«نفت داشلاری» شهر شناور شوروی با ۳۰۰ کیلومتر جاده ؛ این شهر در حال غرق شدن است

«نفت داشلاری» شهر شناور شوروی با ۳۰۰ کیلومتر جاده ؛ این شهر در حال غرق شدن است

نفت داشلاری یا «صخره‌های نفتی» به دنبال تقاضای روبه‌رشد نفت اتحاد جماهیر شوروی به دست ژوزف استالین ساخته شده است.

کد خبر : ۱۷۸۵۷۲
بازدید : ۷۲

پنهان از دنیای بیرون، جزیره‌ای از دوران شوروی قرار دارد که به زودی به قعر دریا خواهد رفت. نفت داشلاری (Neft Dashlari) یک شهرک صنعتی متشکل از سکوهایی است که بر روی دریای خزر ساخته شده‌ است. این مجمع الجزایر مصنوعی در حدود ۴۰ کیلومتری سواحل آذربایجان و بیش از ۶۰ کیلومتری پایتخت، باکو ساخته شده است.

نفت داشلاری یا «صخره‌های نفتی» به دنبال تقاضای روبه‌رشد نفت اتحاد جماهیر شوروی به دست ژوزف استالین ساخته شده است.

1997-caspian-sea-azerbaijan-built-882151842_9_11zon

1997-caspian-sea-azerbaijan-built-882151803_8_11zon

این مکان که گفته می‌شود بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سکوی استخراج نفت فراساحلی در جهان است بر روی ستون‌هایی قرار دارد که روی لاشه کشتی‌های غرق‌شده نصب شده‌اند.

این مجمع‌الجزایر مصنوعی در سال ۱۹۴۹ و پس از آنکه مهندسان شوروی ذخایر عظیمی از طلای سیاه را در هزاران متری زیر دریا پیدا کردند، به عنوان بخشی از یک برنامه پنج‌ساله به رهبری استالین ساخته شد.

720596780-768x536_7_11zon

آنچه به عنوان مسیری واحد روی دریا آغاز شد، در سال ۱۹۵۲ به یک سازه ساخته‌شده با لوله‌های فلزی و پل‌های بتنی متصل شد و به شبکه‌ای از جزایر مصنوعی بدل گشت.

در سال ۱۹۵۸ ساخت‌وسازهای بزرگ برای بهره‌برداری از ذخایر نفتی واقع در زیر دریای خزر آغاز شد و تنها در عرض دو سال تمام زیرساخت‌های لازم ازجمله سکو‌های فرود، سکوهای حفاری و مخازن نفت ساخته شدند و استخراج آغاز شد.

1997-caspian-sea-azerbaijan-built-882151824_6_11zon

سال‌های آتی با ساخت و سازهای زیاد و پررونق در «شهر شناور» برای کارگران همراه بود؛ ازجمله سینما، زمین فوتبال، کارخانه لیمونادسازی و پارکی پر از درخت. هاستل‌های چندطبقه، نیروگاه‌ها و حتی مراکز فرهنگی نیز برای شکل دادن به دنیایی آرمانی در آن ساخته شدند.

در دوران اوج خود، این سازه پیچیده حدود ۵۰۰۰ کارگر را در استخدام خود داشت که در دکل غول پیکری که از اعماق اقیانوس استخراج می‌کردند، زندگی می‌کردند.

1997-caspian-sea-azerbaijan-built-882151816_5_11zon

این شهر صنعتی به سبک شوروی در ۶۰ سال اول حیات خود بیش از ۱۷۰ میلیون تن نفت تولید کرد. اما با افول اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی، شروع به تخریب کرد. ساختمان‌ها و دیگر تاسیسات به زودی متلاشی شدند و سیل وضعیت این شهرک صنعتی را که زمانی پر جاه و جلال بود بدتر کرد.

8-2-1-768x576

toan-canh-1-768x512_4_11zon

نشریه آلمانی اشپیگل گزارش می‌دهد که تا سال ۲۰۱۲ تنها حدود ۳۰ کیلومتر از جاده‌ها قابل استفاده باقی مانده و بقیه یا در دریا فروریخته بودند و یا بیش از حد زنگ زده بودند که قابل استفاده باشند.

بیم آن می‌رود که سازه در حال فروپاشی به زودی کاملاً به درون دریا فروبریزد. اما برچیدن این سازه پیچیده از حفظ آن پرهزینه‌تر خواهد بود و به همین دلیل است که نفت داشلاری هنوز خانه ۲۵۰۰ نفر است.

toan-canh-3-768x432_3_11zon

1997-caspian-sea-azerbaijan-built-882151820_2_11zon

کارشناسان ادعا می‌کنند که حدود ۳۰ میلیون تن از منابع نفتی هنوز قابل استخراج هستند و این مکان می‌تواند برای حدود ۱۰ سال دیگر فعال باشد.

با این حال با فروریختن سازه‌ها و بخش‌های زنگ‌زده، آینده قدیمی‌ترین سکوی نفتی فراساحلی در جهان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید