جوش زیر پوستی چرا به وجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟

جوش زیر پوستی چرا به وجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟

جوش زیر پوستی نوعی آکنه‌ی خفیف است که به دلیل تجمع سبوم و چربی در زیر پوست به وجود می‌آید. این جوش‌ها در بیشتر مواقع محسوس نیستند اما با قرار گرفتن در زیر نور و لمس پوست خود می‌توانید متوجه وجود آن‌ها شوید. از بین بردن جوش زیر پوستی نسبت به جوش‌های دیگر سخت‌تر است؛‌ چرا که آن‌ها هیچ سری ندارند که بتوانید با استفاده از محصولات معمولی یا فشار دادنشان جوش را از بین ببرید.

کد خبر : ۱۹۴۴۴۶
بازدید : ۴۴

مواجهه شدن و تلاش به منظور از بین بردن مشکلات پوستی برای همه‌ی ما تجربه‌ی خسته‌کننده و سختی به شمار می‌آید؛ به طوریکه دیگر نسبت به هر یک از تغییرات غیرعادی پوستمان واکنش نشان می‌دهیم و می‌خواهیم خیلی زود از شر آن‌ها خلاص شویم. در این میان، یکی از عارضه‌های پوستی رایجی که نمی‌توان با راهکارهای همیشگی با آن مقابله کرد جوش زیر پوستی است.

جوش‌های ریز زیر پوستی می‌توانند مانند انواع جوش‌های دیگر باعث نارضایتی شما از ظاهرتان شوند؛ چرا که حتی وقتی سعی می‌کنید آن‌ها را با آرایش کردن بپوشانید باز هم نتیجه‌ی رضایت‌بخشی را مشاهده نخواهید کرد. در اینجا سوالی که پیش می‌آید این است که جوش زیر پوستی دقیقا به چه دلیلی به وجود ایجاد می‌شود؟‌ آیا می‌توان آن را با استفاده از محصولاتی چون کرم ضدجوش درمان کرد؟ آیا اصلا می‌توانیم از بروز جوش زیر پوستی جلوگیری کنیم؟ در این مطلب می‌خواهیم به سراغ بررسی کامل این نوع آکنه،‌ دلایل و نحوه‌ی درمان آن برویم. پس با ما همراه باشید.

جوش زیر پوستی چیست؟

جوش زیر پوستی نوعی آکنه‌ی خفیف است که به دلیل تجمع سبوم و چربی در زیر پوست به وجود می‌آید. این جوش‌ها در بیشتر مواقع محسوس نیستند اما با قرار گرفتن در زیر نور و لمس پوست خود می‌توانید متوجه وجود آن‌ها شوید. از بین بردن جوش زیر پوستی نسبت به جوش‌های دیگر سخت‌تر است؛‌ چرا که آن‌ها هیچ سری ندارند که بتوانید با استفاده از محصولات معمولی یا فشار دادنشان جوش را از بین ببرید.

جوش‌های زیر پوستی گاهی اوقات به دلیل قرار گرفتن در لایه‌های عمیق پوست می‌توانند دردناک و ملتهب باشند. برخی جوش‌های زیر پوستی دست آخر به سطح پوست می‌آیند و ظاهری مانند انواع جوش‌های دیگر پیدا می‌کنند. این در حالی است که بیشتر جوش‌های زیر پوستی به طور کلی زیر پوست باقی می‌مانند و باید به همان صورت درمان شوند.

علائم جوش زیر پوستی صورت

درست مانند همه‌ی عوارض پوستی دیگر جوش زیر پوستی هم دارای علا‌ئم مخصوص خودش است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از آنکه برای این نوع جوش‌ها به سراغ خرید لایه‌بردار یا هر محصول پوستی دیگری بروید با نشانه‌های زیر به خوبی آشنایی پیدا کنید.

  • توده یا برآمدگی کوچک روی پوست صورت و بدن
  • دردناک بودن توده یا برآمدگی روی پوست
  • تورم، التهاب و قرمزی در همان ناحیه از پوست
  • بدون سر بودن برآمدگی

لازم است بدانید که برخی از جوش‌های سرسیاه یا سرسفید ابتدا به صورت جوش زیر پوستی ایجاد می‌شوند و سپس به سمت لایه‌های بالاتر پوست حرکت می‌کنند؛ در نتیجه شما برای از بین بردن آن‌ها باید به سراغ روش‌های درمان جوش سر سفید و همینطور درمان جوش سرسیاه بروید.

87

انواع جوش زیر پوستی

جوش‌های زیر پوستی انواع مختلفی دارند و شما برای پیدا کردن راه درمان جوش صورت خود باید به خوبی با هر کدام از آن‌ها آشنا باشید.

  • جوش زیر پوستی چرکی کیستیک: برجستگی‌های عمیق، بزرگ و دردناک پر از چرک در زیر پوست
  • جوش زیر پوستی بزرگ و دردناک ندولار: توده‌های سخت و دردناک زیر پوست بدون سر قابل رویت
  • جوش زیر پوستی دردناک و ملتهب پاپول: برآمدگی‌های کوچک، قرمز و ملتهب حساس به لمس
  • جوش زیر پوستی سفت کومدون: برجستگی‌ها و توده‌های همرنگ پوست بدون التهاب، درد و قرمزی

علت ایجاد جوش زیر پوستی

جوش‌های زیر پوستی هم مانند هر نوع جوش دیگری به دلیل مسدود شدن منافذ پوستتان به وجود می‌آیند. این منافذ در واقع یک سری سوراخ‌های بسیار ریز در پوست شما هستند که ممکن است با باکتری‌ها، سلول‌های مرده‌ی پوست و سبوم (روغنی که بدن شما برای مرطوب نگه داشتن پوست تولید می‌کند) بسته یا همان مسدود شوند.

اگر پوست خود رابه خوبی تمیز نکنید یا به دلایل مختلف بدنتان سبوم و روغن بیشتری را تولید کند، آلودگی‌ها و چربی‌ها در زیر پوستتان به دام می‌افتند و باعث بروز جوش‌های زیرپوستی مختلف می‌شوند. عوامل بسیار زیادی بر تغییر چرخه‌ی سالم پوست شما تاثیرگذار هستند که در زیر به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • سابقه‌ی خانوادگی: به طور کلی، عارضه‌ی پوستی آکنه می‌تواند به سابقه‌ی خانوادگیتان وابسته باشد. اگر والدین و اعضای خانواده‌ی شما با این مشکل پوستی مواجهه بوده‌اند یا در حال حاضر آن را دارند؛ احتمال ابتلای شما هم به آن زیاد است.
  • تغییرات هورمونی: نوجوانانی که در حال پشت سر گذاشتن دوران بلوغ خود هستند، اغلب اوقات با تغییرات هورمونی مواجهه می‌شوند و به همین دلیل پوستشان جوش می‌زند. زنان هم در طول قاعدگی یا در دوران بارداری ممکن است با بروز انواع جوش‌های زیر پوستی روبرو شوند.
  • مصرف دارو: ترکیباتی چون تستوسترون، لیتیوم و کورتیکواستروئیدها که در برخی از داروها وجود دارند،‌ می‌توانند باعث به وجود آمدن یا بدتر شدن جوش‌های زیر پوستی شوند.
  • تعریق بدن: پوشیدن لباس‌های تنگ مانند هدبند و کلاه در هنگام انجام فعالیت‌هایی که باعث تعریق شدید بدن شما می‌شوند می‌تواند باعث بروز جوش‌های زیر پوستی و بدتر شدن وضعیت آن‌ها شود.
  • افزایش سطح استرس: اضطراب و استرس بیش از حد باعث افزایش سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس و در نتیجه تولید سبوم بیشتر می‌شود. همین موضوع می‌تواند احتمال بروز جوش زیر پوستی را چند برابر کند.
  • محصولات آرایشی و مراقبت از پوستی نامناسب: محصولاتی که روی پوست خودتان استفاده می‌کنید ممکن است حاوی ترکیبات کومدون‌زا باشند و باعث بروز جوش زیر پوستی شوند.
  • استفاده از لایه‌بردارهای فیزیکی خشن: برخلاف آنچه که بسیاری از افراد تصور می‌کنند استفاده از لایه‌بردارهای فیزیکی خشن تنها باعث حساس‌تر شدن پوست و از بین رفتن سد دفاعی پوست می‌شود. این اتفاق هم منجر به بروز جوش زیر پوستی خواهد شد.

روش‌های درمان جوش زیر پوستی

از بین بردن جوش زیر پوستی ممکن است به نظر بسیاری از افراد سخت و زمان‌بر باشد؛‌ اما آن‌ها به هیچ وجه غیرقابل درمان نیستند. در زیر انواع روش‌های درمان این نوع جوش را به شما معرفی می‌کنیم تا خیلی سریع بتوانید به سراغ مقابله با آن بروید.

88

پاکسازی صورت

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کارهایی که می‌توانید در جهت رفع جوش زیر پوستی انجام دهید، پاکسازی پوست صورت است. این کار باید توسط یک درمانگر پوست حرفه‌ای که به خوبی با نیازها و مشکلات پوستی شما آشنا است به انجام برسد. جلسات پاکسازی پوست که معمولا دو بار در ماه انجام می‌شوند، از مراحل مختلفی چون لایه‌برداری، بخور‌ و‌ تخلیه‌ی جوش‌ها تشکیل شده‌اند؛ ‌به همین دلیل می‌توانند نیازهای پوست شما را برآورده کنند و باعث درمان و کاهش جوش‌های زیر پوستی شوند.

استفاده از اسکراب و لایه‌بردارهای شیمیایی

در هنگام مواجهه با جوش زیر پوستی، استفاده از اسکراب و لایه‌بردار مناسب می‌تواند به باز کردن منافذ پوست و جلوگیری از ایجاد جوش‌های جدیدتر کمک کند. اسکراب‌های فیزیکی که خریداری می‌کنید نباید حاوی ذرات درشت و خشنی باشند؛ در غیر این صورت پوستتان نه تنها درمان نمی‌شود بلکه آسیب‌های جدی‌تر هم می‌بیند. از طرف دیگر، در هنگام خرید لایه‌بردارهای شیمیایی باید به دنبال محصولاتی باشید که حاوی انواع آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) مانند سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید هستند.

استفاده از روغن‌ها و سرم‌ها

بجز لایه‌برداری پوست، شما می‌توانید با استفاده از روغن‌ها و سرم‌های پوستی هم جوش‌های خود را درمان کنید. این دسته از محصولات معمولا برای استفاده‌ی مکرر در طول هفته طراحی می‌شوند و به همین دلیل استمرار و مصرف منظم ‌آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در میان روغن‌های پوستی روغن درخت چای، روغن جوجوبا، روغن گل پامچال، روغن گل سرخ و روغن اسکوالن همگی دارای خواص ضدباکتریایی هستند و می‌توانند به تنظیم چربی و کاهش التهاب پوست کمک کنند. بنابراین بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که این روغن‌ها را در ترکیبات خود دارند.

اگر می‌خواهید از سرم‌های پوستی برای باز کردن منافذ خود و از بین بردن جوش زیر پوستی استفاده کنید باید به سراغ خرید محصولات پوستی حاوی نیاسینامید اسید، آزلائیک اسید و سالیسیلیک اسید بروید. علاوه بر این، مصرف انواع رتینوئیدها هم می‌تواند به افزایش گردن سلولی،‌ کاهش انسداد منافذ و بهبود بافت پوست کمک کند و در نتیجه جوش‌های زیر پوستی را از بین ببرد. فراموش نکنید که همگی این ترکیبات فعال هستند و باید به درستی و با دقت کامل استفاده شوند تا به پوستتان آسیب وارد نکنند.

استفاده از انواع کرم‌های ضدجوش

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می‌دهند به جای مصرف محصولات پوستی مختلف به سراغ استفاده از یک محصول همه‌کاره و موثر بروند می‌توانید از کرم‌های ضدجوش استفاده نمایید. کرمی که شما به این منظور خریداری می‌کنید باید حاوی بنزوئیل پراکسید، آنتی بیوتیک‌ها و رتینوئیدها باشد تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. هنگام استفاده از این محصولات باید پوست خود را به خوبی آبرسانی و مرطوب کنید و به طور مرتب ضد آفتاب دارای SPF بالای ۳۰ به روی پوستتان بزنید.

شست‌وشوی دو مرحله‌ای پوست

همانطور که تا به اینجا فهمیده‌اید، ایجاد تغییر در روتین پوستی خود مهم‌ترین قدم برای رفع جوش زیر پوستی است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای شستن پوستتان از روش شست‌وشوی دو مرحله‌ای استفاده کنید که باعث می‌شود منافذ پوستتان به طور عمیقی پاکسازی شوند و هیچ آلودگی،‌ سلول‌ مرده و چربی اضافه‌ای روی آن باقی نماند.

89

استفاده از کمپرس آب گرم و یخ

استفاده از کمپرس آب گرم و گذاشتن یخ روی صورت برای جوش‌های زیر پوستی ملتهب و دردناک مناسب است؛‌ اما کسانیکه جوش‌های پوستی کومدون دارند از این راهکارها هیچ نتیجه‌ای نخواهد گرفت. یک حوله‌ی گرم و مرطوب را چند بار در روز برای حدود ۱۰ دقیقه روی محل جوش قرار دهید. گرما باعث می‌شود چرک درون جوش رقیق‌تر شود و به سطح پوست بیاید.

برای استفاده از یخ ابتدا پوست خود را با یک شوینده‌ی ملایم بشویید و به آرامی با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید. تکه‌های یخ را درون یک کیسه‌ی پلاستیکی قرار دهید و کیسه را به مدت ۵ دقیقه روی جوش زیر پوستی خود بگذارید. این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید تا التهاب و درد ناحیه‌ی اطراف جوش کاهش یابد.

استفاده از برچسب ضدجوش

اگر جوش زیر پوستی روی صورتتان التهاب و درد زیادی دارد و شما باید به زودی در یک مکان یا مراسم مهم حضور پیدا کنید می‌توانید به سراغ استفاده از برچسب‌های ضدجوش بروید که معمولا حاوی ترکیبات مخصوص مقابله با آکنه، مانند سالیسیلیک اسید، هستند. این برچسب‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین و البته داروخانه‌ها تهیه کنید و طبق دستور مصرفشان آن‌ها را روی جوش صورت خود بزنید.

پیشگیری از جوش زیر پوستی

برای پیشگیری از بروز جوش زیر پوستی شما باید روتین مراقبت از پوست خود را به خوبی دنبال کنید و عادات آسیب‌زایی که دارید را ترک نمایید. رعایت نکات زیر می‌تواند به شما در عبور از این مسیر کمک کند.

  • صورت خود را دو بار در روز به خوبی بشویید و پس از انجام تمرینات ورزشی استحمام کنید.
  • به دنبال محصولات پوستی غیر کومدون‌زا و فاقد الکل باشید تا از پوستتان در برابر عوارضی چون آکنه و جوش زیر پوستی محافظت کنید.
  • هنگام مواجهه شدن با جوش زیر پوستی سعی نکنید که آن را فشار دهید،‌ بخارانید یا تخلیه کنید. این کارها مدت زمان درمان پوستتان را بیشتر می‌کنند و باعث بر جای ماندن جای جوش می‌شوند.
  • استفاده از ضد آفتاب دارای SPF بالای ۳۰ کلید اصلی مراقبت از پوست و جلوگیری از بروز هر گونه آکنه‌ای است.
  • شستن مرتب روبالشتی‌ها و ملحفه‌ها از تجمع باکتری و سلول‌های مرده و انتقال آن‌ها به روی پوست در هنگام خواب جلوگیری می‌کند.

کلام آخر

انتظار برای از بین رفتن جوش زیر پوستی به خودی خود می‌تواند خسته‌کننده و چالش‌برانگیز باشد اما خبر خوب اینجاست که با رعایت نکات گفته شده و استفاده از محصولات پوستی مناسب بالاخره می‌توان آن‌ها را درمان کرد. این روند درمانی ممکن است بیش از ۱۰ هفته طول بکشد؛ با این حال اگر با امتحان روش‌هایی که در این مطلب به شما معرفی کردیم به نتیجه‌ی رضایت‌بخشی دست پیدا نکردید بهتر است در اسرع وقت به یک متخصص پوست مراجعه نمایید.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید