آثاری که در پایتخت «غُزها» کشف شدند؛ از گربۀ اهلی تا مجسمۀ خرس

آثاری که در پایتخت «غُزها» کشف شدند؛ از گربۀ اهلی تا مجسمۀ خرس

یک تیم بین المللی متشکل از باستان‌شناسان قزاقی، روسی و آلمانی در شهر باستانی و متروکه ینگی‌کند به کشفیات قابل توجهی دست یافته‌اند.

کد خبر : ۱۵۶۷۹۷
بازدید : ۵۲۹۷

فرادید| ینگی‌کند در ساحل چپ سیردریای پایینی، نزدیک ساحل شرقی سابق دریای آرال در قزاقستان واقع شده است. طبق منابع مکتوب، این سایت پایتخت قرن دهمی ترک‌های اوغوز یا غُز است که آن زمان به ینگی‌کند (به زبان ترکی به معنای «شهر جدید») معروف بود. 

به گزارش فرادید؛ ترک‌های اوغوز گروهی از مردمان ترک بودند که به گویش اوغوز در خانواده زبان ترکی صحبت می‌کردند. آن‌ها در قرن هشتم پس از میلاد ظهور کردند و کنفدراسیونی قبیله‌ای معروف به دولت اغوز بیغو در آسیای مرکزی تاسیس کردند.

2

ویرانه‌های ینگی‌کند ناحیه‌ای ۱۶ هکتاری را دربرمی‌گیرد که دیواری مستطیلی به ارتفاع ۷ متر آن را احاطه کرده است. این شهر در تقاطع دو جادۀ تجاری بین‌قاره‌ای قرار دارد: جاده ابریشم شمالی از شرق-غرب از چین تا بیزانس و مسیر شمال-جنوب از بالتیک تا آسیای مرکزی امتداد داشته است. 

این شهر توسط نقشه برداران ارتش روسیه در اوایل قرن نوزدهم کشف شد. مطالعات اخیر نشان داده است که ینگی‌کند در قرن ششم بنا شده است و در اواخر قرن نهم پس از میلاد توسط معماران خوارزمی از واحه آمودریا (اُکسوس) بازسازی شده است.

237467_web

استخوان‌های یک گربه که همراه با انسان‌ها زندگی می‌کرده است

حفاری‌های سایت منجر به کشف نخستین نمونه یک گربه اهلی که در جاده ابریشم شمالی یافت شد و بقایای تخم مرغ‌های منقوش به حروف عربی در یک ظرف سرامیکی قرن دهم پس از میلاد شد. 

1

افزون بر این، باستان‌شناسان یک مجسمه کوچک یا آویز خرس به اندازه کف دست، شبیه اشیاء اواخر عصر آهن در سیبری جنوبی و یک قطعه از یک ظرف سرامیکی بزرگ منقوش به حروف کلمه «الله» را هم کشف کرده‌اند. 

پروفسور هاینریش هارک از دانشگاه توبینگن گفته است: «طبق منابع مکتوب، اسلام در قرن دهم پس از میلاد به این ناحیه رسید، بنابراین این اکتشافات نخستین نشانه‌های ورود اسلام به منطقه دریای آرال هستند.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید