(تصاویر) نمای متفاوت یک ساختمان اداری در اراک؛ یک گندمزار آجری!

(تصاویر) نمای متفاوت یک ساختمان اداری در اراک؛ یک گندمزار آجری!

در اغلب محیط‌های شهری ما نمای ساختمان‌ها حالتی تقلیدی، بی‌قاعده و بی‌روح پیدا کرده‌اند؛ خیلی به ندرت به ساختمانی برخورد می‌کنیم که با نمای متفاوت و چشم‌نوازش به کوچه و خیابان اطرافش طروات بخشیده باشد؛ اما «سرای آجر گردان» یکی از این ساختمان‌های متفاوت است.

کد خبر : ۱۷۰۹۲۹
بازدید : ۱۲۲۰

فرادید| پروژۀ معماری «سرای آجر گردان» که در سال 1394 اجرا شده است، یک ساختمان اداری است که در محله‌ای عمدتا مسکونی در شهر اراک قرار گرفته است. چند علت، از جمله بحث اشراف به ساختمان‌های مجاور و نیز بحث استفادۀ متناسب از نور آفتاب، معماران پروژه را به سمت این فکر سوق داد که از یک نمای متفاوت استفاده کنند؛ نمایی که هم پوشش مناسبی داشته باشد و هم نور مستقیم خورشید از جهات غربی و شرقی را با حالتی تعدیل شده و ملایم به درون ساختمان راه بدهد.

به گزارش فرادید؛ به همین خاطر ترکیب شیشه و آجر برای نمای ساختمان در نظر گرفته شد، اما نه از آن ترکیب‌های معمولی که پنجره‌های شیشه‌ای را در میان دیوارهای آجری قرار می‌دهد؛ در اینجا نمایی کاملا شیشه‌ای در زیر لایه‌ای کامل از آجرهایی قرار گرفت که به صورت جداگانه، با فواصل مشخص و حالت «گَردان» نصب شده‌اند.

Revolving_Bricks_Serai_in_Arak_Iran_Brick_Facade_design__5_

تفاوت درجۀ چرخش آجرها، حالتی موج‌مانند را بر روی کل نمای ساختمان ایجاد کرده که تداعی‌کنندۀ شکل یک مزرعۀ گندم در هنگام وزش نسیم است؛ شکل و شمایلی که ایجاد آن با مصالحی سفت و سخت مانند آجر واقعا یک هنرمندی تمام‌عیار است.

Revolving_Bricks_Serai_in_Arak_Iran_Brick_Facade_design__17_

تدبیر جالب‌توجه دیگری که معماران به کار برده‌اند، استفاده از رنگ‌های فیروزه‌ای و لاجوردی در بخش انتهایی آجرهاست که با توجه به کاربردشان در معماری سنتی ایرانی، حال و هوایی بومی و دلپسند را نیز به نما اضافه کرده‌اند.

Revolving_Bricks_Serai_in_Arak_Iran_Brick_Facade_design__6_

ویژگی دیگر این نما «پویایی» آن است. وقتی کسی از کوچۀ رو به روی این ساختمان عبور می‌کند، با تغییر زاویۀ دیدش، موج‌های آجری ساختمان را در زاویه‌های متفاوت و به شکل‌های متفاوت خواهد دید؛ انگار ساختمان یک موجود زنده است که نسبت به عبور عابران بی‌تفاوت نیست.

Revolving_Bricks_Serai_in_Arak_Iran_Brick_Facade_design__27_

Revolving_Bricks_Serai_in_Arak_Iran_Brick_Facade_design__3_

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید