خوراک ملخ از اروپا تا ایران/ غذاهایی که تصورش را نمی‌کنید!

خوراک ملخ از اروپا تا ایران/ غذاهایی که تصورش را نمی‌کنید!

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد اعلام کرده که حشرات منابع غذایی بسیار مغذی، سالم و حاوی چربی، پروتئین، ویتامین، فیبر و مواد معدنی هستند.

کد خبر : ۱۰۰۸۵۲
بازدید : ۱۰۳۰۵

فرادید | خوردن ملخ در آسیای شرقی موضوع تازه و عجیبی نیست، اما زمانی که می‌شنویم که اروپا هم ملخ را به فهرست غذای تایید شده این بلوک اضافه کرده، متعجب می‌شویم. گویا اتحادیه اروپا برای رسیدن به زراعت و رژیم پایدار‌تر این خوراک را انتخاب کرده است.

به گزارش فرادید؛ به اعتقاد اتحادیه اروپا، خوردن یک حشره برای انسان، نه تنها بی ضرر است، بلکه برخی از حشرات سرشار از پروتئین هم هستند. البته این دومین باری است که این اتحادیه این موضوع را مطرح می‌کند.

پیش از این هم در ژوئن سال جاری لارو خشک سوسک زرد آرد تایید شده بود.

از طرفی عده‌ای مدعی اند که اتحادیه اروپا قصد دارد به زودی جیرجیرک خانگی را هم به وعده غذایی شهروندانش اضافه کند.

اروپایی‌ها هم ملخ می‌خوردند!

حشرات، منابع مغذی!

کمیسیون اروپایی که ملخ مهاجر را به عنوان یک غذای خوراکی اعلام کرده، گفته که ملخ به عنوان اسنک یا یک ماده غذایی به اشکال خشک یا منجمد که بال‌ها و پاهایش جدا شده یا به شکل پودر عرضه خواهد شد.

طبق اعلام سازمان ایمنی غذای اروپایی، گونه بالغ ملخ مهاجر سرشار از پروتئین بدون هیچ نگرانی ایمنی است، با این حال ممکن است باعث واکنش آلرژی مردم به سخت پوستان، مایت و نرم تنان شود.

سازمان ایمنی غذای اروپا، این تصمیم را پس از درخواست‌های مکرر یک شرکت هلندی به نام Fair Insects BV، که پرورش دهنده حرفه‌ای کرم غذایی، جیرجیرک و ملخ است، گرفت.

سرمایه‌گذار این شرکت Protix است و در این شرکت محصولات حشره‌ای تولید می‌کند که معمولاً به عنوان غذای حیوانات خانگی و جوجه مصرف می‌شود. اما پس از این تصمیم احتمال دارد در دسترس عموم قرار گیرد.

در همین راستا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد اعلام کرده که حشرات منابع غذایی بسیار مغذی، سالم و حاوی چربی، پروتئین، ویتامین، فیبر و مواد معدنی هستند.

براساس گزارش‌های منتشر شده در این خصوص، تاییدیه ملخ به عنوان غذای سالم تحت مقررات غذای جدید ۱۹۹۷ اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

همچنین گفته شده که درخواست برای تایید ۹ حشره دیگر به عنوان مواد خوراکی، ارائه شده است.

اروپایی‌ها هم ملخ می‌خوردند!
خوردن ملخ در ایران!

علاوه بر اتحادیه اروپا، سال‌ها پیش کیانوش جهانپور، سرپرست سابق مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم خوردن برخی ملخ‌ها را بدون مشکل دانسته بود.

او گفته بود که دو مبحث در زمینه مصرف غذایی ملخ مطرح می‌شود.

یک جنبه شرعی که قاعدتاً افراد تابع نظر مراجع خود هستند و ظاهراً اغلب مراجع بر خلاف عموم حشرات، مصرف خوراکی ملخ را به خصوص اگر فرد، آن را زنده صید کرده باشد، دارای مشکل شرعی نمی‌دانند، اما قاعدتاً افراد در این رابطه باید به فتوای مرجع خود رجوع کنند.

موضوع دیگر بحث سلامت و بهداشتی بودن غذای تعبیه شده از این موجود است. در این زمینه گزارش و مستندی مبنی بر سمی بودن آن گزارش نشده است و در برخی جوامع به عنوان یک منبع پروتئینی مصرف می‌شود.

جهانپور تاکید کرده بود که گزارشی بر اینکه مصرف غذایی ملخ، مشکل بهداشتی داشته باشد، وجود ندارد.

وعده‌های عجیب غذایی

اروپایی‌ها هم ملخ می‌خوردند!

بالوت (Balut)

این غذا معمولا در فیلیپین تهیه می‌شود و برای آن تخم اردک‌هایی که نطفه‌دار می‌باشند و جنین در آن‌ها کمی رشد کرده را آب‌پز می‌کند و سپس کمی از پوست آن را جدا کرده و با افزودن ادویه‌هایی همچون نمک، فلفل و سرکه سرو می‌کنند.

اروپایی‌ها هم ملخ می‌خوردند! رتیل سرخ شده

مردم کامبوج عنکبوت‌ها را در مزارع و درون حفره‌های زیرزمینی پرورش می‌دهند.

گفته شده که این وعده غذایی محبوبیتی خاص در سراسر این کشور دارد. به گفته مردم کامبوج، مزه این غذا شبیه به مزه خرچنگ می‌ماند.

اروپایی‌ها هم ملخ می‌خوردند! سوپ تخم مورچه‌های سفید

لائوسی‌ها تخم‌های مورچه، جنین‌های ریز مورچه‌های سفید و تعدادی بچه مورچه را برای بیشتر کردن طعم ترش این سوپ با هم ترکیب می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند که اگر معده شما توانایی هضم این غذا را داشته باشد، طعم آن کاملا خوشمزه است و طعمی تیز و تند و کمی شبیه به میگو دارد.

اروپایی‌ها هم ملخ می‌خوردند!

تخم مرغ صدساله

مردم چین تخم مرغ‌هایی که به عنوان «تخم مرغ صد ساله» یا «پیدان» شناخته می‌شوند، ماه‌ها در خاک رس، خاکستر و نمک می‌پوشانند.

در این زمان رنگ زرده‌ها به سبز تیره تغییر می‌کند و بوی گند سولفور را می‌دهند.

اروپایی‌ها هم ملخ می‌خوردند!

هاکارل (Hakarl)

ایسلندی‌ها برای تهیه این غذا، ابتدا دل و روده و سر یک کوسه گرینلند را جدا کرده و سپس آن را درون یک گودال کم عمق می‌گذارند و روی آن را با شن و ماسه می‌پوشانند.

سپس دو تا سه ماه آن را به حال خود رها می‌کنند. پس از این مدت کوسه را از گودال خارج کرده و به صورت نواری برش می‌دهند و چند ماه دیگر آن را خشک می‌کنند.

اروپایی‌ها هم ملخ می‌خوردند!
بوشینتانگ (Boshintang)

کره ای‌ها این سوپ را از پیاز، گیاه قاصدک، انواع ادویه‌جات و یک ماده اولیه بدنام دیگر یعنی گوشت سگ تهیه می‌کنند.

اروپایی‌ها هم ملخ می‌خوردند!
تن چشم ماهی

ژاپنی‌ها این کنسرو را از کاسه چشم ماهی تهیه می‌کنند. معمولا در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی هم با قیمتی مناسب یافت می‌شود.

گفته شده که، طعم غذا غیر طبیعی نیست و شبیه به طعم ماهی مرکب است که باید قبل از اینکه میل شود آن را کمی آب پز کرد. این غذا با یک سس مخصوص سرو می‌شود.

اروپایی‌ها هم ملخ می‌خوردند!

کله پاچه

خوردن کله پاچه گوسفند هم برای مردم جهان غیر قابل باور و یک غذای عجیب ایرانی است.

البته این غذا نه تنها در ایران بلکه در کشور‌های همسایه هم خصوصا ترکیه بسیار پر طرفدار است و از محبوبیت خاصی برخوردار است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید