مراقب پیامک‌های جعلی باشید

مراقب پیامک‌های جعلی باشید

امروزە کە بازار جرایم سایبری در جامعە داغ شدە است و کلاهبرداران با ارسال پیامک‌های جعلی سعی در اخاذی و هک گوشی‌های هوشمند را دارند.

کد خبر : ۱۰۹۷۳۷
بازدید : ۶۴۰

امروزە واریز یارانە‌های معیشتی و اطلاع‌رسانی دربارە آن از طریق سامانە‌های مجازی، بستری را برای سودجویی و کلاهبرداری مجرمان سایبری فراهم کردە است.

هرچند پلیس فتا همیشە نسبت بە جرایم سایبری در جامعە هشدار دادە است، اما اکثر مردم از روی ناآگاهی هموارە مورد سودجویی این افراد واقع می‌شوند.

ارسال پیامک با شمارە‌های شخصی و ناشناس و حتی استفادە از شمارە تلفن افرادی کە مورد اخاذی و تعرض قرار گرفتەاند، از شگرد‌های جدید این روز‌های مجرمان سایبری است.

کشف ٨٦ درصد جرایم سایبری در کردستان

رئیس پلیس فتای کردستان از افزایش ۲۰ درصدی وقوع جرم در چهار ماهە نخست سال در کردستان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ٨٦ درصد جرایم سایبری در استان کشف شدە است.

سرهنگ دانش‌پور در خصوص درصد فراوانی جرایم اظهار کرد: در حوزە جرایم مالی ٥٤ درصد، جرایم اخلاقی ۲٦ درصد و سایر جرایم از جمله اخاذی و هتک حیثیت و سامانە‌های غیرمجاز ۲۰ درصد فراوانی جرم را در استان کردستان شاهد بودەایم.

مراقب پیامک‌های جعلی باشید

وی یکی از مشکلات گریبانگیر جامعە امروز را بحث دریافت پیامک‌های جعلی خواند و عنوان کرد: این پیامک‌ها اغلب در بحث یارانە‌های معیشتی و سامانە قضایی "ثنا" است کە بە محض ورود به سامانە‌ها و لینک‌های جعلی اطلاعات گوشی هوشمند در اختیار کلاهبردان قرار می‌گیرد.

سرهنگ دانش‌پور ادامە داد: از همشهریان درخواست می‌شود بە محض دریافت پیامک‌های جعلی کە با شمارە شخصی ارسال شدەاند، آن‌ها را پاک کردە و از باز کردن سامانە‌ها و لینک‌های جعلی خودداری کنند.

وی افزود: هیچگونە خدمات الکترونیکی با شمارە شخصی بە افراد ارسال نمی‌شود و در صورت دریافت اینگونە پیام‌ها حتما آن را پاک کردە و یا در صورت قربانی شدن و برداشت از حساب بانکی در اسرع وقت شکایت کنند.

دانش‌پور افزود: در صورت هرگونە ورود افراد بە سامانە جعلی، بلافاصلە گوشی خود را فلاش و یا بە حالت تنظیمات کارخانە بازگردانند تا سطح دسترسی کلاهبردار بە اطلاعات گوشی هوشمند افراد محدود شود.

دستگیری ۲ مجرم سایبری در کردستان

وی خاطرنشان کرد: اخیرا ۲ نفر از عاملین و مرتکبین جنایت پیامک‌های جعلی دستگیر شدند کە بیش از ۳۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری و ۱۰ نفر مالباختە داشتە است. سرهنگ دانش‌پور در ادامە از راەاندازی مرکز فوریت‌های سایبری خبر داد و گفت: تماس با مرکز فوریت‌های سایبری۰۹٦۳٨۰ همچون ۱۱۰ راهنمای مردم در اینگونە مواقع خواهد بود.

وی یادآور شد: شهروندان هرگونە پست و یا لینک ناشناسی کە با شمارە‌های شخصی دریافت می‌کنند، بە هیچ وجە ورود نکنند و حتما از مبادی و مراجع قانونی جویای صحت و راستی آن باشند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید