بیوگرافی سام نوری؛ او خواهرزاده فردین است!
سام نوری درباره نحوه ورود خود به عرصه بازیگری می گوید:«من و علیرضا عصار از دوستان قدیمی هستیم و از طریق وی با آقای مدیری آشنا شدم تا اینکه به پیشنهاد ایشان در «مرد دو هزار چهره» برای نخستین بار جلوی دوربین رفتم. البته من حدود ۲۱ سال در ایران نبودم و در بازگشت به کشور، این آشنایی صورت گرفت.
سام نوری ۲۱ شهریور ۱۳۵۰ در شهر تهران به دنیا آمد. پدر او حسین نوری قهرمان پیشین تیم ملی کشتی ایران و مادرش جمیله فردین بازیگر و خواهر محمد علی فردین میباشد. نوری کار بازیگری خود را به طور رسمی در سال ۸۸ و با مرد هزارچهره شروع کرد.
کودکی
در دوران کودکی به فراگیری موسیقی و نواختن پیانو نزد اساتید مختلف پرداخت و از همان زمان به آموختن زبان های انگلیسی و فرانسه اهتمام ورزید.
تحصیل در خارج از کشور
در سن ۱۲ سالگی به منظور بهبود فرآیند زیان آموزی و سپس گذراندن مقاطع تحصیلی بالاتر، راهی پاریس شد. ره آورد این سفر ۲۰ ساله، تسلط بر زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و فارغ التحصیلی از دانشگاه های آلمان و فرانسه در ۳ رشته ی مدیریت بین الملل با تمرکز بر اصول مذاکره، الکترونیک و بازاریابی است.
ازدواج همسر سام نوری
تاکنون خبری از وضعیت تاهل سام نوری منتشر نشده، ولی برخی سایت ها این عکس را به عنوان همسر سام نوری معرفی میکنند که صحت ندارد.
نحوی ورود به بازیگری
سام نوری درباره نحوه ورود خود به عرصه بازیگری می گوید:«من و علیرضا عصار از دوستان قدیمی هستیم و از طریق وی با آقای مدیری آشنا شدم تا اینکه به پیشنهاد ایشان در «مرد دو هزار چهره» برای نخستین بار جلوی دوربین رفتم. البته من حدود ۲۱ سال در ایران نبودم و در بازگشت به کشور، این آشنایی صورت گرفت.
هر چند مادرم خانم فاطمه نوری هم در زمینه بازیگری فعالیت دارند و در کل از کودکی در خانواده ای هنرمند پرورش یافته ام. مرحوم دایی ام زمانی که بازی می کردند من کودک بودم و از تماشای کارهای او لذت می بردم. گرچه به دلیل سن کم، خاطره چندانی از آن مرحوم ندارم».
پدر بزرگش علی فردین از بازیگران پیش کسوت تئاتر، دایی بزرگ او محمد علی فردین بازیگر و کارگردان سرشناس ایران، دایی دیگر وی عباس فردین شاعر و نوازنده ی سازهای بادی در ارکستر فیلارمونیک تهران و مادرش جمیله فردین بازیگر سینما، تلوزیون و تئاتر بودند. بنابراین در تمام دوران کودکی و تحصیل، تحت تأثیر فضای خانوادگی و زندگی در مهد فرهنگ و هنر اروپا، تئاتر و سینمای جهان را با جدیت پیگیری نموده و از ۲۰ سالگی به عنوان تجربه های جانبی در ایران و فرانسه برای چندین شرکت مد به عنوان مدل فعالیت کرده است.
درست از همان زمان، با توجه به چهره، استایل مناسب و متفاوت و نیز استعداد و آگاهیش از هنر روز دنیا، پیشنهادهای متعدد بازیگری برای وی در سینما و تئاتر ایران آغاز شد. ولی او ادامه ی فعالیت در زمینه های فنی و تولیدی را ترجیح داد، تا این که سال ۱۳۸۷ برای ایفای نقش در سریال تلوزیونی مرد دو هزار چهره، توسط مهران مدیری انتخاب شد و بدین صورت وارد عرصه ی بازیگری گردید.
فیلم شناسی سام نوری
سینمایی
- نهنگ عنبر(سامان مقدم۱۳۹۴)
- نیمکت (فلورا سام ۱۳۹۵)
- لابی (فیلم) (محمد پرویزی ۱۳۹۵)
- تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی
- دیواربه دیوار ۲ (۱۳۹۷)
- شهرزاد ۳ (۱۳۹۶)
- شهرزاد ۲ (۱۳۹۶- ۱۳۹۵)
- دیواربه دیوار (۱۳۹۶- ۱۳۹۵)
- شهرزاد (۱۳۹۵ – ۱۳۹۴)
- در حاشیه (۱۳۹۴)
- عطسه (۱۳۹۴)
- شوخی کردم (۱۳۹۳–۱۳۹۲)
- قهوه تلخ (۱۳۹۱–۱۳۸۹)
- مرد دوهزارچهره (۱۳۸۸)
مصاحبه با سام نوری
چهره اش نیز شباهت زیادی به دایی اش دارد. با این وجود مسیری مستقل را برای خودش در نظر گرفته و در حال طی کردنش است. او نقش «سرپرستار» را در سریال «در حاشیه» بازی می کند.
شما پیش از این سابقه همکاری با مهران مدیری داشته اید. «در حاشیه» چه حال و هوایی برای شما دارد؟
کارهای آقای مدیری همیشه کارهای جدید هستند و به قول معروف هر بار جنجالی تر از دفعه قبلش می شود. این بار با وجود برگشت شان به تلویزیون بعد از چندین سال، سریال «در حاشیه» توجهات را بیشتر از همیشه به خودش جلب کرده.
تغییر رسانه از شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما، تغییر در نحوه کار شما ایجاد کرده؟ یعنی در بازی و نحوه کار شما به صورت مشخص تفاوتی ایجاد کرده؟
طبیعتا بودن رسانه ملی با شبکه نمایش خانگی تفاوت های بسیار زیادی دارد اما در نحوه بازی نه، تفاوتی نکرده برای ما فرقی نمی کند که مخاطبمان ۵ هزار نفر باشد یا ۵۰ میلیون نفر ما نهایت سعی مان را می کنیم که بهترین اجرا را داشته باشیم تا بتوانیم از آن مقدار وقتی که مخاطب برای ما می گذارد بهترین استفاده را بکنیم و به بهترین شیوه پاسخگوی وقتی که برایمان گذاشته اند باشیم.
درباره نقشی که در این مجموعه بازی می کنید کمی توضیح بدهید. اینکه چگونه با این نقش ارتباط برقرار کردید و چطور به این شخصیت رسیدید؟
این آدمی که من رُلش را بازی می کنم یک آدم هیچ کاره است که می آید سرپرستار می شود و از قضایا سوءاستفاده می کند. از فامیلی اش با وکیل آقای کاشف سوءاستفاده می کند و می آید جزء تیم بیمارستان می شود و به عنوان سرپرستار مشغول به کار می شود. اصولا این آدم اصلا در این دنیا زندگی نمی کند. الان اینجا ظهر شنبه است و فکر کنم در جایی که این آدم زندگی می کند الان مثلا ۸ شب سه شنبه است.
در عوالم دیگری زندگی می کند و کلا هیچ فرمانبرداری از کسی ندارد. همش در و دیوار را نگاه می کند و یک چیزهایی می بیند که بقیه نمی بینند. برای اینکه بتوانم با این نقش ارتباط پیدا کنم آقای مدیری خیلی زحمت کشیدند و خیلی صحبت ها را با من انجام دادند. اینکه این فرد چه ویژگی هایی دارد، چه ذهنیت هایی دارد و درواقع انگار در فکر و ذهنش یک کارتون دارد می گذرد و اصلا ذهنیت عادی ندارد. به این ترتیب نقش را پیدا کردم و حاصلش آن چیزی شده که الان مشاهده می کنید.
کمی درباره نقش هایی که در سال های اخیر ایفا کرده اید بگویید تا یک نگاه اجمالی به فعالیت های هنری شما در این سالها داشته باشیم؟
من با آقای مهران مدیری شروع کردم. در سریال «مرد هزارچهره» بعد «قهوه تلخ» بود. بعد از آن «شوخی کردم» و «در حاشیه» هستیم. در این بین برای آقای سامان مقدم فیلم نهنگ عنبر را بازی کردم.
کار با مهران مدیری برای شما چه ویژگی هایی دارد؟
دوست دارید همچنان نقش های کمدی بازی کنید؟
در حال حاضر ترجیح میدهم کمی از نقش های کمدی فاصله بگیرم و نقش های جدی و رئال تری مانند مشیری بازی کنم. دوست دارم نقش آدم های چندوجهی را بازی کنم که منطبق بر حقیقت های زندگی مردم ایران در درام داستان فیلم نوشته شده اند.
ابا سامان مقدم قبلا در فیلم نهنگ عنبرهمکاری موفقی داشتید…
بله، مردم همۀ وقت از کمدی های خوش تولید و جذاب استقبال می کنند و نهنگ عنبر هم ضمن داشتن یک داستان مفید از بازی های مفید رضا عطاران و مهناز افشار بهره می برد. برای من نقش دندانپزشک دون ژوان فیلم هم خیلی جذابیت داشت.
شخصیتی که اکثر وجوهات خاکستری داشت. من سامان مقدم را گذشته از بازی در فیلم نهنگ عنبر می شناختم و نوع نگرشش را به بازیگری دوست داشتم و به نظرم فیلم هایی که ساخته آثار متفاوتی میباشند و کارگردان درجه یکی هست و فیلم هایش با سلائق هنری من همخوانی دارد.
این نگاه متفاوت در چه زمینه هایی قابل تعریف است؟
به نظرم در آثار مقدم شخصیت بد نداریم. این شخصیت ها در موقعیت هایی قرار می گیرند و مرتکب لغزش و خطایی میشوند. در نهنگ عنبر نقش پزشک به هیچ عنوان خاکستری نبود. آدمی بود که سرش به زندگی خودش گرم بود و برحسب اتفاق با رویا برخورد میکند و به هم علاقه مند میشوند. بنابراین نمی شود قضاوت کرد که او رویا را از چنگ ارژنگ «رضا عطاران» درآورده باشد، زیرا اصلا ارژنگ علاقه اش را به رویا علنی نکرده بود و فقط در درونش این علاقه وجود داشت.
اهمیت شناسنامه نقش
سعی میکنم در بازیگری به تمام ویژگی هایی که می تواند به بازی بازیگر کمک کند دقت داشته باشم و بازی بدن هم جزو همین ویژگی هاست. همین حالا در دیوار به دیوار نقش دشواری را بازی میکنم و چون متن خوبی برای کار نوشته شده بازیگران می توانند نقششان را درست ارائه کنند.
مقدم با در نظر گرفتن متن نوشته و دقت به جنس بازی بازیگران اثر موفقی را ساخته هست و مخاطبان هم با این شخصیت ها ارتباط برقرار می کنند. من در ایفای نقش به شناسنامه شخصیت نگاه میکنم که چه خاستگاهی دارد و چه کرده و قرار هست چه بکند. همۀ وقت باید بازی بدن بازی کلامی بازیگر هماهنگی داشته باشد. در آلبوم در حاشیه من نقش پرستاری را بازی می کردم که دوست داشت جلب دقت کند و درضمن باید کمتر حرف می زد و اکثر در صحنه با ژست گرفتن حضور داشته باشد و بازی اش از طریق صورتش ارائه شود.
عکسهای سام نوری
رضا عطاران و سام نوری نهنگ عنبر
شقایق فراهانی و سام نوری
سام نوری در دیوار به دیوار