(تصاویر) ۱۶ نقاش بزرگ تاریخ که همه باید بشناسند

(تصاویر) ۱۶ نقاش بزرگ تاریخ که همه باید بشناسند

نقاشان افسانه‌ای بسیاری در تاریخ هنر با نبوغ، مهارت و سخت‌کوشی آثاری ماندگار از خود برجای گذاشته‌اند. غالبا اکثر آن‌ها هنرمندان نوگرایی بودند که از طریق خلاقیت و جسارت، استحاله‌ای تاثیرگذار در هنر مدرن ایجاد کردند. شوربختانه اکثر این هنرمندان علی‌رغم توانایی‌های بی‌نظیر تا پس از مرگ‌شان در قلمروی هنر به رسمیت شناخته نشدند.

کد خبر : ۲۰۵۱۰۱
بازدید : ۵۷

اکنون که مفهوم هنر فراخ‌تر شده است و تاحدی توانسته در دنیای آشفته امروز به مقبولیت عمومی برسد؛ شناخت نقاشان بزرگ تمام دوران تاریخ هنر یکی از مهم‌ترین کارهای پیش‌روی شماست. نقاشانی که فراتر از مرزهای سنتی و کهنه‌ی هنر عبور کردند تا به واسطه جهان‌بینی شگفت‌انگیز خود آثاری بیافرینند که سراسر گویای مهارت، اندیشمندی و خلاقیت ناب است و بی‌شک لقب هنرهای شریف را می‌توان فقط بر آثار آن‌ها نهاد. در این مطلب ۱۶ نقاش بزرگ و نابغه‌ به شما معرفی می‌کنیم که همچنان تصاویر آن‌ها بر بوم حسی از هیجان‌ محض و سرمستی را انتقال می‌دهند.

۱۶. داوینچی (Leonardo da Vinci)

30

لئوناردو داوینچی با نام کامل لئوناردو دی سر پیرو داوینچی هنرمند مشهور دوره رنسانس و از نقاشان بزرگ تمام دروان تاریخ به شمار می‌رود که روش‌های متعددی برای ترکیب‌های خلاقانه در هنر بنا کرد. ایجاد و طراحی ترکیب مثلثی این هنرمند، امروزه هم در ساختارهای بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشخصا به عنوان یکی از خارق‌العاده‌ترین اثر او شناخته می‌شود.

داوینچی از نقاشانی بود که با وجود قوانین آن دوره، اشخاص مرده را در شناخت علوم و آناتومی تشریح می‌کرد. این هنرمند به دلیل شخصیتی آرمان‌گرا، کنجکاو و بلندپرواز طرح‌های زیادی را ناتمام گذاشت، بنابراین تنها ١٧ اثر کامل از وی باقی مانده که مشهورترین آن‌ها شامل نقاشی‌های بی‌نظیر «مونالیزا» (Mona Lisa)، «شام آخر» (The Last Supper)، «بانوی با قاقم» (Lady With an Ermine) و «مرد ویترویوسی» (Vitruvian Man) است.

۱۵. میکل‌آنژ (Michelangelo)

31

در حالی که میکل‌آنژ بوئوناروتی را به عنوان یک مجسمه‌ساز چیره‌دست می‌شناسند، اما او در نقاشی هم یک نابغه تمام‌عیار بود. متاسفانه تعداد کمی از نقاشی‌های این هنرمند شاخص دوره رنسانس باقی مانده، اما همین تعداد هم جز آثار هنری ماندگار و شاهکار محسوب می‌شوند. او به طرز چشم‌گیری استاد بی‌بدیل اجرای نقاشی‌های دیواری و یا حتی بر سطح ارتفاعات بالا بود که نمونه‌های بارز آن را می‌توان در نقاشی «داوری نهایی» (The Last Judgment) کلیسای سیستین مشاهده کرد.

۱۴. رافائل (Raphael)

32

رافائل از نقاشان بزرگ تمام دوران و معماری برجسته بود. این استاد بزرگ فرم از هم‌عصران رنسانسی خود، داوینچی و میکل‌آنژ تاثیرات بسیاری می‌گرفت. او که تنها ٣٧ سال زندگی کرد، اما آثار شگرف زیادی از خود برجای گذاشت. رافائل برای نقاشی‌های مدونا از جمله نقاشی دیواری در ابعاد بزرگ «سنت مدونای» یا « مدونا دی سان سیستو» شناخته می‌شود.

۱۳. آرتمیزیا جنتیلسکی (Artemisia Gentileschi)

33

آرتمیزیا جنتلیسکی اولین هنرمند زن تاریخ باروک به شماره می‌رود که آثاری سراسر شگفت‌انگیز و یکتا با شخصیت‌های قابل‌تامل، رنگ‌های درخشان در پس‌زمینه تاریک و ترکیب‌بندی‌‌های مثال‌زدنی بسیاری آفریده است. او در سن ١۵ سالگی کار خود را به شکل حرفه‌ای آغاز نمود و طی این مسیر موفق شد تا نقاشی‌هایی پر جنب و جوش با رنگ‌های غنی و از طریق روش سایه‌روشن کیاروسکورو در تاریخ هنر ثبت کند. با وجود اینکه گاهی جنتلیسکی تحت‌تاثیر کاراواجو همتای باروکش قرار داشت، اما مهارت و توانایی او در نقاشی غیرقابل انکار است که به وضوح این امر را می‌توان در یکی از مشهورترین نقاشی‌هایش با عنوان «جودیت هولوفرنس را سر می‌برد» (Judith Slaying Holofernes) دید.

۱۲. رامبراند (Rembrandt)

34

رامبراند هارمنزون فان راین از نقاشان بزرگ تمام دوران است که تقریبا نیروی غالب آثارش، موضوعات متنوعی همچون تصویرگری مناظر تاریخی و اسطوره‌ای را شامل می‌شود. او علاوه بر خلق برخی از تاثیرگذار‌ترین پرتره‌های گروهی عصر طلایی هلند، حدود ٨٠ سلف‌پرتره از خود در قالب نقاشی، طراحی و حکاکی نیز خلق کرده است.

این نقاش استاد بزرگ نور بود و به طور کل رویکردی چشم‌گیر و تازه به نقاشی داشت که همین مسئله او را همیشه در بین هنردوستان محبوب کرده است. درواقع پرتره‌ یا تصاویری که رامبراند از کتاب مقدس به تصویر کشیده جز محبوب‌ترین آثارش به شمار می‌روند، بنابراین برای شناخت بیشتر جهان هنری او مطالعه و برسی آن‌ها بسیار مهم خواهد بود.

۱۱. ویلیام ترنر (J. M. W. Turner)

35

نقاش رمانتیک بریتانیایی، ویلیام ترنر از هنرمندان پیشرو در هنر مدرن بود. این هنرمند در ابتدای کار خود از نقاشی‌های سبک نئوکلاسیک بهره می‌گرفت و کماکان طی مسیر آثارش را به سمت جهان رئالیسمی پیش برد که این موضوع آن زمان امر بی‌سابقه‌ای بود. ویلیام که از نقاشان بزرگ تمام دوران تاریخ هنر است با آزمایش‌های متدام به واسطه‌ی موادی چون آبرنگ و رنگ روغن و همچنین برخورد‌هایی نوین در نور، رنگ و قلم‌مو بستری هوشمندانه برای جهان هنری خود ایجاد نمود. همچنین نقاشی‌های رنگ روغن او از مناظر، بعدها تاثیر فراموش‌نشدنی‌ای بر امپرسیونیست‌ها گذاشت.

۱۰. پل سزان (Paul Cézanne)

36

همیشه از پل سزان به عنوان پدر هنر مدرن یاد می‌شود؛ نقاشی که پلی میان امپرسیونیست‌ها و کوبیسم ایجاد کرد و به لطف جسارت و نگاه نوین‌اش در برخورد با پرسپکتیو، رنگ و ضربات قلم‌مو میراث بزرگی برجای گذاشت. شیوه‌ی استفاده او در به کارگیری فرم‌های هندسی، برهم زدن ساختار فرم اشکال و پالت رنگی منحصربه‌فرد باعث شد که همچنان چهره کلیدی و تاثیرگذار هنر مدرن باقی بماند. از مهم‌ترین کارهای سزان می‌توان به مجموعه ورق‌بازان اشاره کرد که در دهه ١٨٩٠ خلق شدند.

۹. کلود مونه (Claude Monet)

37

یکی از محبوب‌ترین و البته شناخته‌شده‌ترین نقاشان امپرسیونیستی، کلود مونه به شمار می‌رود. این هنرمند که از نقاشان بزرگ تمام دروان است با کاشتن سه‌پایه خود در محیط بیرون استودیو، مطالعات طولانی دقیق و عمیقی بر دو اصل مهم زمان و نور انجام داد. نقاشی «امپرسیون، طلوع خورشید» (Impression، Sunrise) این هنرمند، باعث ایجاد و شکل‌گیری یک جنبش هنری شد و درواقع مجموعه «نیلوفرهای آبی» جز آثار شاخص او محسوب می‌شوند.

۸. مِری استیونسن کِسات (Mary Cassatt)

38

مِری استیونسن کِسات از اعضای گروه امپرسیونیست بود که نقش مهمی در پایه‌گذاری اصول و ساختارهای اساسی این جنبش داشت. این هنرمند در قلم‌‌گذاری‌های خود به شیوه دست آزاد عمل می‌کرد و از یک پالت‌رنگی درخشان بهره می‌جست. مری بیشتر برای شکستن مرزهای تکراری در هنر و تصویرگری مادران و کودکان‌ آن‌ها به عنوان سوژه‌های اصلی‌ شناخته می‌شود. درواقع آثار او با نمایش ساده‌ترین لحظات زندگی، حسی مملو از صمیمت و لطافت بی‌مثال را انتقال می‌دهد و این امر آشکارا در نقاشی‌های «دختر کوچ روی مبل» (Little Girl in Blue Armchair) و «شستشوی کودک» (The Child’s Bath) مشهود است.

۷. ونسان ونگوگ (Vincent van Gogh)

39

با وجود اینکه امروزه ونسان ون گوگ یکی از نقاشان بزرگ تمام دوران است، اما در طول دروان هنری خود هرگز از لحاظ تجاری موفق نبود. در اوایل قرن بیستم به مراتب نقاشی‌های استادانه او برای انتقال احساسات بیان‌گرایانه و البته منحصربه‌فرد، مورد توجه قرار گرفتند. آثار ون گوگ از جمله شب پرستاره با شیوه‌ی قلم‌گذاری سیال و رنگ‌های پر تحرک یک نقشه‌ راه برای هنر مدرن است.

۶. گوستاو کلیمت (Gustav Klimt)

40

اگر یک هنر‌دوست باشید، قطعا مجموعه آثار طلایی گوستاو کلیمت از جمله نقاشی مشهور «بوس» (The Kiss) را بارها دیده‌اید. این هنرمند اتریشی یکی از رهبران جنبش هنری جدایی‌طلب وین بود که توانست به طرز چشم‌گیری، مجموعه وسیعی از هزاران طراحی و نقاشی را خلق کند. معمولا بیشتر شهرت کلیمت برای نقاشی‌های طلاکاری‌شده‌اش است که همگی از ترکیب‌بندی‌های خلاقانه و سوژه‌های خاصی برخوردار هستند.

۵. پابلو پیکاسو (Pablo Picasso)

41

بدون‌شک همه‌ی هنردوستان پابلو پیکاسو را می‌شناسند؛ زیرا او نقش مهمی در بنیان‌گذاری سبک کوبیسم داشت و جز اولین هنرمندان نوگرا در تاریخ هنر محسوب می‌شود. این هنرمند مبتکر که به جرات یکی از نقاشان بزرگ تمام دوران تاریخ است، طی ٨٠ سال زندگی خود، بیش از ٢٠٠٠٠ اثر متعدد خلق کرد که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها «دوشیزگان آوینیون» (Les Demoiselles d’Avignon) و «گرنیکا» (Guernica) محسوب می‌شوند. به طور کل، چگونگی تسلط پیکاسو بر هنر کلاسیک بسیار تحسین‌برانگیز است و از طرفی نگاه و برخورد او ویژگی‌ و مولفه‌های کاملا نوینی در هنر مدرن بنا کرد.

۴. جورجیا اوکیف (Georgia O’Keeffe)

42

جورجیا اوکیف هنرمندی پیشگام بود که در تصویرگری گل‌ها بسیار خلاقانه و جدید عمل کرد. او موفق شد با نگاهی لطیف یک نوع نقاشی استاندارد از گل‌ها پدید آورد که تا آن زمان چنین برخوردی بی‌سابقه بود. او جز اولین هنرمندان آمریکایی‌ای بود که نقاشی‌های انتزاعی بسیار منحصر‌به‌فردی از گل‌ها خلق کرد. با وجود اینکه شهر نیویورک مرکز هنر مدرن بود، اما جورجیا در آمریکای جنوبی آثاری را آفرید که توانست توجه‌هات زیادی به سمت خود جلب کند.

۳. تامارا دِ لمپیکا (Tamara de Lempick)

43

تامارا د لمپیکا، پرآوازه‌ترین هنرمند قرن بیستم بود و از پیشگامان سبک آرت‌ دکو به شمار می‌رود. این نقاش لهستانی برای انتخاب رنگ‌های غنی و کیفیت گرافیکی آثارش، لقب «بارونس با قلم‌مو» را دریافت کرد. او با فاصله گرفتن از حال و هوای جنبش آوانگارد و همچنین امپرسیونیسم‌ها، یک جهان هنری متمایز برای خود بنا کرد. همچنین امروزه آثار این نقاش ساختارشکن و نمادین سبک آرت‌ دکو، الهام‌بخش طراحان بسیاری است.

۲. فریدا کالو (Frida Kahlo)

44

مجموعه‌ی سلف‌پرتره‌های‌ فریدا کالو، همیشه مورد توجه تمام دنیا بوده که بی‌گمان یکی از نقاشان بزرگ تمام دوران است. این هنرمند مکزیکی نام‌آشنا، همیشه تمجیدگر میراث فرهنگی شکوهمند کشورش بود و این امر را می‌توان به خوبی در سبک زندگی و حتی تمام آثارش دید. امروزه فریدا نماد درخشان فرهنگ پاپ است، اما این مسئله نباید مهارت‌های نقاشی و خلاقیت بی‌بدیل او در ارائه فرهنگ مکزیک به مخاطبان را تحت‌تاثیر قرار دهد. سلف‌پرتره‌های عمیقا شخصی و درونی این نقاش، مسیر نوینی را برای برخی از هنرمندان هموار کرد.

۱. جکسون پولاک (Jackson Pollock)

45

جکسون پولاک، نقاش آمریکایی را غالبا به خاطر تکنیک نقاشی خلاقانه‌اش می‌شناسند. آثار او با استفاده از سبک اکسپرسیونیست انتزاعی و با چکیدن رنگ روی بوم به شکلی پویا و سرزنده، سبب تحول جهان هنر شد. پولاک بدون بهره جستن از قلم‌مو و با ریختن مستقیم رنگ روی بوم، تصورات سنتی درمورد نحوه‌ی عملکرد نقاشان را به طور جامع تغییر داد.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید