قیمت بالا، برای اولین بار فروش آیفون را کاهش می‌دهد

قیمت بالا، برای اولین بار فروش آیفون را کاهش می‌دهد

هفته‌ی گذشته اپل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی را ارائه کرد که با کسب ۱۸.۵ میلیارد دلار سود، بهترین گزارش مالی تاریخ اپل بود.

کد خبر : ۱۰۴۴۷
بازدید : ۱۰۱۸
قیمت بالا، برای اولین بار فروش آیفون را کاهش می‌دهد

هفته‌ی گذشته اپل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی را ارائه کرد که با کسب ۱۸.۵ میلیارد دلار سود، بهترین گزارش مالی تاریخ اپل بود.

تیم کوک در جریان کنفرانس ارائه‌ی گزارش مالی این کمپانی، یکی از دلایل احتمالی کاهش فروش آیفون را عنوان کرد. وی به این نکته اشاره کرد که سیاست تعیین بالاترین قیمت ممکن برای آیفون‌های اپل به منظور حفظ سود بالای کسب شده توسط این کمپانی، یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تا فروش آیفون کاهش پیدا کند.

این موضوع را باید یکی از چالش‌های اصلی اپل در سال جاری میلادی عنوان کنیم. کوک سعی دارد تا با بالا نگه داشتن قیمت‌ها، کسب سود توسط اپل را تضمین کند؛ اما رکود اقتصادی موجود در تمام کشور‌ها باعث شده تا توان کاربران برای خرید گوشی‌های هوشمند جدیدی نظیر آیفون، کاهش داشته باشد.

تیم کوک به کشور‌هایی نظیر چین، برزیل، روسیه، ژاپن، کانادا، آسیا جنوب شرقی و ترکیه به همراه منطقه‌ی اروپا به عنوان مناطقی اشاره کرده که با کاهش توسعه‌ی اقتصادی و رکود، دیگر توانایی خرید حجم بالایی از آیفون را توسط کاربرانشان ندارند.

همانطور که اشاره کردیم، اپل با ارائه‌ی گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی، بهترین آمار تاریخ خود را با کسب ۱۸.۴ میلیارد دلار سود ارائه کرده است. بخش اعظمی از این سود بزرگ حاصل افزایش میانگین قیمت فروش آیفون‌های اپل است که از ۶۸۷ دلار به ۶۹۱ دلار افزایش پیدا کرده است. نکته‌ی جالب اینجا است که اپل همزمان با اعتراف با کاهش توان خرید کاربران، اقدام به بالا بردن قیمت محصولات خود می‌‌کند.

البته باید به بالا رفتن ارزش دلار آمریکا نیز اشاره کرد که با توجه به نرخ سایر ارز‌های موجود، در کنار افزایش میانگین قیمت گوشی‌های هوشمند آیفون، این محصول را برای کاربران غیرآمریکایی بیش از پیش گران‌تر می‌کند.

لوکا مائستری، رئیس امور مالی اپل در خصوص قیمت‌های بالای آیفون‌های اپل به این موضوع اشاره کرده که سیاست حفظ حاشیه‌ی سود اپل می‌توان باعث کاهش تقاضا برای محصولات این کمپانی شود. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

یکی از اقداماتی که ما در راستای وضعیت بورس‌های خارجی انجام داده‌ایم، افزایش قیمت محصولاتمان است که این موضوع در مورد شماری از بازار‌ها اتفاق افتاده است. تاثیر این موضوع در حفظ حاشیه‌‌ی سود محصولات ما است.

این موضوع باعث شده تا محصولاتمان چه در فصل چهارم سال ۲۰۱۵ و چه در فصل جاری با حاشیه‌ی سود بسیار بالایی به فروش برسند که نتیجه‌ی آن کسب درآمد‌ بالا توسط اپل است. اما یکی از مشکلاتی که با بالا رفتن گریبان کمپانی را می‌گیرد، کاهش تقاضا در وضعیتی است که کاربران نمی‌توانند در قبال افزایش قیمت واکنش مثبتی نمایش دهند.

مائستری به پیش‌بینی‌های کمپانی در خصوص احتمال کاهش تقاضا برای آیفون‌هایش در سه ماهه‌ی جاری اشاره کرده است. مائستری فقط به جنبه‌ی حفظ حاشیه‌ی سود اپل اشاره کرده، اما به نظر می‌رسد سهم رکود در بازار‌های جهانی نقش مهم‌تری را در کاهش توان کاربران برای خرید محصولی نظیر آیفون بازی می‌کند.

تاثیر این موضوع را می‌توان به نفع پلتفرم اندروید و گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل گوگل خواند. موسسه‌ی کانتار، آماری را در مورد سیستم‌عامل اندروید و iOS منتشر کرده که نشان از افزایش آمار فروش گوشی‌های هوشمند اندرویدی در سراسر جهان به جز چین در آخرین سه ماهه‌ی سال ۲۰۱۵ دارد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط این موسسه‌ی تحقیقاتی، کاربران دیگر تمایلی به خرید گوشی‌های هوشمند آیفون ندارند. آمارهای ارائه شده نشان از این دارد که کاهش تمایل به خرید گوشی‌های هوشمند اپل بیشتر از کاهش تمایل خریدارانی است که برای اولین اقدام به خرید گوشی‌های اندرویدی می‌کنند.

کانتار به این موضوع اشاره کرده که میزان تمایل برای خرید گوشی‌های اندرویدی از ۱۳ به ۱۱ درصد کاهش یافته، در حالی که میزان تمایل برای خرید آیفون اپل از ۲۰ درصد به ۱۱ درصد در سه ماهه‌ی چهارم افول کرده است.

البته یکی از باورهای موجود در میان کاربران گوشی‌های هوشمند این است که اپل هیچ گاه قیمت را به عنوان فاکتوری برای رقابت در نظر نگرفته است. دلیل فروش بالای محصولات اپل از نظر بسیاری از کاربران محصولات این کمپانی، کیفیت بالا است که خرید آیفون‌های گران قیمت را نیز توجیه می‌کند.

این برای اولین بار است که اپل قیمت بالای محصولات خود را که در اثر تغییرات بازار و نوسانات دلار صورت گرفته، به عنوانی مشکلی برای فروش محصولاتش عنوان کرده است. در واقع قیمت بالا و ناتوانی نسبی در قیمت فاکتور باعث شده تا اپل از این نظر در بازار در رقابت با سایر کمپانی‌ها آسیب پذیر بوده و شاهد تاثیر بزرگی در آمارهایش باشد.

منبع: زومیت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید