«ایران خودرو» در برابر «سایپا»؛ ماشین های کدام خودروساز ایمن تر است؟

مقایسه ایرانخودرو و سایپا سالهاست که نقل مجالسی است که در آنها صحبتی از خودرو در میان باشد؛ اما واقعا کدام یک از این شرکتها از نظر ایمنی گوی سبقت را از حریف خود خواهد ربود؟
فرادید| ایران خودرو و سایپا، دو خودروساز اصلی ایران، سالهاست که با تولید خودروهایی مانند تارا، دنا، شاهین، کوئیک، پراید و... سعی در تامین نیازهای بازار خودرو ایران دارند.
به گزارش فرادید، اما تا به امروز مسئله امنیت خودروهای این دو شرکت در کنار دیگر مسائل، جنجالهای زیادی را به وجود آورده است. با این همه ایرانخودرو و سایپا تلاشهای زیادی برای افزایش کیفت تولیدات خود داشتهاند که تا به امروز این تلاشها چندان به جایی نرسیده و خودروهای این دو شرکت بزرگ خودروسازی همچنان تفاوت بسیار فاحشی با تولیدات دیگر شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان دارند.
ایمنی خودروهای ایران خودرو
ایران خودرو، بهعنوان بزرگترین خودروساز ایران، محصولاتی مانند تارا، دنا پلاس، پژو ۲۰۶، و سمند را تولید میکند که برخی از آنها از نظر ایمنی نسبت به رقبای داخلی برتری دارند. تارا، جدیدترین سدان این شرکت، با پلتفرم بهروزشده پژو ۳۰۱، مجهز به چهار کیسه هوا، سیستمهای ترمز ABS، EBD، و کنترل پایداری (ESC)، و بدنهای با ورقهای دوفازی با استحکام بالا، ایمنترین خودرو این شرکت محسوب میشود و تخمین زده میشود در تستهای Euro NCAP تا سه یا چهار ستاره ایمنی کسب کند.
پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ نیز با دریافت چهار ستاره ایمنی از Euro NCAP (در نسخههای قدیمیتر)، به دلیل طراحی تخممرغی و توزیع مناسب نیرو در تصادفات، ایمنی قابلقبولی دارند و نرخ مرگومیر جادهای آنها حدود ۲ درصد است. دنا پلاس با ادعای کسب چهار ستاره ایمنی در تستهای آلمانی (هرچند گزارش رسمی منتشر نشده) و سمند با ستونهای ضخیم و کابین مقاوم، از نظر استحکام بدنه عملکرد نسبتاً خوبی دارند، اما فقدان سیستمهای پیشرفته مانند کروز کنترل تطبیقی یا هشدار خروج از خط، آنها را از استانداردهای مدرن دور نگه میدارد.
با این حال، محصولاتی مانند پژو پارس و رانا، که بر پایه پلتفرمهای قدیمیتر (پژو ۴۰۵ و ۲۰۶) ساخته شدهاند، ایمنی پایینتری دارند و احتمالاً در حد دو تا سه ستاره هستند.
ایمنی خودروهای سایپا
سایپا، دومین خودروساز بزرگ ایران، با محصولاتی مانند شاهین، کوییک، ساینا، و تیبا شناخته میشود، اما سابقه تولید پراید با ایمنی بسیار پایین (کمتر از دو ستاره در تستهای جهانی) و آمار بالای مرگومیر جادهای، اعتبار آن را در زمینه ایمنی تحت تأثیر قرار داده است.
شاهین، جدیدترین محصول سایپا با دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، و بدنهای از فولاد با استحکام بالا، ایمنترین خودرو این شرکت محسوب میشود که احتمالاً تا دو یا سه ستاره ایمنی Euro NCAP را دریافت میکند. سایپا برای شاهین تستهای تصادف محدودی در اروپا انجام داده و ویدئوهای آن را منتشر کرده که نشاندهنده بهبود نسبت به محصولات قبلی است. سراتو مونتاژ سایپا نیز با بدنه مستحکم و استانداردهای بالاتر (نسبت به نسخه اصلی کیا)، ایمنی قابلقبولی ارائه میدهد، اما کاهش برخی امکانات ایمنی مانند کیسههای هوای جانبی، آن را ضعیفتر از نسخه وارداتی کرده است. خودروهایی مانند کوییک، ساینا، و تیبا که بر پایه پلتفرم قدیمی پراید (X100) توسعه یافتهاند، به دلیل استحکام پایین بدنه و فقدان سیستمهای ایمنی پیشرفته، در بهترین حالت دو ستاره ایمنی دارند و در تصادفات عملکرد ضعیفی نشان میدهند.
مقایسه ایران خودرو و سایپا
مقایسه ایمنی محصولات ایران خودرو و سایپا نشان میدهد که ایران خودرو در مجموع عملکرد بهتری در زمینه ایمنی دارد. تارا و دنا پلاس با پلتفرمهای بهروزتر (مشابه پژو ۳۰۱) و تجهیزات ایمنی پیشرفتهتر مانند کنترل پایداری و کیسههای هوای بیشتر، نسبت به شاهین سایپا برتری دارند.
هرچند شاهین با استاندارد ECE R95 و بدنه مقاوم، گام مثبتی برای سایپا محسوب میشود. پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ ایران خودرو با چهار ستاره ایمنی Euro NCAP، در مقایسه با کوییک و ساینا (با حداکثر دو ستاره)، ایمنتر هستند. سمند و دنا نیز به دلیل کابین مقاومتر، از نظر استحکام بدنه از محصولات سایپا (بهجز شاهین) پیشی میگیرند.
با این حال، هر دو شرکت از پلتفرمهای قدیمی استفاده میکنند و به دلیل نبود مؤسسات تست تصادف در ایران، دادههای دقیق ایمنی محدود است. سایپا با پراید و مشتقات آن سابقه ضعیفی دارد، در حالی که ایران خودرو با تنوع بیشتر و محصولاتی مانند تارا و دنا پلاس، استانداردهای بالاتری را هدف قرار داده است. نکته مهم دیگر، ادعاهای تأییدنشده درباره ستارههای ایمنی است که هیچکدام از این خودروها گزارش رسمی Euro NCAP ندارند و ارزیابیها بیشتر بر اساس پلتفرمهای اصلی و تستهای محدود است.