سفری به سفره‌های محلی

سفری به سفره‌های محلی

ایران، سرزمینی چهارفصل و با اقوام و فرهنگ‌های متنوع‌ است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و متناسب با موقعیت جغرافیایی و نوع ذائقه خود، غذاهای خوشمزه زیادی در سفره‌هایشان دارند.

کد خبر : ۲۰۲۳۰۹
بازدید : ۱۸۱۷

ایران سرزمین چهارفصل و با اقوام و فرهنگ‌های متنوع است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و متناسب با موقعیت جغرافیایی و نوع ذائقه، غذاهای خوشمزه زیادی در سفره‌های خود دارند؛ در این راستا و با وجود این تنوع، گردشگری غذایی را می‌توان به‌عنوان یک پدیده اجتماعی معرفی کرد که شاید کمتر به آن پرداخته شده است و در این مسیر ایران، یکی از کشورهایی است که قدرت بسیار بالایی در جذب گردشگر دارد.

چرا که داشتن غذاهای متنوع در ایران یکی از مواردی است که به شکل‌گیری گردشگری خوراک کمک کرده و گفته می‌شود که حدود ۸۰۰ نوع غذای مختلف از اقلیم‌های مختلف در ایران وجود دارند؛ این غذاهای سنتی و خوشمزه، سرشار از انرژی و بسیار مقوی هستند اما به دلایلی مانند گران‌تر بودن مواد اولیه، زمان نسبتاً طولانی آماده شدن و وجود فست‌فودها، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند در حالی که با کاملاً با ذائقه مردم منطقه خود، سازگار هستند؛ در ادامه به معرفی تعدادی از غذاهای خوشمزه مناطق مختلف ایران می‌پردازیم:

کوفته قمی

همانند سایر غذاها، کوفته‌ها نیز انواع مختلفی دارند و در شهرهای ایران به روش‌های متفاوتی پخت می‌شوند؛ وجود گوشت در این غذا باعث می‌شده در گذشته کوفته یک غذای اعیانی به‌شمار آید؛ یکی از این کوفته‌های ایرانی، کوفته قمی است که از جمله غذاهای دوست‌داشتنی و پرطرفدار قمی است که برای طبخ آن از سبزی معطر و گوشت گوسفندی استفاده می‌شود؛ موادی که در تهیه این کوفته قمی استفاده می‌شود شامل گوشت گوسفندی چرخ شده، برنج پخته شده، سبزی کوکو، شنبلیله خرد شده، ترخون خشک، آبغوره، پیاز، سیر، نخود فرنگی، رب، پودر زیر، پودر هل، پودر دارچین، پودر گشنیز، فلفل و زردچوبه و نمک به میزان لازم، روغن و پودر رازیانه است.

غذاهای محلی قمی، شاید در نگاه اول طعم‌های تازه‌ایی داشته باشد، اما تقریباً با هر سلیقه‌ای سازگاری دارد و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که غذاهای محلی این شهر را دوست نداشته باشد؛ با توجه به اینکه شهر قم یک شهر مذهبی بوده، فرهنگ‌های مختلفی در این شهر وجود دارد که تنوع غذایی این منطقه را افزایش می‌دهد.

2

کوکوی شیرین

کوکوی شیرین یکی از غذاهای اصیل و قدیمی قزوین است که طرفداران بسیاری دارد؛ با این حال این خوراکی لذیذ در مناطق دیگری از ایران از جمله مشهد، اصفهان و تبریز نیز درست می‌شود؛ در واقع کوکوی شیرین پای ثابت مجالس و مهمانی‌ها است و به‌صورت سرد یا گرم برای پیش‌غذا یا دسر سرو می‌شود.

مواد اولیه این کوکو تقریباً به کوکوی سیب‌زمینی شباهت دارد و از سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، ماست و گاهی اوقات آرد تشکیل شده است؛ با این تفاوت که پس از پخت کوکو، شهد شیرینی روی آن قرار می‌گیرد. در نهایت نیز کوکوی شیرین با زرشک، خلال بادام و پسته تزئین می‌شود.

3

️ مانی پلو دامغانی

مانی پلو از غذاهای محلی شهر دامغان در استان سمنان است که برای تهیه آن از لپه، رشته پلویی، زرشک و کشمش استفاده می‌شود. گاهی اوقات نیز گوشت قیمه‌ای یا قلقلی سرخ‌شده با پیاز نیز در کنار آن قرار می‌گیرد که ترکیب فوق‌العاده لذیذی را به وجود می‌آورد؛ علاوه بر لپه و کشمش در مانی پلو می‌توان از خلال پرتقال، بادام و پسته نیز استفاده کرد.

مانی پلو با نام‌های دیگری همچون نثار پلو، کشمش پلو، نگین پلو، خلال پلو، قیمه پلو و غیره در اراک، بندرعباس، دزفول و… طبخ می‌شود؛ این غذا بیشتر مناسب کسانی است که طرفدار غذاهای شیرین هستند؛ زیرا کشمش پای اصلی آن است.

4

چرتمه

چرتمه، یکی از خورش‌های محلی استان سمنان است که با استفاده از اعضای درونی بدن گوسفند از جمله دنبه و جگر سیاه پخته می‌شود؛ از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذای متفاوت، چرب و پرکالری می‌توان به سیر، ماست، نمک و ادویه‌های مخصوص اشاره کرد؛ چرتمه در واقع، یک خورش بومی و سنتی است که معمولاً همراه با برنج خورده می‌شود و به آن چرتمه پلو می‌گویند؛ بوی وسوسه‌کننده جگر در کنار طعم بی‌نظیر سیر، پیاز و دنبه، هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد؛ چرتمه را روی پلو بریزید، چند قطره لیموی تازه روی آن بچکانید و از طعم و مزه بی‌نهایت خوش‌خوراک آن لذت ببرید.

5

شش‌انداز

شش‌انداز یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در چندین منطقه از کشور از جمله گیلان، شیراز و زنجان تهیه می‌شود؛ هرچند از نظر نوع مواد اولیه و نحوه طبخ تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. ضمن اینکه انواع شش‌انداز را می‌توان برحسب سلیقه و ذائقه با نان یا برنج میل کرد.

شش‌انداز در زنجان، خوراکی بسیار مقوی از ترکیب خرما، گردو، کشمش، پیاز، تخم‌مرغ و شیره انگور است و به خاگینه خرما شباهت دارد؛ این غذا اغلب در فصل سرد تهیه می‌شود؛ زیرا مواد اولیه آن طبع گرمی دارند و از کالری بالایی برخوردار هستند و از همین رو انرژی بدن را افزایش می‌دهند.

6

منبع: ایمنا
۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید