این ردپاهای «پرنده» 60 میلیون سال قدیمی‌تر از پرندگان هستند!

این ردپاهای «پرنده» 60 میلیون سال قدیمی‌تر از پرندگان هستند!

بر اساس یک مطالعه جدید، این ردپاها که کاملا شبیه رد پای پرندگان به نظر می‌رسند، قریب ۶۰ میلیون سال قدیمی‌تر از نخستین فسیل‌های شناخته‌شده‌ی اجداد پرندگان هستند.

کد خبر : ۱۶۴۸۶۱
بازدید : ۳۰۱

فرادید| بر اساس تحقیقات جدید، موجودات مرموزی با پاهای پرنده‌مانند بیش از ۲۱۰ میلیون سال پیش در آفریقای جنوبی پرسه می‌زدند، یعنی نزدیک به ۶۰ میلیون سال پیش از نخستین اجداد پرندگان. 

به گزارش فرادید، دانشمندان به تازگی ردپاها، قالب‌ها و طرح‌های بدست‌آمده از مکان‌های مختلف در لِسوتو (کشوری در احاطۀ آفریقای جنوبی) را که مربوط به دوره تریاسه پسین و دوره ژوراسیک اولیه است، دوباره تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها در مقاله‌ای که هفته گذشته در مجله‌ی پلاس وان (PLOS ONE) منتشر شد، این ردپاهای عجیب را توصیف کردند. 

1

این ردپاها از نخستین فسیل‌های شناخته‌شده از اجداد پرندگان امروزی که بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون سال قدمت دارند، قدیمی‌تر هستند. این یافته‌ها اطلاعات جدیدی را در مورد تکامل پرندگان که از گروهی از دایناسورهای گوشتخوار و دو پا به نام تروپودها به وجود آمدند، در اختیار محققان گذاشته یا شاید نشانگر این باشد که پاهای پرنده‌مانند، پیش از ظهور نخستین پرندگان، به طور مستقل در حیوانات دیگر تکامل یافته است. 

محققان هنوز نمی‌دانند کدام موجود، ردپای سه‌انگشتی خود را در جنوب آفریقا بجا گذاشته است. با این حال، با در نظر گرفتن سن فسیل‌ها، گمان می‌رود این موجود نوعی دایناسور بوده است. 

مینگا آبراهامز، از نویسندگان این مطالعه و زمین‌شناس دانشگاه کِیپ‌تاون گفته است: «ما کاملا مطمئنیم که اینها ردپاهای یک پرنده نیست و به احتمال زیاد متعلق به یک دایناسور است، اما کدام دایناسور؟ نمی‌دانیم. ما هیچ چیزی در سوابق فسیلی محلی نداریم که قابل‌قیاس با این ردپاها باشد.» 

دانشمندان برای این مطالعه، ۱۶۳ ردپا را که دانشمندان آن‌ها را Trisauropodiscus نامیده‌اند، بازبینی کردند؛ سرده‌ای که توسط دیرین‌شناس فرانسوی، پل اِلِنبِرگِر، بر اساس ردپای حفظ‌شده حیوانات ناشناخته به جای بقایای فسیل‌شده، توصیف شده بود. دانشمندان ردپاهای سایتی به نام Mahutseng و مواد آرشیوی که رد پاهای سه سایت دیگر در منطقه را مستند کرده بودند، بررسی کردند. 

plos-one-trisauro-press-release

آن‌ها از این تجزیه و تحلیل گسترده، توانستند ردپاها را بر اساس شکل آن‌ها به دو گروه تقسیم کنند: یک گروه پرنده‌مانند با انگشتان بیرون‌چرخیده (پهن و بزرگ) و پنجه‌های باریک، گروه دیگر با انگشتان گردتر و بلندتر که پهنای کمتری داشتند و شباهتی به ردپای پرندگان نداشتند. 

این یافته‌ها به تصویر مبهم Trisauropodiscus می‌افزایند، تصویری که همچنان منبع بحث میان دیرین‌شناسان است. دانشمندان در مورد اینکه چه تعدادی از گونه‌ها به این جنس تعلق داشتند یا اینکه این حیوانات ردپاساز چه قیافه‌ای داشته‌اند، به توافق نرسیده‌اند. افزون بر این آن‌ها هنوز نمی‌دانند این موجودات چه رابطه‌ای با پرندگان داشتند، البته اگر رابطه‌ای وجود داشته باشد. 

برای دانشمندان دشوار است از روی ردپاها تعیین کنند آن‌ها متعلق به کدام حیوان هستند، چون شکل این ردپاها بسته به عوامل متعدد می‌تواند بسیار متفاوت باشد، مثلاً نوع ماده‌ای که موجود روی آن پا گذاشته است. بنابراین، دست‌کم در حال حاضر، حیواناتی که ۲۱۰ میلیون سال پیش این ردپاها را از خود بجای گذاشتند، یک راز باقی می‌مانند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید