(تصاویر) یک خانۀ مینیمالیستی در ژاپن با دیوارهای توخالی

(تصاویر) یک خانۀ مینیمالیستی در ژاپن با دیوارهای توخالی

در ژاپن ساختن خانه‌هایی که دیوارهای توخالی آن‌ها را محصور کرده عجیب نیست، چون مشتریان خواهان بهره‌مندی از فضاهای خصوصی به دور از سر و صدا و دید داشتن از بیرون هستند.

کد خبر : ۲۰۹۸۷۸
بازدید : ۷

فرادید| این خانه (به نام خانه کیوباته) که همنام حومه‌ای نزدیک اوساکا به همین نام است، در زمین نسبتا کوچکی در نبش دو خیابان قرار دارد. به همین دلیل معماران این خانه برای جلوگیری از دید داشتن از سمت ساختمان‌های همسایه و به حداقل رساندن صدای راه‌آهن مجاور، آن را به شکل یک «حجم محصور» طراحی کردند که دیوارهای سیاه و خاکستری توخالی و شیشه‌های مات آن را احاطه کرده‌اند. 

به گزارش فرادید،  بین دیوارهای بیرونی و نواحی نشیمن مرکزی، فضاهایی وجود دارد تا هوا بتواند در گردش باشد و فضاهای راهرو و راه‌پله با ارتفاع دو برابر معمول با کاغذ دیواری نقره‌ای پوشانده شدند تا نور را منعکس کنند. 

4

گروه معماری فوجیوارامورو می‌گوید: «از آنجا که این قطعه زمین به یک جاده شلوغ و خط راه‌آهن نزدیک بود، مشتریان از ما خواستند سر و صدا و دید از بیرون را به حداقل برسانیم و در عین حال، خانه از نور و جریان هوا محروم نشود. این خانه در کیوباته در دو طبقه سازماندهی شده، اتاق خواب‌ها و حمام در طبقه همکف و فضای بزرگ نشیمن، غذاخوری و آشپزخانه طبقه بالا هستند. 

3

پیشخوان آشپزخانه و انباری در انتهای غربی اتاق پلان باز هستند و یک منطقه با کف کاذب و انباری زیر آن، فضای کار پایین را از قسمت نشیمن بالا جدا کرده است. فضای نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه در طبقه اول سقف بلند با کف‌های چندسطحی دارد و فضای واحدی را ایجاد می‌کند و در عین حال راستاهای دید را تغییر می‌دهد تا اعضای خانواده بتوانند به راحتی با هم وقت بگذرانند». 

برخی از پنجره‌های مات خانه نمایی اجمالی از بیرون دارند، اما برخی دیگر رو به دیوارهای نقره‌ای داخلی هستند و جلوه‌ای به سبک جعبه نور ایجاد می‌کنند. یک دهانه بزرگ مشرف به راه‌پله است و با یک نرده‌ی پلکان فلزی باریک و سفید پوشانده شده که نور بیشتری به فضای نشیمن می‌دهد و از حس محصورشدگی بیش از حد فضاهای گردش جلوگیری می‌کند. 

2

اگرچه مساحت پروژه محدود بود، اما طوری طراحی شد که ساکنان احساس کنند خانه بزرگتر از چیزیست که هست. پنجره‌ها که مستقیماً رو به بیرون نیستند، اتمسفر و مناظر بیرون را به داخل منعکس می‌کنند و کاری می‌کنند که حریم خصوصی خانه حفظ شود و در عین حال احساس تنگناهراسی ایجاد نشود. 

1

دفتر معماری فوجیوارامورو توسط شینتارو فوجیوارا و یوشیو مورو سال ۲۰۰۲ در اوساکا تأسیس شد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید