25 هزار سال قبل انسان‌ها از استخوان «تنبل غول‌پیکر» طلسم می‌ساختند

25 هزار سال قبل انسان‌ها از استخوان «تنبل غول‌پیکر» طلسم می‌ساختند

محققان می‌گویند انسان‌ها ۲۵ هزار سال پیش با تنبل‌های غول‌پیکر در برزیل همزیستی داشته‌اند. بر اساس آثار یافت شده، انسان‌ها از استخوان این حیوانات اشیاء زینتی یا طلسم می‌ساخته‌اند.

کد خبر : ۱۶۸۹۹۲
بازدید : ۴۴۷

فرادید| حدود ۳۰ سال پیش، سه اثر باستانی ساخته شده از استخوان تنبل‌های غول‌پیکر در برزیل کشف شدند. این سه اثر تا همین اواخر، به طور گسترده و دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته بودند. 

به گزارش فرادید، حالا محققان می‌گویند این استخوان‌ها نوعی آویز زینتی یا «طلسم» هستند: طبق مطالعه‌ای که اخیرا در مجله Proceedings of the Royal Society منتشر شد، انسان‌های ماقبل تاریخ این استخوان‌ها را صیقل داده و سوراخ‌های کوچکی در آن‌ها ایجاد کرده‌اند تا اشیاء تزئینی یا طلسم بسازند. 

3

محل کشف یافته‌ها جنگل‌های برزیل

کتی هانت از CNN گزارش می‌دهد که این آویزها که قدمت‌شان بین ۲۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ سال پیش است، قدیمی‌ترین زیورآلات شخصی شناخته‌شده هستند که در قاره آمریکا کشف شدند. این آویزها از این نظریه پشتیبانی می‌کنند که انسان‌ها در آمریکای جنوبی بسیار زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد ساکن شدند. 

میریان لیزا آلوِس فورانسلی پاچکو، از نویسندگان این مطالعه و باستان‌شناس دانشگاه فدرال سائو کارلوس در برزیل می‌گوید: «اکنون شواهد خوبی از آمریکای جنوبی و شمالی داریم که نشان می‌دهد باید در افکارمان در مورد زمان مهاجرت انسان‌ها به قاره آمریکا بازنگری کنیم.» 

1

این طلسم‌ها از پهنه‌های محافظ آرمادیلو مانند زیر پوست تنبل‌های غول‌پیکر ساخته شدند

دانشمندان با توجه به علائم روی استخوان‌های تنبل، به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد سوراخ‌ها را انسان‌ها (و نه حیوانات دیگر) در استخوان‌ها ایجاد کردند. 

افزون بر این، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آن‌ها آویزها را بلافاصله پس از مرگ تنبل‌ها ساخته‌اند، به این معنا که انسان‌ها و تنبل‌ها در کنار هم می‌زیستند. 

تنبل‌های غول‌پیکر با طول ۱۰ تا ۱۳ فوت، بیش از ۱۰۰۰ پوند وزن داشتند. بدن آن‌ها با پهنه‌های آرمادیلو مانند زیر خزشان محافظت می‌شد و انسان‌ها روی همین پهنه‌ها سوراخ‌هایی ایجاد کردند. این سوراخ‌ها طوری طراحی شدند که انگار نخی را از آن‌ها عبور می‌دادند. 

دانشمندان چندین دهه فکر می‌کردند انسان حدود ۱۵۰۰۰ سال پیش از طریق یک پل زمینی بین روسیه و آلاسکا به قاره آمریکا رسیده است. اکنون، مطالعه جدید به مجموعه مطالعات رو به رشدی می‌پیوندد که تاریخ ورود به قاره آمریکا را زودتر از این می‌دانند. برای مثال، سال ۲۰۲۱، محققان اعلام کردند ردپاهای فسیل‌شده انسان را در نیومکزیکو پیدا کرده‌اند که بین ۲۱۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰ سال قدمت دارند. طبق جدول زمانی مطالعه جدید، قدمت ورود انسان به قاره آمریکا از این تاریخ هم قدیمی‌تر است. 

2

جدول زمانی به طور مداوم موضوع بحث است و برخی از دانشمندان بر سر تاریخ‌های مرتبط با یافته‌های خاص بحث می‌کنند. اما نویسنده اصلی، تایس پانسانی، دیرین‌شناس دانشگاه فدرال سائو کارلوس، خوش‌بین است و می‌گوید بسیاری از مکان‌ها در آمریکای جنوبی هنوز مطالعه نشده‌اند: «ما باور داریم باید شواهد بیشتری در پناهگاه‌های صخره‌ای و غارهای برزیل وجود داشته باشد که یا کمتر کاوش شده‌اند یا اصلاً کاوش نشده‌اند.» 

بسیاری از محققان دیگر نیز نسبت به مطالعه جدید و معنای یافته‌های آن خوش‌بین هستند. 

آوریل ناوِل، باستان‌شناس دوران پارینه‌سنگی در دانشگاه ویکتوریا در کانادا می‌گوید: «این یک مطالعه بسیار مهم است، چون به مجموعه‌ی رو به رشدی از داده‌ها در مورد قدمت حضور انسان در قاره آمریکا می‌افزاید و همچنین نشان‌دهنده اهمیت زیورآلات شخصی است.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید