«ام‌وی‌ام آریزو 5 توربو» در برابر «تارا»؛ کدام ایمن تر است؟

«ام‌وی‌ام آریزو 5 توربو» در برابر «تارا»؛ کدام ایمن تر است؟

با ورود خودروهای چینی به ایران، یکی از چالش‌برانگیزترین رقابت‌ها در حوزه خودروهای موجود در بازار، رقابت در حوزه ایمنی است. خودروهای وارداتی و داخلی هرروزه بیشتر از دیروز مورد آزمون قرار می‌گیرند تا در نهایت ایمنی آن‌ها در مقایسه با یکدیگر سنجیده شود.

کد خبر : ۲۴۵۹۷۶
بازدید : ۲۲

 فرادید| آریزو 5 توربو توسط شرکت مدیران خودرو، نماینده رسمی چری در ایران، از اواخر سال 1396 وارد بازار ایران شد. این خودرو تا سال 1399با تیپ TE و از سال 1400 با تیپ IE در کشورمان ارائه شد. آریزو 5 توربو که به عنوان یک سدان خانوادگی شناخته می‌شود،  یکی از رقبای تارا است که بررسی وجوه ایمنی آن‌ می‌تواند انتخاب را برای خریداران آسان‌تر کند. 

به گزارش فرادید، در طرف دیگر، تارا که یکی از جدیدترین محصولات داخلی ایران است، بر پایه پلتفرم PF1 پژو طراحی شده که ریشه در همکاری ایران‌خودرو با پژو فرانسه دارد.  تارا در ایران ابتدا در سال 1399 معرفی شد و تولید انبوه آن از اواخر 1400 آغاز شد. این خودرو به‌عنوان بخشی از برنامه نوسازی ناوگان ایران‌خودرو، با هدف رقابت با محصولات چینی مثل آریزو 5  طراحی شد. 

آریزو5

مشخصات ایمنی ام‌وی‌ام آریزو 5 توربو

ام‌وی‌ام آریزو 5 توربو با دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین در سال 2015، یکی از ایمن‌ترین خودروهای چینی در رده خود محسوب می‌شود. این خودرو از ساختار بدنه‌ای با 60 درصد فولاد فوق‌مستحکم بهره می‌برد که مقاومت بالایی در برابر تصادفات ارائه می‌دهد.

از نظر تجهیزات، مجهز به 6 کیسه هوا (جلو، جانبی، و پرده‌ای) است که پوشش کاملی برای سرنشینان فراهم می‌کند. سیستم‌های پیشرفته‌ای مانند کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل حرکت در سربالایی (HAC)، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، و ترمز کمکی (EBA) نیز در آن تعبیه شده‌اند. کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده ایمنی، همراه با طراحی بدنه که با استانداردهای برخورد عابر پیاده سازگار است، از دیگر نقاط قوت آن به شمار می‌رود. با این حال، نبود تست‌های به‌روزتر از C-NCAP ممکن است برخی نگرانی‌ها درباره ایمنی این خودرو ایجاد کند.

تارا

مشخصات ایمنی تارا

تارا اتوماتیک، محصول ایران‌خودرو، با طراحی پلتفرمی به‌روزتر نسبت به دنا پلاس، استانداردهای ایمنی قابل قبولی را ارائه می‌دهد. این خودرو مجهز به 4 کیسه هوا (جلو و جانبی) است که پوشش متوسطی برای سرنشینان فراهم می‌کند. سیستم‌های ایمنی شامل ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش، و کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC) است که ایمنی فعال را تقویت می‌کند.

ساختار بدنه با استفاده از فولاد با استحکام بالا طراحی شده و ترمزهای دیسکی در هر دو محور، عملکرد بهتری در توقف ارائه می‌دهند. تارا در تست‌های داخلی با استانداردهای 85 گانه ایران سازگار است، اما هنوز تست بین‌المللی معتبری مثل Euro NCAP برای آن انجام نشده که ممکن است ابهاماتی درباره ایمنی کلی آن ایجاد کند.

مقایسه ایمنی ام‌وی‌ام آریزو 5 توربو و تارا

در مقایسه ایمنی، ام‌وی‌ام آریزو 5 توربو با 6 کیسه هوا و سابقه 5 ستاره C-NCAP، از نظر تجهیزات و تست‌های بین‌المللی برتری دارد، به‌ویژه در حفاظت جانبی و پرده‌ای که تارا فاقد آن است. سیستم‌های الکترونیکی هر دو خودرو مشابه به نظر می‌رسند (ESP، ABS، HAC)، اما آریزو با طراحی بدنه‌ای که استانداردهای عابر پیاده در آن لحاظ شده، در تصادفات خارجی مزیت دارد.

از طرف دیگر، تارا با پلتفرم جدیدتر و سازگاری با استانداردهای داخلی 85 گانه، پایداری بهتری در شرایط جاده‌ای ایران نشان داده و ترمزهای دیسکی دو محوره آن عملکرد متفاوتی در توقف دارد.

با این حال، نبود تست بین‌المللی برای تارا و تعداد کمتر ایربگ‌ها، آن را در رتبه پایین‌تری قرار می‌دهد، هرچند طراحی به‌روزتر آن می‌تواند در آینده با ارتقا ایربگ‌ها رقابت را نزدیک‌تر کند. در کل باید گفت که آریزو 5 توربو ایمن‌تر از تارا به نظر می‌رسد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید