چگونه از گرمازدگی در فصل گرما جلوگیری کنیم؟

چگونه از گرمازدگی در فصل گرما جلوگیری کنیم؟

یک پزشک عمومی گفت: هر ساله در فصل گرما افراد زیادی دچار گرمازدگی می‌شوند که در صورت وقوع آن، سلامت و زندگی فرد به خطر می‌افتد از همین رو راه‌های جلوگیری از این مخاطره موضوع مهمی است.

کد خبر : ۱۹۲۶۱۹
بازدید : ۱۹

یک پزشک عمومی در خصوص گرمازدگی گفت: در بدن انسان به میزان بسیار زیادی حرارت داخلی تولید می‌شود که به طور طبیعی فرد خودش را با عرق کردن و خارج کردن دمای اضافی از راه پوست، خنک نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در برخی شرایط خاص مانند دمای بسیار بالا، رطوبت بالا و یا فعالیت شدید در زیر آفتاب داغ، این سیستم خنک‌کننده ممکن است درست عمل نکند و اجازه دهد که گرما تا حد خطرناک و آسیب‌رسانی در بدن بالا برود، از همین رو اگر فردی آب بدنش را از دست بدهد و همچنین به اندازه کافی نیز عرق نکند تا بدنش خنک شود، در این صورت دمای داخلی بدن افزایش پیدا کرده و گرمازدگی بروز می‌کند.

این پزشک عمومی به شایع‌ترین علائم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: سردرد، سرگیجه، نبود قدرت تمرکز و گیجی، خستگی، خشکی و قرمزی پوست، از دست دادن هوشیاری، تند شدن ضربان قلب و حالت تهوع از جمله این علائم است.

به گفته روغنی، نوزادان و کودکان زیر چهار سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال در رابطه با گرمازدگی آسیب‌پذیرتر هستند زیرا نسبت به دیگر افراد با سرعت کمتری دمای بدنشان تنظیم می‌شود.

وی نوشیدن آب فراوان را یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از گرمازدگی عنوان کرد و گفت: در هنگام گرما بدن بسیار کم‌آب می‌شود از همین رو بهتر است به میزان آب مصرفی در این فصل دقت بیشتری شود تا بدن دچار کم‌آبی نشود و نکته مهم دیگر آن است که زمانی که افراد احساس تشنگی می‌کنند به هیچ وجه از نوشابه، قهوه، نوشیدنی‌های شیرین و کافئین‌دار استفاده نکنند چراکه چنین نوشیدنی‌هایی موجب می‌شود بدن آب بیشتری از دست دهد و احتمال گرمازدگی افزایش پیدا می‌کند.

این پزشک عمومی با تاکید بر اینکه قرارگیری طولانی‌مدت زیر آفتاب یکی از مهمترین عوامل گرمازدگی است، افزود: اگر افراد در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند از سایبان یا کلاه استفاده کنند و از سوی دیگر در برنامه خود ساعت اوج گرما را در نظر بگیرند و فعالیت‌های بدنی، خرید و یا انجام کارهای ضروری را به ساعات مناسب‌تری موکول کنند.

روغنی تصریح کرد: توصیه می‌شود در فصل گرما لباس سبک و گشاد پوشیده شود، از مصرف وعده‌های غذایی گرم و سنگین و نمک و مواد غذایی شور اجتناب و در هنگام بیرون رفتن از کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده شود.

وی افزود: برای کاهش دمای بدن در زمان گرمازدگی بهتر است به سرعت بدن را خنک کرد و دوش آب سرد گرفته شود.

بنابر اعلام اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، امسال سال گرم‌تری نسبت به سال‌های گذشته است و میانگین دمای این استان یک و نیم درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.

منبع: ایرنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید