داستان سومری خلقت انسان: انسان آگاهی را در ازای میرایی گرفت

داستان سومری خلقت انسان: انسان آگاهی را در ازای میرایی گرفت

سومری‌ها تمدنی پیشرفته را با نظام زبان و نوشتار مبسوط، معماری، هنر، نجوم و ریاضیات پی‌ریزی کردند.

کد خبر : ۱۴۶۲۵۹
بازدید : ۴۹۳

سومر یا «سرزمین پادشاهان متمدن»، در حدود 4500 قبل از میلاد در بین‌النهرین، عراق مدرن امروزی، به اوج شکوفایی خود رسید.

سومری‌ها تمدنی پیشرفته را با نظام زبان و نوشتار مبسوط، معماری، هنر، نجوم و ریاضیات پی‌ریزی کردند.

نظام مذهبی آن‌ها پیچیده و متشکل از صدها خدا بود. برطبق متون باستانی هر شهر سومری توسط خدای خودش محافظت می‌شد و درحالیکه انسان‌ها و خدایان با همدیگر زندگی می‌کردند، انسان‌ها در خدمت خدایان بودند.

91

خدایان سومری

لوح نیپور: کشف متون سومری باستانی

داستان خلقت سومری‌ها که یکی از نخستین داستان‌های خلقت در جهان است اهمیت زیادی دارد. افسانه خلقت سومری را می‌توان روی لوح نیپور پیدا کرد. نیپور شهری باستانی در بین‌النهرین بود که تقریباً در 5000قبل‌ازمیلاد تأسیس شد.

 چگونه اولین انسان‌ها به وجود آمدند

آنو، خدای خدایان، موافق بود که کارشان زیادی سنگین است. پسر او، اِنکی، پیشنهاد داد انسان را برای انجام امور و کارها خلق کنند، بنابراین با کمک خواهر ناتنی‌اش، نیکی، انسان را به وجود آوردند. یکی از خدایان کشته شد و جسد و خونش را با خاک رس مخلوط کردند. از آن ماده بود که نخستین انسان، شبیه به خدایان، به وجود آمد.

نخستین انسان در عدن خلق شد. عدن نامی سومری به معنای زمین مسطح بود. در حماسه گیلگمش، از عدن به عنوان باغ خدایان نام برده شده و در جایی بین دجله و فرات قرار دارد.

انسان‌ها در ابتدا نمی‌توانستند با اتکا به خودشان تولید مثل کنند اما بعدها به کمک انکی و نیکی به این توانایی مجهز شدند. بنابراین آپادا انسانی که کاملاً مستقل و عملکردی بود به وجود آمد.

این اصلاحات بدون تأیید انلیل، برادر انکی، انجام شد و بین این دو خدا درگیری پیش آمد. انلیل به دشمن انسان تبدیل شد و لوح سومری به این نکته اشاره می‌کند که انسان به خدایان خدمت کرد و از آن پس رنج‌ها و سختی‌های زیادی را متحمل شد.

92

آپادا

آپادا، به کمک انکی، به نزد آنو رفت که به پرسش‌هایی پاسخ دهد، اما نتوانست به پرسشی درباره آب و نان زندگی پاسخ دهد.

نظراتی درباره شباهت‌ها بین داستان خلقت سومری و داستان آدم و حوا وجود دارد. با اینکه انکی به آپادا نعمت عقل و دانش را اعطا کرد، اما او بدون آنکه بداند با رد کرن آب و نان زندگی، نامیرایی را رد کرد.

در انجیل داستان آدم و حوا این‌طور بیان شده است: آدم و حوا در باغ عدن قرار گرفتند و به آن‌ها دستور داده شد تا از درخت دانش خدا و شیطان تغذیه کنند. اما ماری آن‌ها را وسوسه کرد تا میوه ممنوعه را بخورند که منجر به اخراج آن‌ها از بهشت شد.

افسانه خلقت سومری رویهم‌رفته، به عنوان یکی از اولین نسخه‌های نوشتاری داستان آفرینش، اهمیت زیادی دارد و بینش ارزشمندی درباره ابعاد مذهبی، سیاسی و فرهنگی بین‌النهرین باستان در اختیارمان می‌گذارد.

منبع: راهنماتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید