بنیانگذار نشر کتاب‌های پلیسی که بود؟

بنیانگذار نشر کتاب‌های پلیسی که بود؟

نامش «حسین شبستری بریانی» بود اما روی جلد کتاب‌های انتشاراتی‌اش «حسین بریانی» درج می‌شد. این ناشر خلاق و با قریحه وقتی تصمیم گرفت به صورت تخصصی رمان‌های معروف این ژانر داستانی را چاپ و منتشر کند، طولی نکشید که کتاب‌فروشی کوچکش در خیابان علاءالدوله آنقدر میان جوان‌های علاقه‌مند به رمان‌های پلیسی معروف شد

کد خبر : ۱۶۱۷۵۲
بازدید : ۱۸

رمان‌ها و داستان‌های پلیسی و جنایی همیشه از پرطرفدارترین و عامه‌پسندترین داستان‌ها میان کتاب‌بازها بوده‌اند. در تهران قدیم و در روزگاری که صنعت چاپ و نشر به تازگی پا گرفته بود هم این گونه از رمان‌ها در فهرست پرمخاطب‌ترین‌ها قرار داشتند. در ادامه به بنیانگذار نشر کتاب‌های پلیسی در تهران اشاره کردیم.

 کتاب‌بازهای قدیمی، آنهایی که شیفته رمان‌های پلیسی و سریالی بودند، حتما نام حسین بریانی را شنیده‌اند؛ ناشر محبوب علاقه‌مندان به رمان‌های پلیسی که لقب بنیانگذار نشر کتاب‌های پلیسی را یدک می‌شد. روزگاری نه چندان دور، وقتی خیابان فردوسی کنونی، علاءالدوله نام داشت، دکان کوچک حسین بریانی به پاتوق علاقه‌مندان به این گونه از رمان‌ها تبدیل شد.

نامش «حسین شبستری بریانی» بود اما روی جلد کتاب‌های انتشاراتی‌اش «حسین بریانی» درج می‌شد. این ناشر خلاق و با قریحه وقتی تصمیم گرفت به صورت تخصصی رمان‌های معروف این ژانر داستانی را چاپ و منتشر کند، طولی نکشید که کتاب‌فروشی کوچکش در خیابان علاءالدوله آنقدر میان جوان‌های علاقه‌مند به رمان‌های پلیسی معروف شد که آنها دکان کوچک حاشیه خیابان علاءالدوله را در حکم سرزمین عجایب می‌دیدند.

همین علاقه به انتشار کتاب‌های سریالی و کتاب‌های پلیسی بود که باعث شد او به بنیانگذار نشر کتاب‌های سریالی و پلیسی در تهران معروف شود.

هر چند فعالیت حسین بریانی در دهه ۲۰ کمرنگ شد، اما کتاب‌فروشی کوچکش با آن شکل و شمایل متفاوت که جزوه‌ها و کتاب‌ها را روی پیاده‌رو خیابان فردوسی پهن می‌کرد برای همیشه در حافظه تاریخ معاصر ثبت شده است. کتاب‌های انتشاراتی بریانی یک ویژگی خاص داشتند که در جذب مخاطب بی‌تاثیر نبود.

ظاهر کتاب‌ها و جزوه‌های انتشاراتی او بسیار ساده بود و همین موضوع روی قیمت کتاب‌ها تاثیر داشت. به عبارت دیگر، قیمت آن کتاب‌های کاهی با جیب جوان‌های کتاب‌باز آن دوران همخوانی داشت و همین ویژگی کتاب‌فروشی کوچکش را شهره شهر کرد و حتی آوازه‌اش را به شهرستان‌ها رساند.

4927964

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید