(تصاویر) اینجا قدیمی‌ترین جنگل دنیاست؛ ریشه‌هایی که در سنگ فسیل شده‌اند

(تصاویر) اینجا قدیمی‌ترین جنگل دنیاست؛ ریشه‌هایی که در سنگ فسیل شده‌اند

جنگل 385 میلیون‌ساله‌ای که در ایالت نیویورک یافت شده است، شامل فسیل‌هایی از ریشۀ درختان باستانی است؛ ریشه‌هایی که به طرز شگفت‌آوری شبیه ریشۀ درختان امروزی به نظر می‌رسند.

کد خبر : ۱۶۵۰۴۳
بازدید : ۸۹

فرادید| تخمین زده می‌شود که حدود سه تریلیون درخت روی زمین وجود داشته باشد، یعنی بیشتر از ستارگان کهکشان راه شیری. این شگفتی‌های چوبی دی اکسید کربن را از هوا جذب می‌کنند، خاک را در برابر فرسایش مقاوم می‌کنند و با چرخاندن آب در اکوسیستم‌ها از اشکال بی‌شماری از زندگی پشتیبانی می‌کنند. در قبال این همه فایده، ما باید تا حد زیادی باید از سیستم‌های «ریشه» پیچیده آنها تشکر کنیم.

به گزارش فرادید؛ ریشه‌ها معادل درختی دستگاه گوارش هستند و آب و مواد مغذی را با خاک‌های اطراف مبادله می‌کنند. ریشه‌ها هرچه گسترده‌تر باشند، درختان بزرگتر و قوی‌تر می‌شوند. کریستوفر بری، دیرین‌شناس گیاهی در دانشگاه کاردیف بریتانیا می‌گوید: «ریشه‌ها ظرفیت فیزیولوژیکی [درخت] را به حداکثر می‌رسانند. یک سیستم ریشه‌زایی کارآمد کلید موفقیت یک درخت است».

2

تصویر هوایی از یکی از فسیل‌های ریشه

اما ریشه‌ها همیشه مثل امروز نبودند و محققان مدت‌هاست که می‌خواهند بفهمند چگونه و چه زمانی درختان لوله‌کشی گسترده زیرزمینی خود را به شکل امروزی‌اش تکامل داده‌اند.

در سال 2009، همکاران بری قدیمی‌ترین جنگل شناخته شده زمین را در ایالت نیویورک کشف کردند؛ کشفی که اطلاعات تازه‌ای دربارۀ قدمت سیستم‌های ریشه در اختیار دانشمندان گذاشت. این جنگل با 385 میلیون سال قدمت، پیش از ظهور گیاهان دانه‌زا وجود داشته است و شامل بقایای سیستم‌های پیچیدۀ ریشه درختان است که شباهت عجیبی به سیستم‌های امروزی دارند.

بنابراین به نظر می‌رسد درختان استراتژی ریشه‌زایی ایده‌آل خود را در همان اوایل پیدا کرده‌اند و از آن زمان به آن پایبند بوده‌اند.

1

این ریشه‌های باستانی تا شعاع پنج متری در اطراف تنۀ اصلی گسترده بوده‌اند

این ریشه‌های باستانی که در شعاع 5 متری از تنه‌های اصلی پراکنده شده بودند و ورود عمیقی در خاک داشتند، کاملا محکم، منشعب و پیچیده بوده‌اند. ویلیام استاین، دیرین‌شناس گیاهی می‌گوید: «این ریشه‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی مدرن به نظر می‌رسند، کاملا شبیه همان چیزی که در حال حاضر بیرون حیاط من می‌بینید». در حالیکه فاصلۀ بین این ریشه‌های قدیمی با ریشۀ درختان همسایۀ خانۀ استاین 385 میلیون سال است.

5

محققان دریافتند ریشه‌های فسیل‌شده متعلق به آرکئوپتریس باشد؛ سرده‌ای از درختان که محققان فکر می‌کنند اولین «درخت مدرن» را تولید کرده است. مانند بلوط‌ها و افراهای امروزی، آرکئوپتریس دارای برگ‌های صاف و سبز بود که برای جذب نور خورشید و رشد گیاه بسیار ایده‌آل بود.

3

محل قرارگیری تنۀ یکی از درختان این جنگل 385 میلیون‌ساله

چه چیزی آرکئوپتریس را وادار کرد تا مجموعه‌ای از صفات مغذی خود را تکامل بخشد؟ هنوز مشخص نیست. اما هر زمان و به هر نحوی که این تغییر رخ داده باشد، این یک انحراف و تغییر چشمگیر نسبت به گیاهانی بوده است که چند میلیون سال قبل از آن روی این سیاره گسترده شده‌ بودند.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید