سارقان سراغ پل صدر هم رفتند؟

سارقان سراغ پل صدر هم رفتند؟

۱۴ نفر را در این پرونده شناسایی و دستگیر کردیم. با دستگیری این افراد مشخص شد که سارقان از پیمانکاران سازنده همان پل بودند و در حال حاضر هم از سوی پلیس به مرجع قضایی تحویل داده شده و در زندان هستند.

کد خبر : ۱۰۳۹۵۷
بازدید : ۵۵۲۷

بزرگراه صدر در حال پوست‌اندازی برای آماده شدن برای سال نو است یا بخشی از تجهیزات فلزی آن را دزدیده‌اند؟ این سوالی است که بسیاری از شهروندانی که این روز‌ها از شمالی‌ترین بزرگراه تهران عبور می‌کنند از خود می‌پرسند.

حدود ۱۰ روز پیش، درست در روز‌هایی که بحث سرقت از پل محدود وردآورد در بزرگراه شهید همدانی داغ بود و البته سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد که سارقان دستگیر شده‌اند، رانندگان در حال گذر از بزرگراه آیت‌الله صدر با صحنه‌ای روبه‌رو شدند که هیچکسی از مدیران شهری تاکنون درباره آن پاسخ شفافی نداده است.

ماجرا از این قرار بود که در صبح روز ابتدایی اسفندماه تعدادی از فلزی پوشاننده سگمنت‌های پایه‌های بزرگراه طبقاتی صدر به طرز عجیبی ناپدید شدند؛ پوشش‌هایی که دو طرف پایه‌ها قرار گرفته‌اند تا جلوی پیچ و مهره‌های بزرگ را بپوشانند. اما در آن زمان، به یکباره تعدادی زیادی از آن‌ها به گونه‌ای انگار از جا کنده شده بودند.

در این میان، نیرو‌هایی آتش‌نشانی هم در محدوده میدان نوبنیاد و تقاطع بزرگراه شهیدصیاد شیرازی مشغول عملیات بودند، توضیحی درباره علت فعالیت‌شان به خبرنگار تهران آنلاین ندادند. قضییه وقتی مبهم‌تر می‌شد که در برخی از پایه پل‌ها انگار ورق‌های فلزی با توسل به زور کنده شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که در تعدادی از پایه‌ها نصف ورقه‌ها سرجای‌شان هستند و در تعدادی دیگر هم، مقداری از بست‌های فلزی آویزان شده است. به عبارتی به نظر نمی‌رسد که ورقه‌های فلزی موردنظر با حوصله و به شیوه فنی و مهندسی از جای برداشته شده باشند

در این میان، سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی شهرداری تهران می‌گوید که احتمالا قسمت‌های فنی و ترمیم و مرمت سازه‌های شهری که زیرمجموعه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در همکاری با آتش‌نشانی، مرمت بزرگراه طبقاتی صدر را دنبال می‌کنند. به گفته او معاونت فنی و عمرانی در پاره‌ای از موارد برای دسترسی به نقاط بالاتر سازه‌ها از نردبان‌های آتش‌نشانی استفاده می‌کنند و در این خصوص هم به احتمال فراوان، نیرو‌های آتش‌نشانی و ماشین‌های دارای نردبان به همین خاطر به کار گرفته شده‌اند.

پل صدر

ملکی در عین حال اعلام کرد که موضوع سرقت ورقه‌های فلزی آن هم به این شکل و شمایل به لحاظ سختی کار، ارتفاع و در معرض دید شهروندان بعید به نظر می‌رسد.

با همه این‌ها همچنان سوال اینجاست که ورقه‌هایی که دیگر در سرجای‌شان نیستند، چه شده‌اند؟ آیا باز کردن و سرقت اتصالات پل وردآورد سخت نبود؟

همچنین اگر قرار بر عملیات فنی و تعمیر بوده، پس چرا بعضی از پوشش‌های فلزی در چند نقطه پرتردد و نزدیک به دوربین‌های موجود بزرگراه، سرجای‌شان هستند؟ چرا بعضی از ورقه‌ها به شکل صحیح جدا نشده‌اند و نصفه و نیمه از جا کنده شده‌اند؟

این سوال‌ها در حالی است که از امروز تعمیرات سطح کف‌پوش‌های وسط بزرگراه صدر در راستای طرح آماده‌سازی پایتخت برای استقبال از بهار آغاز شده و برخی معتقدند نبود ورقه‌های پایه‌های بزرگراه طبقاتی هم برای تعمیرات و نوسازی برداشته شده‌اند.

پل صدر

همه سرقت‌ها کار پیمانکاران نیست

چندی پیش سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران، از دستگیری تعدادی از پیمانکاران سازنده پل شهید همدانی در غرب تهران به اتهام سرقت اجزای پل خبر داد و گفت: «۱۴ نفر را در این پرونده شناسایی و دستگیر کردیم. با دستگیری این افراد مشخص شد که سارقان از پیمانکاران سازنده همان پل بودند و در حال حاضر هم از سوی پلیس به مرجع قضایی تحویل داده شده و در زندان هستند. این افراد پیچ‌های پل را باز کرده و به سرقت بردند و با این اقدام خود ایمنی پل را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده بودند.»

او همچنین به سرقت دیگر تجهیزات و امکانات شهری نیز اشاره کرد و افزود: «همان‌طور که گفتم در این پرونده متهمان از پیمانکاران پل بودند، اما متأسفانه باید بگویم که در بسیاری از موارد مربوط به سرقت علائم و وسایل شهری نیز سارقان از پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری هستند و همین علائم راهنمایی و رانندگی، صداگیر و... را سرقت می‌کنند. بعد هم که آن‌ها را دستگیر می‌کنیم می‌گویند پول ما را نداده‌اند.»

با این حال، ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران سرقت پیمانکاران از المان‌های شهری بابت طلب از شهرداری را قبول ندارد. اینطور که فلاح اعلام کرد بدهی شهرداری به پیمانکاران بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است و هم‌اکنون در معاونت مالی شهرداری به دنبال این هستند که مدل‌های تسویه آن را طراحی کنند.

از سوی دیگر، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم اعتقاد دارد که نمی‌توان تمام سرقت‌های شهری را به پیمانکاران شهرداری منتسب کرد. او گفت: «باید اجازه دهیم درباره هر سرقتی جداگانه، براساس احکام قضایی و شواهد اظهار نظر کنیم. به‌عنوان مثال سارقان ستون‌های برق بزرگراه یادگار امام توسط چند معتاد متجاهر صورت گرفته است و مربوط به پیمانکار نیز نبود.»

منبع: تهران آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید