تصاویر؛ همهچیز درباره بیدو؛ آیا نسخه چینی مسیریابها میتواند جایگزین GPS شود؟

زمزمههای جایگزینی GPS با سیستم چینی «بیدو» این روزها داغتر از همیشه است. اما بیدو دقیقا چیست و آیا این سامانه توانایی رقابت با GPS را دارد؟
وقتی در اپلیکیشن مسیریاب بهدنبال بهترین راه فرار از ترافیک میگردید یا منتظرید تاکسی اسنپ یا تپسی سر برسد، شاید ندانید که در حال استفاده از یک زیرساخت نظامی چند میلیارد دلاری هستید که دههها پیش متولد شده است؛ سیستم موقعیتیابی که با نام GPS در بین ما جا افتاده، اما درواقع ترکیبی از سیگنالهای سیستمهای GNSS متشکل از چند سرویس موقعیتیابی جهانی دیگر است که GPS صرفا یکی از آنهاست.
البته بیدلیل نیست که نام GPS اینقدر مشهور شده، چون اولین سیستم موقعیتیاب جهانی بود که بهطور گسترده دردسترس عموم قرار گرفت. اما اینروزها، نام یک سامانهی دیگر هم مرتب به گوش میرسد: سیستم بیدو (BeiDou) متعلق به چین که میگویند شاید بخواهد در ایران جایگزین GPS شود.
اما بیدو دقیقا چیست، چین چطور توانست سیستم موقعیتیاب خودش را داشته باشد و آیا این سامانه توانایی رقابت با GPS را دارد؟ با ما همراه شوید.
از وابستگی چین به GPS تا استقلال با بیدو
در دههی ۱۹۹۰، ایالات متحده با GPS (مخفف Global Positioning System بهمعنی سامانه موقعیتیاب جهانی) بر بازار جهانی تسلط داشت. در همان زمان، چین در تمرینات نظامی تنگهی تایوان با مشکلاتی روبهرو شد. دلیل اصلی این مشکل، وابستگی به سیگنالهای GPS ایالات متحده بود که بهطور ناگهانی قطع شدند. همین اتفاق، نقطهی عطفی بود که چین را به فکر ایجاد یک سیستم موقعیتیاب مستقل انداخت.
چین برای توسعهی سامانهی بیدو رویکردی مستقل را در پیش گرفت. این پروژه در دورهای آغاز شد که دولت چین با چالشهای مالی روبرو بود؛ با این وجود، فرآیند ساخت و توسعهی این سامانه ادامه پیدا کرد.

پس از راهاندازی اولین ماهوارههای سیستم بیدو، مشکلات و موانع جدیدی سر راه چینیها قرار گرفت. یکی از مهمترین چالشها زمانی بود که چین با اتحادیهی اروپا برای همکاری در پروژهی گالیله وارد مذاکره شد. در این پروژه، چینیها متوجه شدند که اطلاعات کلیدی و فناوریهای مهم که برای پیشرفت سیستم مسیریابی نیاز داشتند، به آنها داده نمیشود. این تجربه نهتنها به ناامیدی چین از همکاریهای بینالمللی منجر شد، بلکه آنها را به فکر یک راهحل مستقل انداخت و باعث شد که چین مصممتر از قبل به توسعهی سیستم خود ادامه دهد و نهایتاً بیدو را به یک رقیب جدی برای GPS تبدیل کند.
سیستم بیدو با عبور از چالشها، به رقیبی جدی برای GPS تبدیل شده است
چین با سرعت زیادی پیشرفت کرد. در سال ۲۰۰۰، اولین ماهوارههای بیدو به فضا پرتاب شدند و سیستم بیدو ۱ بهطور رسمی شروع به کار کرد. پس از آن، نسخههای بیدو ۲ و ۳ با پیشرفتهای چشمگیری وارد میدان شدند. درنهایت، در سال ۲۰۲۰، با پرتاب ماهوارهی سیام، سیستم بیدو بهطور کامل عملیاتی شد. اکنون بیدو یکی از بزرگترین و دقیقترین سیستمهای مسیریابی ماهوارهای در جهان بهشمار میرود و طبق گزارشها، بیش از ۱۰۰ کشور به این سیستم متصل شدهاند.
آشنایی با ساختار و عملکرد سیستمهای موقیعتیابی جهانی (GNSS)
برای آشنایی با سیستم بیدو، ابتدا باید مفهوم «سیستم ناوبری جهانی ماهوارهای» (Global Navigation Satellite System یا GNSS) را درک کنیم. GNSS به مجموعهای از ماهوارهها گفته میشود که خدمات موقعیتیابی، ناوبری و زمانسنجی را بهصورت جهانی ارائه میدهند. این سیستم شامل تمام سیستمهای ماهوارهای است که برای تعیین موقعیت جغرافیایی از ماهوارهها استفاده میکنند.
یکی از شناختهشدهترین این سیستمها، GPS است که نخستینبار در سال ۱۹۷۸ از سوی ایالاتمتحده راهاندازی شد. البته GNSS تنها به GPS محدود نمیشود، بلکه کشورهای مختلف، سیستمهای موقعیتیابی دیگری نیز ساختهاند که وظیفهی مشابهی دارند؛ ازجمله گلوناس (GLONASS) برای روسیه، گالیلئو (Galileo) برای اتحادیه اروپا، ناوبک (NavIC) برای هند، کیوزداساس (QZSS) برای ژاپن و البته بیدو (BeiDou) برای چین.

سیستم موقعیتیاب بیدو برای ارائهی خدمات ناوبری و زمانسنجی دقیق، بر پایهی سه بخش اصلی عمل میکند:
- بخش فضایی (ماهوارهها): مجموعهای از ماهوارهها که در مدارهای دقیق به دور زمین میچرخند و بهطور مداوم سیگنالهای زمانی و فاصلهای ارسال میکنند. عملکرد صحیح سیستم به قرارگیری این ماهوارهها در مکان و زمان کاملاً مشخص وابسته است. این ماهوارهها عمر مفیدی در حدود ۱۰ سال دارند و ماهوارههای پشتیبان نیز برای مواقع اضطراری آماده هستند.
- بخش زمینی (ایستگاهها): ایستگاههای کنترل زمینی با استفاده از رادار، بهصورت ۲۴ ساعته موقعیت ماهوارهها را رصد میکنند تا از قرارگیری آنها در مدار صحیح مطمئن شوند و هرگونه انحراف را اصلاح کنند.
- بخش کاربری (گیرندهها): دستگاههایی مانند گوشی هوشمند یا مسیریاب خودرو که با دریافت سیگنال از ماهوارهها، فاصلهی خود را تا هر یک از آنها محاسبه میکنند.
فرایند موقعیتیابی در هر شرایط آبوهوایی با استفاده از روشی به نام سهضلعسنجی (Trilateration) انجام میشود. این فرایند به دو صورت دوبعدی و سهبعدی قابل توضیح است:
- سهضلعسنجی دوبعدی (موقعیت روی نقشه): برای یافتن موقعیت روی یک سطح صاف (عرض و طول جغرافیایی)، گیرنده حداقل به سه ماهواره نیاز دارد.

- سهضلعسنجی سهبعدی (موقعیت در دنیای واقعی): ازآنجاکه موقعیتیابی واقعی به تعیین ارتفاع نیز نیاز دارد، این فرایند بهصورت سهبعدی و با استفاده از کرههای فرضی انجام میشود. به همین دلیل، گیرنده نیازمند حداقل چهار ماهواره است.

بهطور کلی، هرچه تعداد ماهوارههایی که گیرنده به آنها متصل است بیشتر باشد، دقت محاسبات افزایش یافته و خطای موقعیتیابی کمتر میشود.
دلایل دقت بیدو؛ از ساعتهای اتمی تا جبران اثرات نسبیت
ماهوارههای بیدو اطلاعات موقعیت و زمان دقیق خود را به گیرندهها ارسال میکنند. گیرندهها دو عامل مهم را از این سیگنالها محاسبه میکنند: موقعیت حداقل سه ماهواره که بالای شما در فضا قرار دارند و فاصلهی شما تا آن ماهوارهها. امواج رادیویی با سرعت نور حرکت میکنند، پس گیرنده زمان لازم برای رسیدن سیگنال از فضا به زمین را اندازهگیری و بر اساس آن، فاصله را محاسبه میکند.
این محاسبات آنقدرها هم ساده نیستند. ماهوارههای بیدو برای حفظ دقت زمانی بالا از ساعتهای اتمی بسیار دقیق استفاده میکنند؛ اما نصب چنین ساعتهایی در هر گیرنده (مثلاً گوشی موبایل یا دستگاه مسیریابی) عملی نیست، چون هم بسیار گران هستند و هم از نظر ابعاد و مصرف انرژی بصرفه نیستند. به همین دلیل، گیرندهها معمولاً به ساعتهای کوارتز ساده مجهز میشوند. این ساعتها دقت کمتری دارند، اما بهطور مداوم با دادههای زمانی دریافتشده از ماهوارهها همگامسازی میشوند تا بتوانند زمان را با دقت کافی تصحیح کنند و محاسبهی موقعیت دقیقتر انجام شود.
یکی از چالشهای مهم در سیستمهای موقعیتیابی مانند بیدو، اثرات نسبیتی زمان است. طبق نظریهی نسبیت عام اینشتین، هرچه جسمی از میدان گرانشی دورتر باشد، زمان برای آن سریعتر میگذرد. ماهوارههای بیدو که در مدار زمین قرار دارند، دقیقاً همین وضعیت را دارند. ساعتهای اتمی آنها هر روز حدود ۳۸ میکروثانیه جلوتر از ساعتهای زمینی حرکت میکنند. شاید این عدد کوچک بهنظر برسد، اما اگر این اختلاف جبران نشود، میتواند باعث شود مکان شما روی نقشه تا حدود ۱۰ کیلومتر اشتباه نمایش داده شود. این حالت مشابه زمانی است که ساعت شما هر روز چند ثانیه جلو برود؛ بیدو این اختلاف را جبران میکند تا خطایی در مکانیابی ایجاد نشود.
سیستم بیدو با استفاده از دادههای چهار ماهواره کار میکند، نه فقط سهتا
برای جلوگیری از این خطا، سیستم بیدو (مانند دیگر سامانههای GNSS) با استفاده از دادههای چهار ماهواره کار میکند، نه فقط سهتا. وقتی فقط از سه ماهواره استفاده شود، ممکن است بهدلیل خطای زمانی، تقاطع کرهها همچنان یک نقطه بهنظر برسد، حتی اگر دادهها دقیق نباشند؛ اما با افزودن ماهوارهی چهارم، سیستم میتواند اختلاف زمانی را شناسایی و تصحیح کند. این کار باعث افزایش دقت موقعیتیابی و اطمینان از صحت محاسبات میشود.
برای محاسبهی دقیق موقعیت کاربر، دانستن فاصلهی گیرنده از ماهوارهها کافی نیست؛ باید موقعیت دقیق خود ماهوارهها نیز مشخص باشد. خوشبختانه ماهوارههای ناوبری مانند بیدو در مدارهایی نسبتاً پایدار و قابل پیشبینی مانند مدار زمینایستا (Geostationary Earth Orbit یا GEO)، مدار میانی زمین (Medium Earth Orbit یا MEO) و مدار زمانهمگام (Inclined Geosynchronous Orbit یا IGSO) حرکت میکنند، بنابراین تعیین موقعیت آنها در زمانهای مختلف چندان دشوار نیست.

در حال حاضر، سامانهی بیدو از ۲۷ ماهواره در مدار میانی زمین برای پوشش جهانی استفاده میکند، در کنار آن ۱۰ ماهواره در مدار زمینهمگام، ناحیهی آسیا-اقیانوسیه را پوشش میدهند و ۷ ماهوارهی دیگر نیز در مدار زمینایستا، وظیفهی پوشش دقیق چین را برعهده دارند.
گیرندههای بیدو بهکمک «تقویم نجومی بیدو» (BeiDou Almanac) این اطلاعات را بهدست میآورند. تقویم نجومی در واقع مجموعهای از دادهها است که موقعیت تقریبی هر ماهواره را در بازههای زمانی مشخص ثبت میکند. این اطلاعات بهطور منظم بهروزرسانی میشوند و به گیرندهها اجازه میدهند که مسیر و محل ماهوارهها را حتی قبل از دریافت سیگنال ردیابی کنند.
البته عواملی مانند نیروی گرانش ماه و خورشید میتوانند بهصورت جزئی مدار حرکت ماهوارهها را دچار اختلال کنند. برای جبران این اثرات، نهادهای مسئول در چین مانند وزارت دفاع، بهطور مداوم مسیر واقعی ماهوارهها را پایش، اصلاحات مداری لازم را اعمال و دادههای بهروزشده را به ماهوارهها و گیرندهها ارسال میکنند تا دقت عملکرد سامانه حفظ شود.
در نتیجهی این نظارت و بهینهسازی مستمر، سیستم بیدو میتواند موقعیت کاربران را با دقتی در حدود ۲٫۵ متر تعیین کند؛ دقتی که برای بسیاری از کاربردهای روزمره، از مسیریابی خودروها تا کشاورزی دقیق و هوشمند، کاملاً مناسب و مؤثر است.
نبرد در مدار؛ بیدو دربرابر جیپیاس
برای دههها، سیستم موقعیتیاب جهانی آمریکا استاندارد طلایی و بیرقیب در ناوبری ماهوارهای در سراسر جهان بود؛ اما اکنون، با ظهور و تکمیل سیستم مسیریابی بیدو، این عرصه شاهد یک رقابت استراتژیک و تنگاتنگ شده است. در ادامه، به بررسی تفاوتهای فنی، ابعاد رقابت جهانی و کاربردهای تجاری و نظامی این دو غول ناوبری ماهوارهای خواهیم پرداخت.
ویژگی
جیپیاس
بیدو
پیامدها
مالک و اپراتور |
دولت ایالات متحده آمریکا (نیروی فضایی) |
دولت چین (اداره ناوبری ماهوارهای چین) |
هر دو سیستم ابزارهای قدرت ژئوپلیتیکی هستند. وابستگی به هر یک، ریسکهای سیاسی و امنیتی خاص خود را به همراه دارد. |
وضعیت عملیاتی |
جهانی از سال ۱۹۹۴ |
جهانی از سال ۲۰۲۰ |
GPS از مزیت پیشگام بودن و نفوذ عمیق در زیرساختهای جهانی برخوردار است. بیدو یک سیستم مدرنتر است، اما باید برای کسب سهم بازار رقابت کند. |
تعداد ماهوارهها |
حدود ۳۱ ماهواره عملیاتی |
۴۴ ماهواره عملیاتی (BDS-2 + BDS-3) |
تعداد بیشتر ماهوارههای بیدو به معنای دردسترس بودن بهتر سیگنال و افزایش دقت و تابآوری سیستم است. |
معماری منظومه |
یکنواخت: فقط مدار میانی زمین (MEO) |
ترکیبی: MEO + GEO + IGSO |
معماری GPS پوشش یکنواخت جهانی را هدف قرار داده است. معماری بیدو ضمن پوشش جهانی، دقت و پایداری بهتری در منطقه آسیا-اقیانوسیه ارائه میدهد. |
دقت سرویس عمومی |
حدود ۳ متر (بدون سیستمهای تقویتی) |
حدود ۲٫۶ تا ۳٫۶ متر (بدون سیستمهای تقویتی) |
در عمل، دقت دو سیستم برای کاربران عادی تفاوت چندانی ندارد. برتری در شرایط خاص و با استفاده از سیستمهای تقویتی مشخص میشود. |
دقت سرویس نظامی/مجاز |
دقت در سطح سانتیمتر (رمزگذاریشده) |
دقت ۱۰ سانتیمتر (رمزگذاریشده) |
هر دو سیستم قابلیتهای بسیار دقیقی را برای کاربردهای نظامی و دولتی ارائه میدهند که استقلال عملیاتی را برای نیروهای مسلح خود تضمین میکند. |
خدمات منحصربهفرد |
عمدتاً خدمات PNT (موقعیت، ناوبری، زمان) |
PNT + سرویس پیام کوتاه دوطرفه (SMS) + جستجو و نجات |
قابلیت پیام کوتاه، بیدو را از یک سیستم ناوبری صرف به یک پلتفرم ارتباطی در مواقع اضطراری تبدیل میکند. |
ارتباطات بین-ماهوارهای (ISL) |
در نسلهای جدیدتر (GPS III) در حال پیادهسازی است |
به طور کامل در BDS-3 پیادهسازی شده است |
ISL تابآوری بیدو را در برابر اختلال در ایستگاههای زمینی افزایش میدهد. |
ایستگاههای نظارتی |
شبکه جهانی تحت کنترل آمریکا |
شبکه جهانی در حال گسترش (بیش از ۴۰ ایستگاه) |
شبکه نظارتی بزرگتر بیدو به محاسبه دقیقتر مدار ماهوارهها و در نتیجه، افزایش دقت کلی سیستم کمک میکند. |
جدول مقایسهای بیدو و GPS
تفاوتهای فنی
سامانهی GPS از سال ۱۹۷۳ آغاز شد و در سال ۱۹۹۳ بهطور رسمی به بهرهبرداری کامل رسید. در مقابل، بیدو، یک فناوری تازهنفس است که در سال ۲۰۲۰ بهطور کامل عملیاتی شد.
ماهوارههای GPS در ارتفاع حدود ۲۰٬۱۸۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند و هر دور کامل آنها به دور زمین، نزدیک به ۱۱٫۹۷ ساعت طول میکشد. در مقابل، ماهوارههای بیدو کمی بالاتر و در ارتفاع حدود ۲۱٬۱۵۰ کیلومتری قرار دارند و برای پیمودن یک دور کامل، حدود ۱۲٫۶۳ ساعت زمان نیاز دارند.
یکی از تفاوتهای مهم این دو سیستم، فرکانسهای استفادهشده برای ارتباط است. GPS فقط از یک فرکانس استفاده میکند، اما بیدو از دو فرکانس بهطور همزمان بهره میبرد که این ویژگی باعث میشود بیدو در برابر اختلالات مقاومتر باشد.
از نظر دقت، بیدو عملکرد بهتری دارد و میتواند موقعیت را با دقتی کمتر از یک متر تعیین کند، درحالیکه دقت GPS حدود ۴٫۹ متر است. البته این دقت به نوع اندازهگیری بستگی دارد؛ بیدو در دقت افقی بهتر است، ولی در دقت عمودی کمی از GPS پایینتر است.
همچنین، دقت ۲٫۵ متری که معمولاً برای بیدو ذکر میشود، به میانگین دقت آن در کاربردهای روزمره اشاره دارد، درحالیکه دقت کمتر از یک متر، مربوط به شرایط فنی خاص یا استفاده از گیرندههای پیشرفتهتر است.
رقابت جهانی
آمریکا برای دههها با ارائه خدمات رایگان و قابلاعتماد GPS در سراسر جهان، آمریکا توانسته است وابستگی فناورانه و استراتژیک بسیاری از کشورها را به خود جلب کند. این وابستگی، به ویژه در حوزه نظامی و زیرساختهای حیاتی، به آمریکا اهرم فشاری قابلتوجهی میدهد.
درمقابل، چین با ارائه وام، کمکهای فنی و قراردادهای تجاری، کشورهای در حال توسعه، بهویژه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را تشویق به استفاده از بیدو میکند. این استراتژی به چین اجازه میدهد تا نفوذ خود را در این مناطق گسترش داده و وابستگی آنها به فناوری آمریکایی را کاهش دهد. تاکنون بیش از ۱۴۰ کشور به شبکهی بیدو پیوستهاند.

از سوی دیگر، جیپیاس به دلیل قدمت و حضور طولانیمدت، در بازار مصرفکننده کاملاً ریشه دوانده است. تقریباً تمام گوشیهای هوشمند، خودروها و دستگاههای ناوبری در سراسر جهان به طور پیشفرض از جیپیاس پشتیبانی میکنند. این تسلط بر بازار، یک مزیت بزرگ برای شرکتهای آمریکایی و اکوسیستم فناوری مرتبط با آن است.
درمقابل، بسیاری از تولیدکنندگان چینی گوشیهای هوشمند مانند هواوی و شیائومی، اکنون از تراشههایی با پشتیبانی از بیدو استفاده میکنند. به گزارش رسانههای چینی، در سال ۲۰۲۴، ارزش اقتصادی بیدو در چین به تنهایی به حدود ۸۰ میلیارد دلار رسید که نشاندهندهی رشد سریع آن است.
آیا میتوان GPS را بهطور کامل کنار گذاشت و به بیدو مهاجرت کرد؟
بحثها در مورد تمایل ایران برای استفاده از سامانه مسیریابی بیدو چین و حتی جایگزینی کامل GPS آمریکا، این روزها داغتر از همیشه است. جایگزینی GPS با بیدو بهصورت کامل و فوری، از نظر فنی ممکن است، اما در عمل به این سادگی نیست؛ چراکه بسیاری از دستگاهها، نرمافزارها و زیرساختهای ارتباطی و صنعتی در جهان، بهصورت پیشفرض برای کار با GPS طراحی شدهاند.

گیرندههای GPS بسیار رایجاند، از گوشیهای هوشمند گرفته تا سامانههای حملونقل، بانکداری، کشاورزی دقیق و حتی نیروگاهها و شبکههای مخابراتی. بنابراین، تغییر ناگهانی از GPS به بیدو نیازمند بازطراحی سختافزار، بهروزرسانی نرمافزار و گاهی حتی بازنگری در استانداردهای بینالمللی است.
از نظر علمی، بیدو کاملاً توانایی ارائهی خدمات مسیریابی دقیق را دارد و حتی در برخی زمینهها مانند پوشش منطقهای، مقاومت در برابر اختلال و ارسال پیامهای کوتاه، نسبتبه GPS برتری دارد. بسیاری از گیرندههای مدرن GNSS بهگونهای طراحی شدهاند که بتوانند از چند سامانهی مختلف بهطور همزمان پشتیبانی کنند. در این حالت، کاربران میتوانند بدون وابستگی کامل به یک سامانه، از دقت و پایداری بیشتر بهرهمند شوند. درنتیجه، جایگزینی تدریجی GPS با بیدو در بسیاری از کاربردها، از نظر فنی شدنی است، اما نیاز به گذر زمان، هماهنگی جهانی و بهروزرسانی تدریجی زیرساختها دارد.
مهاجرت کامل به بیدو نیازمند سرمایهگذاری نجومی است
ایدهی «جایگزینی کامل» GPS با بیدو، با موانع فنی و اقتصادی عظیمی روبهروست. به گفتهی کارشناسان داخلی، ازجمله مدیرعامل مسیریاب «نشان»، این ایده «در عمل غیرممکن» و «یک تئوری با بهایی سنگین» است.
بهگفتهی جواد عامل، زیرساختهای حیاتی کشور در حوزههایی مثل هوانوردی، دریانوردی، بانکداری و مخابرات، دهههاست که بر پایهی GPS بنا شدهاند. مهاجرت کامل به بیدو نیازمند سرمایهگذاری نجومی برای تعویض یا ارتقاء سختافزارها و نرمافزارها در سراسر کشور است.
از نظر مدیرعامل نشان، مهمترین چالش، افت کیفیت شدید برای کاربران است. قدرت گوشیهای هوشمند امروزی در مسیریابی دقیق و سریع، به دلیل توانایی آنها در استفاده همزمان از چندین سامانهی مسیریابی است. محدود کردن دستگاه به یک سیستم، مثل این است که یک کارآگاه را مجبور کنید تنها با یک چشم به دنبال سرنخ بگردد. نتیجه، کاهش دقت و کندی شدید در پیدا کردن موقعیت، به خصوص در «جنگل بتنی» شهرهای بزرگ خواهد بود.
گوشی من از بیدو پشتیبانی میکند، پس مشکل کجاست؟
اکثر تراشههای موقعیتیابی امروزی، ازجمله آنهایی که در گوشیهای شیائومی، هواوی و حتی آیفونهای جدید (نسل ۱۳ به بعد) استفاده میشوند، کاملاً با بیدو سازگار هستند؛ اما مشکل سختافزار نیست، بلکه اکوسیستم نرمافزاری است. این سیستمعامل (اندروید یا iOS) است که تصمیم میگیرد از سیگنال کدام ماهوارهها برای بهترین نتیجه استفاده کند.
برای مثال، اندروید به دلیل متنباز بودن، انعطافپذیری بیشتری برای سفارشیسازی و اولویت دادن به بیدو دارد، اما iOS یک سیستم بسته است و تغییر الگوریتمهای آن بدون همکاری مستقیم اپل تقریباً غیرممکن است.
بنابراین، حتی اگر گوشی شما سازگار باشد، مجبور کردن اپلیکیشنها (مانند اسنپ، تپسی یا نشان) به اولویت دادن به بیدو، ممکن است به تجربهی کاربری ضعیفتر و کاهش دقت منجر شود.
سناریوی هوشمندانه: ادغام، نه جایگزینی
باتوجه به تمام چالشها، مهاجرت کامل و فوری از GPS نه عملی است و نه مطلوب. سناریوی واقعبینانه و هوشمندانهتر، یک رویکرد ترکیبی و تدریجی است که هدف آن «تابآوری» از طریق تنوعبخشی است، نه جایگزین کردن یک وابستگی با وابستگی دیگر.
برای مثال، در بخشهای حساس و زیرساختهای حیاتی، مهاجرت کامل به گیرندههای اختصاصی بیدو برای حذف آسیبپذیری از سمت GPS شدنی است؛ اما در اکوسیستم عمومی و تجاری، تشویق به استفاده از دستگاههایی که بهطور همزمان از تمام سیستمها بهره میبرد، دقت و اطمینان را برای همهی کاربران، از حملونقل تا خدمات لجستیک، افزایش میدهد.
منبع: خبرآنلاین