کشف نارنجک‌های چهارصدساله در دیوار بزرگ چین

کشف نارنجک‌های چهارصدساله در دیوار بزرگ چین

این سلاح‌ها از جمله انواع مواد منفجره دوران سلسله مینگ هستند. داخل این گوی‌های سنگی با باروت پر می‌شد و توسط نگهبانان از روی دیوار به سمت دشمن پرتاب می‌شدند.

کد خبر : ۱۵۹۰۴۹
بازدید : ۲۳۱۸

فرادید| انباری از نارنجک‌های سنگی ۴۰۰ ساله که روی آن‌ها دستور هشدار به نگهبانان برای هشیار بودن نوشته شده، اخیرا در دیوار بزرگ چین در نزدیکی پکن کشف شد. به گفته تونیو آندرِید، استاد تاریخ دانشگاه اِموری در آتلانتا، این یافته تنوع شگفت‌انگیز سلاح‌های باروتی اولیه مورد استفاده در دوران سلسله مینگ را نشان می‌دهد؛ سلسله‌ای که از سال ۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ بر چین حکومت می‌کرد. 

به گزارش فرادید، آندراد، نویسنده کتاب «عصر باروت: چین، نوآوری نظامی و ظهور غرب در تاریخ جهان»، در ایمیلی به لایو سایِنس گفته است: «من در کتابم نشان داده‌ام که سلسله مینگ نخستین امپراتوری باروت جهان بوده است.» 

4

تصور می‌شود باروت در اوایل قرن دهم میلادی در چین اختراع شده است. در زمان شروع سلسله مینگ، بسیاری از انواع سلاح‌های باروتی در شرق آسیا استفاده می‌شدند، از جمله مواد منفجره‌ای با نام‌های خیالی مانند «موش‌های پرنده» و «آجرهای آتشین». 

آندراد توضیح می‌دهد: «این بمب‌ها سلاح‌هایی کشنده بودند که از سنگ یا آهن ساخته می‌شدند و با دست یا منجنیق پرتاب می‌شدند». 

2

این نقشه قرن دوازدهمی چین، استحکامات دیوار بزرگ را در بخش‌هایی در امتداد مرزهای شمالی این کشور نشان می‌دهد. 

خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوآ گزارش داد که باستان‌شناسان ۵۹ نارنجک سنگی را در خرابه‌های انباری کنار دیوار بزرگ بادالینگ، بخشی از دیواری که توسط سلسله مینگ در ۸۰ کیلومتری شمال غربی پایتخت مدرن چین ساخته شده بود، کشف کردند. 

هنوز هیچ عکسی از این یافته منتشر نشده است، اما احتمالاً شبیه بمب‌های رعد و برق دستی هستند که تقریباً در همان زمان با پوسته‌های سفالی در چین ساخته می‌شدند.

نارنجک‌های سلسله مینگ

1

با این حال، گنجینه نارنجک‌های چند صدساله یافت‌شده در بادالینگ، از سنگ ساخته شده و در مرکز آن‌ها سوراخی برای پر کردن باروت تعبیه شده است. به گزارش شین‌هوآ این نارنجک‌ها شبیه نارنجک‌های سنگی هستند که قبلاً پیدا شده بود و این نشان می‌دهد که این نارنجک‌ها سلاح رایج نگهبانان در امتداد دیوار بزرگ در دوران سلسله مینگ بوده‌اند. 

نارنجک‌ها را میشد پس از پر شدن با باروت، مهروموم و پرتاب کرد و نه تنها میشد با آن‌ها به دشمن ضربه زد، بلکه باعث انفجار نیز می‌شدند. این اولین بار است که چنین انباری از اسلحه در امتداد دیوار بزرگ پیدا می‌شود. 

ما لووی، باستان‌شناسی که در تاریخ نظامی باستان چین تخصص دارد، به روزنامه دولتی گلوبال تایمز گفته است که ساخت چنین سلاح‌هایی آسان بوده و استفاده از آن‌ها نیز برای سربازانی که روی دیوار بزرگ می‌ایستادند تا آن‌ها را به سمت مهاجمان پرتاب کنند، آسان بوده است. 

اگرچه نارنجک‌های امروزی به انفجارهای شدیدشان معروفند، اما نارنجک‌های اولیه همه چیز را به آتش می‌کشیدند. دستورالعمل‌های باروت آن زمان برای به حداکثر رساندن نیروی انفجاری طراحی می‌شدند. نارنجک‌هایی که اخیراً روی دیوار بزرگ کشف شده‌اند، بسیار با تاریخ آن دوران مطابقت دارند. 

باستان‌شناسان از کشف بقایای یک قلعه سنگی نزدیک دیوار در این منطقه و همچنین آتشدان، اجاق، بیل و ظروف در میان بقایای برج‌های دفاعی دیوار هم خبر دادند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱۸
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید