بازگشت دایناسور ۱۱۰ میلیون ساله به خانه / اوبی‌راجارا دایناسوری با پوشش پَر

بازگشت دایناسور ۱۱۰ میلیون ساله به خانه / اوبی‌راجارا دایناسوری با پوشش پَر

تیمی از دیرینه‌شناسان در آلمان، مکزیک و بریتانیا یک مقاله تحقیقاتی در توصیف این نمونه و دایناسور آن با نام اوبی‌راجارا «Ubirajara jubatus» در مجله «Cretaceous Research» منتشر کردند. محققان این فسیل را در دهه ۱۹۹۰ در برزیل کشف کردند و سپس آن را به موزه آلمان بردند.

کد خبر : ۱۳۳۶۵۷
بازدید : ۳۸

یک موزه آلمانی به دنبال اتهام سرقت، قرار است یک نمونه منحصر به فرد دایناسور با پوشش پرمانند را به برزیل، جایی که در آن کشف شده، تحویل دهد.

به نقل از نیچر، پس از بیش از دو سال مذاکره، یک فسیل بحث‌برانگیز به خانه بازمی‌گردد. آژانسی مستقر در وزارت امور خارجه برزیل که عهده‌دار امور فرهنگی است، این نمونه که اولین دایناسور غیر پرنده با پوشش پَرمانند است که در آمریکای جنوبی یافت شده، در ماه ژوئن به برزیل بازخواهد گشت.

فسیل ۱۱۰ میلیون ساله که در حال حاضر در موزه دولتی تاریخ طبیعی کارلسروهه در آلمان قرار دارد، از دسامبر ۲۰۲۰ مورد اختلاف مقامات برزیل و آلمان بوده است.

تیمی از دیرینه‌شناسان در آلمان، مکزیک و بریتانیا یک مقاله تحقیقاتی در توصیف این نمونه و دایناسور آن با نام  اوبی‌راجارا «Ubirajara jubatus» در مجله «Cretaceous Research» منتشر کردند. محققان این فسیل را در دهه ۱۹۹۰ در برزیل کشف کردند و سپس آن را به موزه آلمان بردند. 

با این حال، برزیل قانونی دارد که در سال ۱۹۴۲ به تصویب رسید و بیان می‌کند که فسیل‌ها دارایی فدرال هستند و نمی‌توانند بدون اجازه از مرزهای این کشور خارج شوند.

نویسندگان مقاله گفتند که آنها مجوزی از یک مقام  برزیلی داشتند که اجازه می داد این فسیل از مرز خارج شود. رافائل رایول، دادستان عمومی در برزیل که در حال کار بر روی پرونده اوبی‌راجارا  است، به نیچر گفت که جعبه‌های حاوی فسیل‌های ناشناخته خارج شده و صراحتا درباره محتوای جعبه‌ها صحبت نشده است. 

 یک کمپین آنلاین با هشتگ اوبی‌راجارا متعلق به برزیل است، با استناد به استعمار دیرینه‌شناسی، که در آن دانشمندان کشورهای ثروتمند فسیل‌هایی را از کشورهای کم درآمد و متوسط تصاحب می‌کنند، خواستار بازگشت این نمونه شد. از آنجایی که این تنها نمونه شناخته شده در نوع خود است و به خوبی حفظ شده، محققان فسیل  اوبی‌راجارا را یک هولوتایپ (یک نمونه استاندارد برای توصیف یک گونه جدید) می‌دانند.

2

 هولوتایپ‌ها به طور ویژه توسط قانون برزیل در سال ۱۹۹۰ که صادرات آنها از برزیل را ممنوع می‌کند، محافظت می‌شوند. در سپتامبر ۲۰۲۱، موزه کارلسروهه گفت که این نمونه را به کشور بازگرداند. سپس دفتر دادستانی برزیل با درخواست رسمی از دولت آلمان خواستار بازگرداندن فسیل شد.

اما وزارت خارجه فدرال آلمان در آوریل سال گذشته یادداشتی صادر کرد که در آن اعلام شد این کشور آن را بازنمی‌گرداند. با این حال، در ژوئیه ۲۰۲۲، ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان، جایی که موزه کارلسروهه در آن قرار دارد، در پاسخ به پیشنهاد وزیر علوم وقت آن ایالت، ترزیا بائر، به نفع بازگشت به برزیل رای داد.

به گفته گوستاوو بزرا، یکی از مشاوران مؤسسه گیماراس روزا، نمونه اوبی‌راجارا قرار است در ماه ژوئن طی بازدید یک مقام آلمانی به موزه ملی برزیل در ریودوژانیرو تحویل داده شود.

منبع: همشهری

 

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید