارد بشکه

روسیه به راحتی جزو کشورهایی است که بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در آستانه سال ۲۰۲۴ دارند و درآمدهای بودجه نفت و گاز آن در اکتبر ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شد و به ۱۷.۶ میلیارد دلار رسید که بالاترین سود آن از آوریل ۲۰۲۲ تاکنون است.

۷. امارات متحده عربی

مجموع ذخایر نفتی: ۹۷.۸ میلیارد بشکه

اگرچه امارات از ذخایر نفتی گسترده خود ثروتمند شده است، اما این کشور سعی کرده است تا اقتصاد خود را متنوع تر کند تا در برابر شوک‌های نفتی مصون بماند. رشد اقتصادی غیرنفتی امارات در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۶ درصد افزایش یافت.

۶. کویت

مجموع ذخایر نفتی: ۱۰۱.۵ میلیارد بشکه

کشورهای خاورمیانه از داشتن برخی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان ثروتمند شده‌اند و کویت نیز یکی از این کشورهاست، اگرچه شرکت ملی نفت آن، Kuwait Petroleum، باید برای جبران کسری ۴۵ میلیارد دلاری دارایی‌های خود را بفروشد و وام‌هایش را افزایش دهد.

۵. عراق

مجموع ذخایر نفتی: ۱۴۵ میلیارد بشکه

شرکت Lukoil روسیه، در میدان نفتی West Qurna 2 عراق مشغول به کار است تا تولید را تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. قرارداد این شرکت با عراق تا سال ۲۰۴۵ تمدید شده است. معاملات اضافی با روسیه و چین باعث شده است عراق وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد.

۴. کانادا

مجموع ذخایر نفتی: ۱۷۰.۳ میلیارد بشکه

کانادا با تأخیر در عملیات یک پروژه لوله‌کشی دولتی مواجه شده که فشار بیشتری بر قیمت نفت این کشور وارد کرده است.

۳. ایران

مجموع ذخایر نفتی: ۲۰۸.۶ میلیارد بشکه

ایران با وجود تحریم‌های غرب برای چندین سال، به دلیل داشتن بزرگترین ذخایر نفتی جهان، رشد قابل توجهی داشته است. اخیراً قانونگذاران آمریکایی لایحه ای را برای تحریم بیشتر صادرات نفت ایران با اعمال محدودیت بر پالایشگاه‌ها و بنادر درگیر در صادرات نفت ایران تصویب کرده‌اند.

۲. عربستان سعودی

مجموع ذخایر نفتی: ۲۵۸.۶ میلیارد بشکه

عربستان سعودی میزبان Aramco، سودآورترین شرکت نفتی جهان است. ذخایر نفت عظیم آن نیز باعث شده تا نفوذ جهانی قابل توجهی داشته باشد. تصمیم این کشور به همراه روسیه برای کاهش تولید نفت، قیمت‌های جهانی نفت را تحت تأثیر قرار داده است.

۱. ونزوئلا

مجموع ذخایر نفتی: ۳۰۳.۸ میلیارد بشکه

ونزوئلا به راحتی صدرنشین فهرست ۲۰ کشور دارای بزرگترین ذخایر نفتی در سال ۲۰۲۴ است. پس از چهار سال، PetroChina (شرکت نفتی چینی) احتمالاً واردات از ونزوئلا را از سر خواهد گرفت زیرا تحریم‌ها علیه این شرکت اخیراً لغو شده‌اند.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید