دروغ بزرگ؛ ضربه ۴ میلیارد دلاری رونالدو به کوکاکولا!
رونالدو بطریهای کوکاکولا را از روی میز برداشت، بطری آب را بلند کرد و گفت: آگوا که به اسپانیایی یعنی آب. این حرکت او، موجی در دنیا درست کرد، رسانهها را به تکاپو انداخت، از ضرر چهار میلیاردی کوکا حرف زدند
اتفاقی که هفته پیش بازاریابی در ورزش را تحتالشعاع خود قرار داد، حرکت عجیب کریستیانو رونالدو در جریان رقابتهای یوررو ۲۰۲۰ بود.
او بطریهای کوکاکولا را از روی میز برداشت، بطری آب را بلند کرد و گفت: " آگوا" که به اسپانیایی یعنی آب. این حرکت او، موجی در دنیا درست کرد، رسانهها را به تکاپو انداخت، از ضرر چهار میلیاردی کوکا حرف زدند و اینکه یک ستاره و اینفلوئنسر در دنیای مجازی به عنوان پرطرفدارترین ستاره فوتبالی این فضا -که ۳۰۵ میلیون فالوئر در اینستاگرم دارد-، چگونه میتواند برندها را بیچاره کند. نوشتند که هر سهم کوکا در بازار سهام ۵۶،۱۰ دلار بود و با این حرکت به ۵۵،۲۲ دلار کاهش پیدا کرد و این یعنی ۱.۶٪ ضرر برای این شرکت.
داستان قرار دادن محصول در دنیای فوتبال، سینما، تلویزیون، … تازگی ندارد. از فندک زیپو و سیگار مارلبرو گرفته تا ردبول و کوکا و خطوط هوایی. اتفاقاتی که در یورو افتاده مسلماً از نظر دنیای کسب و کار و به خصوص مارکتینگ برندهای ذکر شده، اتفاق خوبی نیست و رقبایشان را هم خوشحال نمیکند، چون ممکن است روزی همین اتفاق برای خودشان بیفتد.اما واقعیت قصه رونالدو و کوکا این نیست. قدرت رسانههای امروز، که پشتوانه شبکههای اجتماعی را با خود دارند- آن قدر بالاست که به فرافکنی هم میرسند. سال ۲۰۱۶، کلمه سال دیکشنری آکسفورد "Post-Truth" یا پساواقعیت بود. پساواقعیت یعنی "شرایطی که وقایع بیغرض در شکل دادن نظر عموم کماثرتر از اتکای مردم به باورهای شخصی و احساسی است".
در مورد رونالدو، بُعد منفی ماجرا قویتر بود. بعد از واکنش او، روزنامه اسپانیایی "مارکا"، به عنوان یکی از پرتیراژترین روزنامههای اروپا- "ضرر ۴ میلیارد دلاری" کوکا را از "بازار سهام نیویورک" نقل کرد. اما، واقعیت چیز دیگری است.
نونو فرناندز، استاد دانشکده بیزینس دانشگاه ناوارا در اسپانیا مقالهای را در مجله معتبر "فوربس" منتشر کرده است که بخشهایی از آن را با هم بررسی میکنیم:
کوکا روز جمعه ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) ۳/۴ میلیارد دلار سهام داشت و بازار تعطیل شد؛ هر سهم به ارزش ۵۶،۱۶ دلار و ارزش بازاری معادل ۲۴۲ میلیون دلار.