یک کشف جدید؛ ضربات سخت می‌تواند جمجمه را ضخیم کند!

یک کشف جدید؛ ضربات سخت می‌تواند جمجمه را ضخیم کند!

محققان این فرضیه را مطرح کردند که ضخیم شدن جمجمه ممکن است در اثر تلاش‌های بدن برای حفاظتِ بهتر از مغز در برابر آسیب‌های بعدی رخ دهد.

کد خبر : ۱۱۰۲۱۱
بازدید : ۹۶۷

فرادید | محققان در تحقیقات جدید خود دریافته‌اند که ضربه‌های مکرر مغزی می‌تواند ساختار استخوان‌های جمجمه را ضخیم کند. در تحقیقات پیشین، آسیبِ واردشده به مغز پس از ضربه‌ی شدید اثبات شد، اما پوشش حفاظتی مغز تاکنون بررسی نشده است.

به گزارش فرادید ، بریجِت سِمپِل استادیار دانشگاه موناش در مطالعه‌ای که در مجله Scientific Reports منتشر شد دریافت که ضربات مکرر منجر به ضخامت و تراکم بیشترِ استخوان‌های جمجمه می‌شود. مشخص نیست آیا این ضخیم شدن جمجمه خوب است یا بد.

از دید تئوری، جمجمه‌ی ضخیم‌تر جمجمه‌ی قوی‌تر است به این معنا که شاید تلاش استخوان برای حفاظت از مغز در برابر ضربه‌های بعدی باشد. سِمپِل می‌گوید: «این یافته قدری پیچیده است. همان‌طور که می‌دانیم، ضربه‌های مکرر می‌تواند پیامد‌های منفی برای ساختار و عملکرد مغز داشته باشد. در هر صورت، ضربه هرگز چیزی خوبی نیست.»

تیم تحقیقاتی امید دارد تغییرات ریزساختاری جمجمه که در اثر ضربه ایجاد می‌شود توسط محققان این حیطه در نظر گرفته شود تا به درکِ بهتری از چگونگیِ تاثیرِ ضربه روی کل بدن برسیم. ضربه نوعی آسیب مغزی تروماتیکِ جزئی است و ضربه‌های مکرر پیامد‌های عصبی طولانی مدتی در پی خواهد داشت. بیشتر مطالعات روی درک چگونگیِ تاثیر صدمه‌های سر روی مغز و عملکرد آن متمرکز است، اما استخوان‌های پوشاننده‌ی جمجمه که از مغز محافظت می‌کنند تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شوند.

استخوان‌ها عمدتاً جزء ساختاریِ بدن انسان هستند، اما در واقع بافت‌های زنده‌ی فعالی هستند که به نیرو‌های مکانیکی واکنش نشان می‌دهند. پروفسور مِلیندا فیتسجرالد از دانشگاه کِرتین و موسسه‌ی پِرون در استرالیای غربی پیش از این اثبات کرده بود اثرات ضربه‌های مکرر منجر به مشکلات نامحسوسی در حافظه می‌شود.

در این تحقیق جدید، تصویربرداریِ عصبی با کیفیت بالا و تکنیک‌های رنگ‌آمیزیِ بافت در یک مدلِ پیش‌بالینی به کار برده شد و افزایشِ ضخامت و چگالیِ استخوان را در نزدیکیِ محل آسیب‌دیدگی نمایان ساخت.

پروفسور سِمپِل می‌گوید: «ما تواناییِ بالقوه‌ی جمجمه را در نحوه‌ی تاثیر اثرات ضربه‌ای بر مغز نادیده گرفته‌ایم. یافته‌های جدید بر این نکته تاکید می‌کنند که ممکن است جمجمه عامل مهمی باشد که بر پیامد‌های ناشی از ضربه‌های مکرر اثر بگذارد.»

هدف محققان در مطالعات آتی درک اینست که آیا جمجمه‌ی ضخیم شده در اثر ضربه‌های مکرر، انتقال نیروی ضربه را از طریق جمجمه به بافتِ آسیب پذیر زیرین مغز تغییر می‌دهد.

منبع: neurosciencenews.com

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید